Methodological strategy for the preparation of physical culture professionals in stroke rehabilitation.
Main Article Content
Abstract
Professional improvement is a necessity for physical culture professionals due to the impact their work has on the health of the population that receives their services. In this sense, the training system that allows raising the relevance of teachers in fulfilling the state mandate they have determined has been a permanent challenge. For this reason, it has been an imperative to create mechanisms that increasingly allow for filling the theoretical and practical deficiencies that guarantee such purposes, which is why the authors have designed a methodological strategy for the preparation of Physical Culture professionals that influences in its performance and guarantee care for patients who have suffered Cerebrovascular Accidents. The methodology used is based on qualitative research, applying the descriptive method as a fundamental tool for collecting information. The application of surveys, document analysis and specialized tests provided necessary elements to substantiate the need for the design of the proposed strategy. From the application of the strategy arises the need to develop actions that allow better preparation of physical culture professionals to care for patients who have suffered strokes, through physical rehabilitation. The research provides a new approach to the preparation of physical culture professionals.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Añorga Morales, Julia (2012): "La teoría de la educación avanzada y el mejoramiento humano", tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana.
Borges Obregón, D., Padrón Pereira, E., Negrín Pérez, R.I. (2009) Estrategia metodológica para el perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje de los bailes populares cubanos en los estudiantes de la carrera de Cultura Física. http://www.efdeportes.com/
Davini, María C. (2015): La formación en la práctica docente, Editorial Paidós, Buenos Aires.
Delgado, D.M., Núñez, E.G., y Cardoso, A.G. (2020, 25 de noviembre). Importancia de la superación profesional de los trabajadores sociales en los hogares de niños sin amparo familiar. Revista Científica Olimpia, 17. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2129
Fonseca, R.G., Souza Neto, S. de, e Iaochite, R.T. (2018). Formação profissional em educação física na América Latina: diversidades e desafios. Pensar a Prática, 21(4). https://revistas.ufg.br/fef/article/view/51421
George MG, Tong X, Kuklina EV, Labarthe DR. (2018) Trens in stroke hospitalización and associate risk factor among children an youn adults, 1995-2008. Annals of Neurology. 70(5): 713-21
González, I., y Macías, D. (2018). La formación permanente como herramienta para mejorar la intervención del maestro de educación física con alumnado con discapacidad. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 33, 118-122.
Kaasa T., Lomis J. Gillis K, Bruera E., Hanson J. (1997) The Edmonton Functional Assessment tool: preliminary development and evaluation for use in palliative care. J. Pain Symptom Manage, (13,1:10-19).
Kheder A, Nair KP. (2012) Spasticy: Pathophysiology, evaluation and management. Pract Neurol.12(5):289-298
Mijans, J.A., Mola, E.L., y Pozas, W.J. (2018, 14 de mayo). La superación de los docentes de Química de Sierra de Cubitas en la dirección del aprendizaje desarrollador. Santiago, (146). https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/3972
Morín, Edgar (1990): Introducción al pensamiento complejo, Editorial Gedisa, Barcelona.
Oliveira, A., Capriotti, P., & Zeler, I. (2022). El estado de la cuestión de la investigación sobre la comunicación digital de las universidades. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 26(2), 1-18.
Padrón Pereira. Elina…(et al). 2011. Doctora en Ciencias. Estrategia metodológica para el perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje de los bailes populares cubanos en los estudiantes de la carrera de Cultura Física.
Pérez Bejerano, Miguel. 2011. Formación, capacitación y superación en la educación de jóvenes y adultos. Doctor en Ciencias. Universidad de ciencias pedagógicas "Enrique José Varona" Robledo Ramón, P., Fidalgo Redondo, R., Arias Gudín, O, & Álvarez Fernández, L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. [Links]
Rojas, M. G. Q. (2022). Las competencias profesionales del entrenador de deporte adaptado. Revista Conecta Libertad ISSN 2661-6904, 6(2), 1-20.