Self-exercise of physical exercise in Physical Education students of Higher Education

Main Article Content

Miguel Ángel Inguanzo Marrero
Janet Otero Brande

Abstract

Attention to the self-exercise skill of physical exercise constitutes a point of reference for the fulfillment of the strategic objectives set by Cuban universities, particularly in the Physical Education discipline of Study Plan E, as a content of the curriculum that favors the student's protagonism in his/her own learning process, constitutes a necessity in the face of the changes that are taking place in the Cuban Higher Education system, given fundamentally by conditions that arose from physical isolation caused by COVID 19, coupled with the lack of skills to perform physical activity and to guarantee inclusive, equitable and quality education. The objective of this work is to develop a didactic strategy for the training of the self-exercise skill of physical exercise; qualitative and quantitative methods are used in the research. It begins with the diagnosis, using different methods and techniques, such as surveys and interviews. In addition, tests are applied to evaluate the physical condition and insufficiencies presented by Physical Education students of the Veterinary Medicine career at the Agrarian University of Havana. The systematization and the theoretical and methodological foundations analyzed allowed the design of a didactic strategy, which has four stages, each of them with its objective and system of actions, which are offered as a result for the formation of the self-exercise skill of the physical exercise in the students studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Inguanzo Marrero, M. Ángel, & Otero Brande, J. (2024). Self-exercise of physical exercise in Physical Education students of Higher Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1561. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1561
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Miguel Ángel Inguanzo Marrero, Universidad Agraria de La Habana "Fructuoso Rodríguez Pérez ". La Habana, Cuba.

Profesor Auxilar, master en ciencias, vicedecano de investigación facultad de cultura física

Janet Otero Brande, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo". La Habana, Cuba.

Dr. Ciencias de la Cultura Física y el deporte

References

Addine F. (2007). Didáctica. Teoría y práctica. Playa, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. https://isbn.cloud/9789591315243/didactica-teoria-y-practica/

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Playa, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. https://isbn.cloud/9789591306814/didactica-la-escuela-en-la-vida/

Conde-Williams AC de la, Valdés-Sánchez M, (2023) La educación híbrida, una reflexión desde la preparación del docente universitario. Rev Inf Cient. 2023; 102:4268. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8147700

Fierro-Rojas, C., & Valadez-Gutiérrez, J. (2022). Gestión institucional en Educación Física por medio de las tecnologías en tiempos de la covid. Pedagogía y Sociedad, 25(63), 89-107. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1453

Hernández- Echevarría, T. I., Paulas-González, O., Morales- Ferrer, A. M., & Marín- Ramírez, J. R. (2021). Situación actual de la habilidad dirigir en el proceso de formación profesional de Cultura Física y Deportes (parte 1). Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 14(32). https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/744

Juanes Giraud B., y Rodríguez Hernández C. (2021) Educación física en tiempos de Covid-19. Valoraciones a partir de la utilización de las TIC Conrado vol.17 no.79 Cienfuegos mar.-abr. 2021 Epub 02-Abr-2021 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000200032

Martínez Morales, Y., Concepción Rodríguez, M. L., & Padilla García, O. (2022). La creatividad: una necesidad para la modalidad no presencial en tiempos de Covid-19. Pedagogía y Sociedad, 25(65), 77-95. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1568

Montes de Oca Recio, N., & Machado Ramírez, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/127/81

Morales Ferrer, A., Hernández Echevarría, T., & Otero Brande, J. (2021). Matrices ATJ, herramientas para pronosticar la validez de un resultado científico en la Cultura Física. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(1). http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/999

Organización de las Naciones Unidas [ONU], (2015). La Agenda para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). El coronavirus COVID-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. UNESCO. http://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/elcoronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/&gt

Rivera Calle FM, García Martínez A. (2023) Aula invertida con tecnologías emergentes en ambientes virtuales en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Rev Cubana Educ Sup 37(1):108-123. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n1/rces08118.pdf