Sports training in students with disabilities, an experience in the special school "28 de Enero"

Main Article Content

Fausto Iván Guapi Guamán
Elizabeth del Rocío Falcones Barbosa
Jordy Joe Murillo Falcones
José Gerardo Cortéz Narvaez
Yelina Rivera García

Abstract

Adapted sport, referred to as the term physical activity with children who have some type of disability, has a relevant historical evolution, since from its origins it has faced high challenges. It is recognized that in international level schools and specifically in Cuba, efforts are made to promote inclusion in sport; however, it is considered that the proposals that, from the scientific and methodological point of view, support the use of skills and the development of skills in people with disabilities are still insufficient. For this reason, the objective of this work is to visualize the recruitment of children with the potential to practice sports, from Physical Education, in the special school "28 de Enero". In this research, a survey was applied to students about their likes in sports and a characterization was carried out, based on the application of a test that measured intellectual disability and physical-motor disability in them. The data, in general, revealed that with dedication, improvement and teamwork, satisfactory results can be obtained not only in sports performance, but also in self-esteem and quality of life in these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guapi Guamán, F. I., Falcones Barbosa, E. del R., Murillo Falcones, J. J., Cortéz Narvaez, J. G., & Rivera García, Y. (2023). Sports training in students with disabilities, an experience in the special school "28 de Enero". PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(2), e1484. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1484
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Fausto Iván Guapi Guamán, Escuela Superior de Chimborazo

Docente de Educación Física

Elizabeth del Rocío Falcones Barbosa, Universidad Técnica Luis Vargas, Torres de Esmeraldas (UTLVTE)

Docente de Educación Física

Jordy Joe Murillo Falcones, Universidad Técnica Luis Vargas, Torres de Esmeraldas (UTLVTE)

Docente de EF

José Gerardo Cortéz Narvaez, Universidad Técnica Luis Vargas, Torres de Esmeraldas (UTLVTE)

Docente de E Física

Yelina Rivera García, Escuela Especial 8 de Enero. MINED. Pinar del Río, Cuba

Master en Educación. Profesora de Educación Física

References

Abellán, J., Sáez-Gallego, N., & Reina, R. (a) (2017). Explorando el efecto del contacto y el deporte inclusivo en Educación Física en las actitudes hacia la discapacidad intelectual en estudiantes de secundaria. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. doi: 10.5232/ricyde, 14(53), pp. 233-242. https://recyt.fecyt.es/index.php/RICYDE/article/view/66455

Abellán, J., & Sáez-Gallego, N.(b) (2017). Los para-deportes como contenido de educación física en primaria: El ejemplo de la boccia. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (2), pp. 134-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6130725

Abellán, J., Sáez-Gallego, N. M., & Reina, R. (2018). Evaluación de las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física: Efecto diferencial del sexo, contacto previo y la percepción de habilidad y competencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), pp. 133-140. https://revistas.um.es/cpd/article/view/282581/225151

Abreu, B. P., & Twuemulilatyi, H. M. (2017). Tratamiento de la Educación Física a los escolares de la educación primaria con trastorno de déficit de atención e hiperactividad. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(1), pp. 31-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6173968

Aguilera, J. Á. C. (2017). Un nuevo paradigma para un futuro más saludable y con valores. -Deporte Inclusivo, Actividad Física Inclusiva y Educación Física Inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 9(2). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/51

Contreras-de-la-Osa, M., & Abellán, J. (2018). Mejorando las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física a través del deporte adaptado. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (11), pp. 3-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6738666

De las Mercedes Saínz-Reyes, I., Gordo-Gómez, Y. M., & Labrada-Rojas, Y. N. (2015). Evaluación de las capacidades físicas condicionales en atletas con limitaciones físico-motoras. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 10(2), pp. 160-170. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/627

Garel, J. P., Blanc, C., Chevrier, J., Collet, D., Claude, J. P., Dizien, H., & Tournebize, A. (2007). Educación Física y discapacidades motrices. Barcelona: INDE, 2007. https://books.google.com.cu/books/about/Educaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_y_discapacidades_motr.html?id=Mq2XRrQLdnwC&source=kp_book_description&redir_esc=y

Gómez-Valdés, A., & Roba-Lazo, B. D. L. C. (2016). Tratamiento metodológico de los contenidos de la educación física inclusiva dentro de la asignatura actividades físicas adaptadas. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 11(2), pp. 53-61. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/658

Hernández, M. R. (2007). Manual de educación física adaptada al alumno con discapacidad (Vol. 43). Editorial Paidotribo. https://paidotribo.com/products/manual-de-educacion-fisica-adaptada -al-alumno-con-discapacidad

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J. M. (2020). Propuesta de Unidad Didáctica para Educación Física: "Conociendo los deportes para personas con discapacidad visual". E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (15), pp. 77-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7699198

Martínez, P. Y. O. (2021). Experiencia didáctica en educación física para la mejora de actitudes hacia la discapacidad auditiva en futuros profesionales de la actividad física y deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (40), pp. 174-179. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/81296

Ocete Calvo, C., Pérez Tejero, J., & Coterón López, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, pp. 140-145. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34366

Ocete, C., Lamata, C., Coterón, J., Durán, L. J., & Pérez-Tejero, J. (2017). La percepción de los alumnos de Secundaria y Bachillerato hacia la inclusión de compañeros con discapacidad en Educación Física. Psychology, Society & Education, ISSN 1989-709X, ISSN-e 2171-2085, 9, (2) 2017, pp. 299-310. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360181

Páez Basabe, M., Sánchez Quintero, N., & Miló Dubé, M. (2019). Evaluación formativa en Educación Física, a escolares con discapacidad intelectual. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(2), pp. 153-164. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/831

Valdés, A. G., Lazo, B. D. C. R., Mite, K. D. H., & Candeaux, L. E. (2021). Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la formación del profesional de Cultura Física/Inclusion in Physical Education, its perspective from the formation of the Physical Culture professional. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), pp. 423-435. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1052

idea, P., & de los Ángeles, R. (2016). Comprendiendo la discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. Revista de investigación psicológica, (15), pp. 101-122. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a07.pdf

Zucchi, D. G. (2001). Deporte y discapacidad. http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires, 7(43). https://www.efdeportes.com/efd43/discap.htm

Most read articles by the same author(s)