Strategy of physical recreational activities for the adequate use of the free time in teenagers/

Main Article Content

María Lorena Sandoval Jaramillo
Aldo Pérez Sánchez
Juan Gabriel Tapia Pazmiño
Orlando Rodrigo Carrasco Coca

Abstract

In the strategy with physical-recreational activities in the use of free time by teenagers, a methodological conception is assumed from the linking of quantitative and qualitative approaches, with the articulation of methods and techniques that made it possible to study the background and theoretical criteria about current approaches to this phenomenon. The objective of this work was to implement a strategy with physical-recreational activities that will contribute to the adequate use of free time by adolescents from the private lay units of Sangolquí. The results support the realization of a diagnosis of needs that facilitated the conception of the strategy on a scientific basis, in a structure that was consolidated in stages and actions with the control channels, which allowed a logical and coherent organization in the appropriate use. Free time for teenagers. This study favored the modification of the initial state of the use of free time by adolescents, by giving them a leading role in the pursuit of their interests and the satisfaction of their needs. This leads to arriving at the desired state and the fulfillment of the planned objectives, when considering the articulation and the cognitive, practical and axiological nature of the activities. The experts' assessment considered that the Strategy is Very Appropriate and ratified its value, expressing that it can be implemented, since it has a legal and methodological framework that supports its relevance, feasibility and applicability.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sandoval Jaramillo, M. L., Pérez Sánchez, A., Tapia Pazmiño, J. G., & Carrasco Coca, O. R. (2022). Strategy of physical recreational activities for the adequate use of the free time in teenagers/. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 541–556. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1255
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

María Lorena Sandoval Jaramillo, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Magister en Recreación y Tiempo Libre

Aldo Pérez Sánchez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física “Manuel Fajardo”. Cuba

Doctor en Ciencias de la Educación

Juan Gabriel Tapia Pazmiño, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Magister en dirección y conaultoria turística

Orlando Rodrigo Carrasco Coca, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Magister en Entrenamiento Deportivo

References

Betancourt, M., Bernate, J., Fonseca, I., & Rodríguez, L. (2020). Revisión documental de estrategias pedagógicas utilizadas en el área de la educación física, para fortalecer las competencias ciudadanas. Retos, 38(38), 845-851. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74918

Canto de Gante, Á. G., Sosa González, W. E., Bautista Ortega, J., Escobar Castillo, J., & Santillán Fernández, A. (2020). Escala de Likert: Una alternativa para elaborar e interpretar un instrumento de percepción social. Revista de La Alta Tecnología y Sociedad, 12(1), 38-45. 14 de septiembre de 2021. https://static1.squarespace.com/static/55564587e4b0d1d3fb1eda6b/t /5ffe0063b15beb25b917bec1/1610481763900/06+CantodeGante+ATS+V12N1+38-45.pdf

Chung, W. (2021). Leisure behavior. USA: Edward Elgar Publishing.

De Armas, N., & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Resultados_cient%C3%ADficos_en_la_investigac.html?id=pSAmtAEACAAJ&redir_esc=y

Enríquez Villarreal, J. F., Sandoval Jaramillo, L., & Morera Núñez, S. (2021). Exigencias para la actividad físico-recreativa en el uso adecuado del tiempo libre por los adolescentes. Revista Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica, 2(8), 248-260. 19 de septiembre de 2021. https://www.eumed.net/es/revistas/observatorio-de-las-ciencias-sociales-en-iberoamerica /ocsimarzo21/tiempo-libre-adolescentes/pdf

González Reyes, Y., Ríos Guarango, P. A., Parreño Urquizo, Á. F., Chávez Hernández, J. P., Yaulema Brito, L. P., & Guacho Tixi, M. E. (2018). Influencia de las actividades físicas en la autoestima de docentes universitarios: efectos a corto tiempo. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(4), 1-10. 12 de septiembre de 2021, http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002018000400011

Gutiérrez, H. C. (2021). Cómo elaborar proyectos: Diseño, ejecución y evaluación de proyectos sociales educativos. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. https://books.google.com.cu/books?id=E7pwPwAACAAJ&dq=C%C3%B3mo+elaborar+proyectos:+Dise%C3%B1o,+ejecuci%C3%B3n+y+evaluaci%C3%B3n+de

+proyectos+sociales+educativos&hl=es&sa=X&redir_esc=y

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (4 ed.). México: MacGraw-Hill. https://www.academia.edu/19094794/LIBRO_metodologia_de_la_investigacion_4ta_edicion_sampieri_2006_ocr

Huerta, A. O., González, D. C., Rodríguez, G. Q., & Favela, M. F. (2021). El diseño de un programa psicopedagógico orientado al fomento de la empatía como estrategia de disminución del Bullying entre adolescentes. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 39. 14 de noviembre de 2021. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/388782

Méndez-Giménez, A. (2020). Resultados académicos, cognitivos y físicos de dos estrategias para integrar movimiento en el aula: clases activas y descansos activos. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 63-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7245172

Morales, S. C., Lorenzo, A. F., & de la Rosa, F. L. (2016). Recreation activities to improve social behavior. Study in children and adolescents aged 9-14. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(3), 1-9. 14 de septiembre de 2021. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/269/98

Quijano-Gómez, E. (2019). Ocio y gastronomía, las nuevas estrategias de gentrificación. El caso de Lisboa. Bitácora Urbano Territorial, 29(1), 109-119. https://redib.org/Record/oai_articulo1840232-ocio-y-gastronom%C3%ADa-las-nuevas-estrategias-de-gentrificaci%C3%B3n-el-caso-de-lisboa

Perales, R. G. (2018). Diseño y construcción de un instrumento de evaluación de la competencia matemática: aplicabilidad práctica de un juicio de expertos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(99), 347-372. doi:10.1590/S0104-40362018002601263.

Puentes, A. E., Puentes, D. B., Puentes, E. R., & Chávez, E. (2018). objetividad en la triangulación del diagnóstico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(1), 1-8. 19 de septiembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002018000100011&script=sci_arttext&tlng=pt

Ramis, L. G. (2021). Propuesta curricular para la escuela Secundaria Básica actual: Fundamentos teóricos y metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Propuesta_curricular_para_la_escuela_Sec.html?id=oKcsEAAAQBAJ&redir_esc=y

Romero, M., Romero, L., & Cuadrado, M. L. (2017). Decisión multicriterio discreta. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramon Areces SA. https://books.google.com.cu/books/about/Decisi%C3%B3n_multicriterio_discreta.html?id=nu1ADwAAQBAJ&redir_esc=y

Tolosa Urrego, M. (2019). Relación entre el enfoque curricular y las competencias laborales de los egresados del programa de Cultura Física Deporte y Recreación de la Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/17439

Torres, Á. F., Alvear, J. C., Gallardo, H. I., Moreno, E. R., Alvear, A. E., & Vaca, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), 1-14. septiembre de 2021. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1535/344

Uceda i Maza, F. X., Navarro Pérez, J. J., & Pérez Cosín, J. V. (2014). El ocio constructivo como estrategia para la integración de adolescentes en conflicto con la ley. Portularia: Revista de Trabajo Social de la Universidad de Huelva, 14(1), 49-57. 21 de septiembre de 2021. https://roderic.uv.es/handle/10550/32863

Unicef. (2019). Informe Anual 2018. New York: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-07/UNICEF-informe-anual-2018.pdf