Typical phases of beach volleyball male sex. Reference values at the initiation/Fases típicas del voleibol de playa en el sexo masculino. Valores de referencia en la iniciación

Main Article Content

Orestes Griego Cairo
Edelsio Griego Cairo
Johanny Rita Ojeda Valbuena

Abstract

Currently, the study of competitive activity is becoming increasingly important in the sport preparation process. Since the initiation categories in the beach volleyball, coaches should focus their preparation on the performance of own and decisive aspects to obtain the maximum competitive result. For this, it is important to model the training in a context as close as possible to the reality of the game in each category. However, hardly they known the reference values of the initiation category in Cuba. Studies primarily aimed at the highest level of competition. In this sense, the knowledge of the performance values related to the typical phases of the game and the special situations in this modality are vital for a precise training since the initiation phase. This research aimed to determine the behavior of the Game Typical Phases (FTJ in Spanish) in the beach volleyball, category 11-12 years old, male sex in the Provincial championship of Villa Clara in 2019, as reference values in the initiation stage. There were used methods such as structured observation, documentary review, the statistical – mathematical, and methodological workshops as research technique. It was determined the frequency of appearance of these phases, their incidence and effectiveness in the game, important elements that constitute referential values for the coaches in their planning and modeling process of the training of the players at this competition level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Griego Cairo, O., Griego Cairo, E., & Ojeda Valbuena, J. R. (2021). Typical phases of beach volleyball male sex. Reference values at the initiation/Fases típicas del voleibol de playa en el sexo masculino. Valores de referencia en la iniciación. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(3), 700–713. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/956
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Orestes Griego Cairo, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Profesor investigador del Centro de Estudio Cultura Física y Deporte de la Facultad de Cultura Física.

Edelsio Griego Cairo, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas.

Docente investigador del Departamento Didáctica del Deporte. 

Johanny Rita Ojeda Valbuena, Universidad Politécnica Territorial de Maracaibo

Docente investigadora del Departamento Seguridad Alimentaria y Cultura Nutricional

References

Anguera, M.T., y Hernández Mendo, A. (2013). La Metodología Observacional en el ámbito del deporte". e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(3), 135-160. https://pdfs.semanticscholar.org/53bd/b8ee18c5e8dcc44d1bf8ef4ad14a0047883d.pdf

Arronte Mesa, J. F. y Ferro González, B. (2020). El proceso de iniciación deportiva escolar en voleibol: una mirada de renovación para su aprendizaje. Revista PODIUM, 15(1), 127-141. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/912

Castillo, O. (2015). Consideraciones sobre la preparación deportiva en la base de la pirámide del Alto Rendimiento. (Conferencia especializada) II Evento Científico de la Escuela Nacional de Voleibol. La Habana. FCVB.

Collet, C.; Nascimento, J. V.; Folle, A.; Ibáñez, S. J. (2018). Construcción y validación de un instrumento para el análisis de la formación deportiva en voleibol. Cuadernos de psicología del deporte, 19(1), 178-191. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6815933

Echeverría Jiménez, C. J. (2015). Indicadores técnico-tácticos desde iniciación al alto rendimiento en Voleibol femenino. (Tesis de Doctorado). Universidad de Murcia. Murcia. https://www.tesisenred.net/handle/10803/369572

García López, L. (2001). Hacia una clasificación actualizada y unificada de los modelos alternativos de enseñanza en la iniciación deportiva. Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, ISSN 1133-9926, 26, (11), p. 31-42. https://www.researchgate.net/publication/28111454_Hacia_una_clasificacion_actualizada_y_unificada_de_los_modelos_alternativos_de_ensenanza_en_la_iniciacion_deportiva#

Gea García, G. M. (2011). Análisis de las acciones del juego saque y defensa durante el campeonato de voley playa femenino, como elementos básicos que determinan el juego en voley playa. (Tesis de Doctorado). Universidad Católica San Antonio. Murcia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163022539010

Gea, G. M., y Molina, J. J. (2013). Análisis del sistema defensivo en primera línea en voley playa femenino. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 33, 282-297. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4396837

Giatsis, G., López Martínez, A. B., y Gea García, G. M. (2015). The efficacy of the attack and block in game phases on male FIVB and CEV beach volleyball. Journalof Human Sport & Exerciseissn, 10(2), 537-549. https://www.jhse.ua.es/article/view/2015-v10-n2-the-efficacy-of-the-attack-and-block-in-game-phases-on-male-fivb-and-cev-beach-volleyball

Griego Cairo, O., La Rosa Piedra, A., y Griego Cairo, E. (2018). Estructura de las fases típicas del juego de Voleibol de playa en la iniciación deportiva. Revista Ciencia y Actividad Física, 5(1), 1-11. http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/82

Griego Cairo, O. (2019). Prueba para evaluar el desarrollo técnico-táctico en jugadores de voleibol de playa de iniciación. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(2), 299-313. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/820

Griego Cairo, O. (2016). Metodología para la preparación técnico-táctica en el Voleibol de playa escolar, sustentada en la modelación de las fases típicas del juego (Tesis de Doctorado). UCLV. Villa Clara. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/7513

Jiménez Rosales, N., Wambrug Callejas, T., y García Gómez, F. B. (2020). El pensamiento táctico en voleibolistas de sala escolares. Consideraciones teóricas. Revista Olimpia, 17, 1011-1021. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1894

López-Martínez, A. B. (2012). Indicadores técnicos-tácticos del rendimiento de vóley-playa en categoría femenina. (Tesis de Doctorado). Universidad Católica de San Antonio. Murcia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=76279

López-Martínez, A. B., Palao, J. M., Ortega, E. y García de Alcaraz, A. (2018). Forma de ejecución y eficacia de la defensa en jugadoras de élite de voley playa femenino. Actividad Física y Deporte: Ciencia y Profesión, 29, 75-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6836708

Mamani Ramos, A. A.; Huayanca Medina, P. C.; Mamani Quispe, N. E.; Manzaneda Cabala, P. J.; Casa Nina, N. M.; Nina Zamata, D. R.; Fuentes López, J. D. (2018). Estrategia de enseñanza global para el aprendizaje de los fundamentos técnicos del voleibol en jugadoras de la categoría infantil. Sportis Sci J, 4(3), 574-586. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3396

Palao, J.M. (2004). Incidencia de los complejos de juego y la posición del colocador sobre el rendimiento en competición. RendimientoDeportivo.com, (9), 42-52. http://www.RendimientoDeportivo.com/N009/Artic046.pdf

Palao, J. M., y López Martínez, A. B. (2012). Establecimiento de objetivos a partir del análisis del juego para el trabajo técnico-táctico en voley-playa.Un caso práctico. Revista Española de Educación Física y Deportes, 396, 35-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6348040

Palao, J. M., López-Martínez, A. B., Valadés, D., y Ortega, E. (2015a). Physical actions and work-rest time in women's beach volleyball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 15, 424-429. https://www.researchgate.net/publication/273573879

Palao, J. M., Manzanares López, P. y Ortega, E. (2015b). Design and validation of an observational instrument for technical and tactical actions in beach volleyball. Motriz, Rio Claro, 21(2), 137-147. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1980-65742015000200004

Porath, M., Collet, C., Milistetd, M., das Neves, W., Vieira, J. (2016). Nível de Desempenho Técnico-Táctico das Equipas de Voleibol em Escalões de Formação. Motricidade, 12(2), 8-17. DOI: https://doi.org/10.6063/motricidade.6012

Sebastia-Amat, S., Pueo, B., Villalon-Gasch, L. y Jiménez-Olmedo, J. M. (2020). Anthropometric profile and conditional factors of U21 Spanish elite beach volleyball players according to playing position. Retos, 38, 620-625. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/76766