Actions to strengthen job training in novice Physical Education teachers/Acciones para el fortalecimiento de la formación laboral en profesores noveles de Educación Física

Main Article Content

Orlando Corrales Castro
Mercedes Valdés Pedroso
José Francisco Monteagudo Soler

Abstract

The incorporation to working life is not considered the end of the training, but a process of completion and development of the acquired skills to face the new working stage. Knowledge of the results of learning during the years of study is the basis for the design of this development plan in its first stage. Job training is the second stage of training and, undoubtedly, the most important of the whole process; its purpose is that the different figures appropriate the basic educational and technical elements they require to be able to start their specific work efficiently. Physical movement as an activity of man in his development evolved with the passing of civilizations, which allows Physical Education teachers to become aware of the need to study the social components that regulate physical activity and act in accordance with the characteristics of the individuals working at different levels or age groups. Hence, the objective of this research is aimed at proposing actions for the strengthening of the labor training of novice Physical Education teachers in the Boyeros municipality. Different theoretical methods were used like, inductive-deductive and analysis of documentary, as well as empirical methods, as observation, interview, methodological triangulation and psychological techniques for the implementation of actions to eliminate the difference between the current situation and the desired one.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Corrales Castro, O., Valdés Pedroso, M., & Monteagudo Soler, J. F. (2022). Actions to strengthen job training in novice Physical Education teachers/Acciones para el fortalecimiento de la formación laboral en profesores noveles de Educación Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 41–56. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1064
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Orlando Corrales Castro, Inder

Lic. Cultura Física;Metodólogo municipal de Educación Física

Mercedes Valdés Pedroso, Universidad de Ciencias de la Cultura Fisica y el Deporte "Manuel Fajardo"

Profesor Titular

José Francisco Monteagudo Soler, Universidad de Ciencias de la Cultura Fisica y el Deporte "Manuel Fajardo"

DrC. Profesor Titular y Consultante UCCFD "Manuel Fajardo"

References

Aguilar, G. F. (2019). ¿Jugamos al Súper Mario Bros? Descripción de una experiencia gamificada en la formación del profesorado de Educación Física (Will we play Super Mario Bros? Description of a gamified experience in the training of Physical Education teachers). Retos, 36, 529-534. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67816

Arteaga Padilla, J. L., Calderón Mora, M. de las M., & Jiménez Puerto, C. L. (2019). La formación del docente novel para la gestión científico investigativa. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, julio. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/formacion-docente-novel.html

Castillo-Retamal, F., Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, M., & Oliveira, A. A. B. de. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: Una mirada histórica (Physical Education teacher training in Chile: a historical view). Retos, 38, 317-324. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2014). Autonomy and Need Satisfaction in Close Relationships: Relationships Motivation Theory. En N. Weinstein (Ed.), Human Motivation and Interpersonal Relationships: Theory, Research, and Applications (pp. 53-73). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8542-6_3

Fernández-Espínola, C., Guevara, L. L. de, Almagro, B. J., & Rebollo, J. A. (2018). Formación del profesorado de Educación Física en TIC: Modelo TPACK. EA, Escuela Abierta, 21, 66-76. https://doi.org/10.29257/EA21.2018.05

Fraile Aranda, A., Aparicio Herguedas, J. L., Asún Dieste, S., Romero Martínd, R., (2018). La Evaluación Formativa de las Competencias Genéricas en la Formación del Profesorado de Educación Física. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(2), 39-53. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200039

Iguña, J. (2005). PSICOLOGIA DEL ENTRENAMIENTO Y LA COMPETENCIA DEPORTIVA. Editorial Deportes. https://www.academia.edu/41133722/PSICOLOGIA_DEL_ENTRENAMIENTO_Y_LA_COMPETENCIA_DEPORTIVA

Kong, X., Pérez Viñas, V. M., Puentes Hernández, J. J., Leyva Mariño, R. A., Kong, X., Pérez Viñas, V. M., Puentes Hernández, J. J., & Leyva Mariño, R. A. (2021). Elección fundamentada de una definición de estrategias de aprendizaje de lenguas extranjeras. Mendive. Revista de Educación, 19(2), 627-640. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815 -76962021000200627&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Macintyre, P., & Vincze, L. (2017). Positive and negative emotions underlie motivation for L2 learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 7(1), 61. https://doi.org/10.14746/ssllt.2017.7.1.4

Martín, L. C., Santos-Pastor, M., & Oliva, F. J. C. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 35, 284-288. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761684

Nieva Chaves, J. A., & Martínez Chacón, O. (2016). UNA NUEVA MIRADA SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202016000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Organización Mundial de la Salud. (2018). Actividad física. OMS.

Pedroso, M. V., Soler, J. F. M., & Rodríguez, J. R. S. (2019). Procedimiento para la evaluación de la habilidad trabajo en equipo en su desarrollo en la docencia universitaria de Cultura Física (Original). Revista científica Olimpia, 16(57), 99-112. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1160

Trigueros-Ramos, R., Gómez, N. N., Aguilar-Parra, J. M., & León-Estrada, I. (2019). Influencia del docente de Educación Física sobre la confianza, diversión, la motivación y la intención de ser físicamente activo en la adolescencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 222-232. https://doi.org/10.6018/cpd.347631

Valencia-Peris, A., Mínguez-Alfaro, P., & Martos-García, D. (2020). La formación inicial del profesorado de Educación Física: Una mirada desde la atención a la diversidad. Retos, 37, 597-604. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74180

Most read articles by the same author(s)