Preliminary study of the statistical content orientation during the formation process of the Physical culture professional/Estudio preliminar de la orientación del contenido estadístico durante el proceso de formación del profesional de Cultura Física

Main Article Content

Enilda Mariselis Jorrin Carbó
Danay Quintana Rodríguez
Juan Gustavo Kessel Rodríguez

Abstract

The study of the Statistic as a discipline on majoring at Physical Culture has a great importance for its application in scientific research and its high impact in the fields of professional performance, besides the scientific contribution to the Cuban sport movement. For these reasons the study of the statistical content should be considered to express a widespread interpretation from the different sciences. The objective of the research was to value the orientation of the study of the statistic, from the use of the interdisciplinary cores, during the process of professional formation in students of Physical Culture. During the research process it was necessary the use of empiric methods as the document review, the survey, the interview and the observation, besides, the methodological triangulation as confirmation tool. It is intended as possible solution to transform the reality achieved during the carried out diagnosis, the design of a methodological strategy to favor the teaching and learning of the statistical content in students of Physical Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jorrin Carbó, E. M., Quintana Rodríguez, D., & Kessel Rodríguez, J. G. (2021). Preliminary study of the statistical content orientation during the formation process of the Physical culture professional/Estudio preliminar de la orientación del contenido estadístico durante el proceso de formación del profesional de Cultura Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 576–592. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/994
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Danay Quintana Rodríguez, University of Matanzas, Faculty of Physical Culture Sciences

Doctora en Ciencias de la Cultura Física, Profesora Titular

Juan Gustavo Kessel Rodríguez, University of Matanzas, Faculty of Physical Culture Sciences

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular

References

Batanero, C. (2004). Los Retos de la Cultura Estadística. Yupana, 1, 27-37. https://doi.org/10.14409/yu.v1i1.238

Batanero, C. (2018). TREINTA AÑOS DE INVESTIGACIÓN DIDÁCTICA SOBRE EL ANÁLISIS INFERENCIAL DE DATOS. En Rutas de la Educación Matemática. México. Sociedad Mexicana de Investigación y Divulgación de la Educación Matemática (pp. 196-209). Sociedad Mexicana de Investigación y Divulgación de la Educación Matemática. https://www.researchgate.net/publication/335527780_TREINTA_ANOS_DE_INVESTIGACION_DIDACTICA_SOBRE_EL_ANALISIS_INFERENCIAL_DE_DATOS

Blanco, A. B. (2018). Directrices y recursos para la innovación en la enseñanza de la Estadística en la universidad: Una revisión documental. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 251-268. https://doi.org/10.4995/redu.2018.9372

Carlos Manuel, Á. de Z. (1998). Modelo para el trabajo metodológico del proceso docente educativo en los niveles de carrera, disciplina y año académico en la Educación Superior [Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Grupo de Estudios de Didáctica de la Educación Superior]. https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/330

Comas, C., Martins, J. A., Nascimento, M. M., Estrada, A. (2017). Estudio de las Actitudes hacia la Estadística en Estudiantes de Psicología. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 479-496. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a23

Estrella, S. (2017). Enseñar estadística para alfabetizar estadísticamente y desarrollar el razonamiento estadístico. En A. Salcedo (Ed.), Alternativas Pedagógicas para la Educación Matemática del Siglo XXI (pp. 173-194). Caracas: Centro de Investigaciones Educativas, Escuela de Educación. Universidad Central de Venezuela. https://www.researchgate.net/publication/316524028_Ensenar_estadistica_para_alfabetizar_estadisticamente_y_desarrollar_el_razonamiento_estadistico

González, B. M. (2016). La categoría formación. Visión pedagógica de la formación universitaria actual. Universidad de La Habana.

Gorina, A. (2007). La formación integral de los doctores en Ciencias Pedagógicas. Una mirada desde la educación estadística. In Actas del V Taller Internacional «Innovación Educativa-Siglo XXI» y Primer Simposio de la red de investigación en Ciencias de la Educación para Iberoamérica, Las Tunas, Cuba.

Hernández, R. (1998). Metodología de la investigación (Segunda edición). Editorial Mc Graw Hill.

Herrera, J. S., & Mayén, S. (2016). Estudio exploratorio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes mexicanos de bachillerato. Avances de investigación en educación matemática, 10, 73-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6168888

Merino, B. C. (2003). Significado de las medidas de posición central para los estudiantes de secundaria [Universidad de Granada]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=12700

Mesa Anoceto, M. (2001). Asesoría estadística con enfoque procesual en la investigación del deporte [TESIS PRESENTADA EN OPCIÓN AL GRADO CIENTÍFICO DE DOCTOR EN CIENCIAS DE LA CULTURA FÍSICA, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"]. http://eduniv.reduniv.edu.cu/fetch.php?data=1286&type=pdf&id=1286&db=1

Muñoz Verdezoto, P., Bodero, L., Gardenia, J., & González, O. (2018). Bases teóricas de la interdisciplinariedad para la formación científico-investigativa de los estudiantes universitarios. Revista Lasallista de Investigación, 15(2), 340-352. https://doi.org/10.22507/rli.v15n2a26

Numa Rodríguez, M. de la C., Sánchez Numa, A., Manzano Salermo, I. M., & Rodríguez Moya, O. S. (2017). Propuesta metodológica para la formación estadística universitaria. Mendive. Revista de Educación, 15(1), 94-98. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962017000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Pérez López, C. G., & Batanero Bernabeú, C. (2012). La Estadística como Herramienta en la Investigación Psicológica: Un estudio exploratorio. EAE.

Pestana Mercader, O. E., Perera Díaz, R., & Ruiz Cañizares, J. M. (2017). Estrategia metodológica para contribuir a un mejor desempeño profesional del estudiante de Cultura Física en la práctica laboral investigativa de Educación Física. Editorial Universitaria. http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=215&db=1

Placeres-Espinosa, I., González-Hernández, W., Hernández-Díaz, M., Placeres-Espinosa, I., González-Hernández, W., & Hernández-Díaz, M. (2020). La resolución de problemas de bioestadística en la carrera Agronomía. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142020000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ross- Rodríguez, A., & Leyva-Rodríguez, N. (2018). La Estadística, una herramienta importante en la formación del profesional de Cultura Física. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 15(36), 128-135. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/449

Ruiz Aguilera, C. A. (2003). Teoría y práctica curricular. Editorial Pueblo y Educación. https://www.worldcat.org/title/teoria-y-practica-curricular/oclc/64664229

Tabares, R. M. (2005). Un modelo teórico metodológico para el desarrollo de habilidades investigativas propedéuticas en los estudiantes de la facultad de Cultura Física de Pinar del Río. EmásF, Revista Digital de Educación Física.

Vargas, R., & Fernando, L. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: Retos y oportunidades. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(2), 67-82. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081