Diagnosis of the process of professional reaffirmation, in the Physical Culture career, in Granma
Main Article Content
Abstract
The training of professionals, with high quality, is an essential task of Higher Education, which is why there is a permanent demand for graduates committed to development processes, where the knowledge, skills and values in which they have been trained are evidenced. The objective of the diagnosis was to characterize the situation of professional guidance and reaffirmation (consolidation of professional motives and intentions) in the process of studying the Bachelor's degree in Physical Culture, in Granma; from three dimensions: pedagogical, psychological and sociological. Theoretical and empirical methods were applied that showed insufficiencies in the planned actions in the educational strategies and in the methodological work plan of the different disciplines, a limited use of the potential of the content and extension activities and low levels of satisfaction with the study of the career; which was manifested in the non-selection of a sphere of action for future professional performance, and in the high levels of student dropout, in the first two years of training.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bell Speck, Y., Daudinot Gamboa, J. &. Matos Columbié, Z. C. (2016). Una mirada necesaria a la reafirmación profesional en la Escuela Pedagógica "José Marcelino Maceo Grajales". EduSol, 16 (55), pp. 105-114. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753050021/html/
Faife, J. V. A., Esquivel, D. P., Denis, G. G., Cruz, G. P., & Pérez, M. M. (2019). Metodología para la reafirmación profesional en los estudiantes de la carrera de Psicología. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v28i1.1649https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1649
Delgado, Y. R. (2021). LA INFLUENCIA PSICOPEDAGÓGICA PARA LA REAFIRMACIÓN PROFESIONAL EN LA FORMACIÓN DOCENTE POST COVID. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 7(10), 61-70. https://periodicorease.pro.br/rease/article/download/2548/972/4186
Domínguez Urdanivia, Y., & Rojas Valladares, A. L. (2020). La perspectiva de la reafirmación profesional en el contexto universitario. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 111-115. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100111
Figuera Gazo, P., Buxarrais Estrada, M. R., Llanes Ordóñez, J., & Venceslao Pueyo, M. (2018). Perfil, motivación y satisfacción académica en los estudiantes de máster: el caso de Ciencias Sociales y Jurídicas. Estudios Sobre Educación, 34, pp. 219-237. https://doi.org/10.15581/004.34.219-237
García Acevedo, Y., Colunga Santos, S., & Márquez Lizaso, R. (2016). El diagnóstico de la reafirmación profesional en la formación del profesor: Sus luces y sombras en la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz". Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), pp. 243-252. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/550
García Acevedo, Y. & Fuentes Sánchez, M. (2018). Estrategia pedagógica para la reafirmación profesional desde el colectivo de año académico. Transformación,14 (1), pp. 133-146. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-29552018000100012
González Maura, V. (2003). La orientación profesional desde la perspectiva histórico-cultural del desarrollo humano. Revista cubana de psicología, 20, (3) ,206-268. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v20n3/12.pdf
Hernández Rodríguez, M.E. (2020). La reafirmación vocacional pedagógica. Una necesidad en los estudiantes de la especialidad Educador de la primera infancia de la Escuela Pedagógica Rubén Bravo Álvarez.ROCA, 16 (1), pp. 739-748. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1642/2926
Lescaille Lescaille, J., & Lescaille Lescaille, V. (2021). Plan de reafirmación profesional en la carrera Cultura Física de la Universidad Guantánamo. Ciencia y Progreso, 6(14), pp. 34-45. https://cienciayprogreso.cug.co.cu/index.php/Cienciaprogreso/article/view/372
Núñez Álvarez, I., & Acosta Iglesias, A. (2020). La reafirmación profesional en la especialidad Informática de la Educación Técnica y Profesional: proyecto educativo. Mendive. Revista de Educación, 18(2), pp. 206-218. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1865
Prado Sosa, O., Díaz Rivalta, L. E., & Pérez Rodríguez, D. (2007). La reafirmación profesional en la Cultura Física. Talleres y técnicas. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 2(2), pp. 583-590. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/105
Rodríguez Delgado, Y., & Díaz Vera, E. (2022). La reafirmación profesional en la Escuela Pedagógica de nivel medio superior, una experiencia pedagógica. Luz, 21(1), pp. 84-92. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2022000100084&lng=es&nrm=iso
Rojas, A. L., & Domínguez, Y. (2022). Concepción metodológica para la reafirmación profesional en el proceso de formación del profesorado. Revista Universidad y Sociedad,14(2), pp. 110-119. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200110&lng=es&nrm=iso
Rosales Torres, A.Y., Olivera Rodríguez, V.L. & Pacheco Sierra, D.S. (2021). Fundamentos filosóficos, pedagógicos y psicológicos de la reafirmación profesional en la carrera de Cultura Física. Roca, 17(4), pp. 62-78. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/download/2728/5372
Villalón Jiménez, I; González, A. & Odio Brooks, C. (2018). Sistema de acciones para la reafirmación profesional en la especialidad Agronomía. EduSol, 16, (56), pp. 87-98. https://biblat.unam.mx/hevila/RevistaEduSol/2016/vol15/no56/1.pdf