Program of physical activities adapted for the inclusion of pregnant students in the Physical Education class

Main Article Content

Víctor Alexander Cajilima-Vega
Diego Leonardo Romero-Enríquez
Antonio Ricardo Rodriguez Vargas

Abstract

The present research study addressed the issue of the inclusion of pregnant adolescents in Physical Education classes, focused on improving the physical health and well-being of the mother and fetus during pregnancy. The main objective of the work was to propose a program of physical activities adapted for the inclusion of pregnant students in the Physical Education class, in the "Pichincha" Fiscal Educational Unit. A methodology with a qualitative approach was proposed, scientific observation, interview, survey and documentary review were used as empirical methods that facilitated the identification of the problem in the initial part until the proposal of adapted physical exercises was carried out, in its final stage. It concludes with the application and execution of adapted physical activities, and improvements are obtained in cardiovascular health, strengthening of muscles and joints, control of weight gain, reduction of the risk of pregnancy complications and improvement of well-being. emotional. These results were compared with research by other authors that corroborate that implementing adapted physical activities contributes to improving the health of both the mother and the fetus.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cajilima-Vega, V. A., Romero-Enríquez, D. L., & Rodriguez Vargas, A. R. (2024). Program of physical activities adapted for the inclusion of pregnant students in the Physical Education class. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1605. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1605
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Víctor Alexander Cajilima-Vega, Unidad Educativa Fiscal Pichincha. Ecuador.

LIC. EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN CON MENCIÓN INFORMÁTICA EDUCATIVA; MSc. EN EDUCACIÓN CON MENCIÓN EN PEDAGOGÍA

Diego Leonardo Romero-Enríquez, Unidad Educativa Chiquintad. Ecuador.

LIC. EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN CON MENCIÓN EDUCACIÓN FÍSICA

Antonio Ricardo Rodriguez Vargas, Universidad Bolivariana del Ecuador. Ecuador.

Doctor en ciencias de la Cultura Fisica, especialidad: cultura fisica terapéutica, posdoctorado en educación y formación científica. Licenciado en Cultura Física

References

Acosta, A. G., & Pérez, C. L. (2021). Modelo predictor de las conductas del balance energético corporal BEC. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (41), 653-663. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8074583.pdf

Aguilar-Cordero, M., Sánchez-López, A., Rodríguez-Blanque, R., Noack-Segovia, J., Pozo-Cano, M., López-Contreras, G., & Mur-Villar, N. (2014). Actividad física en embarazadas y su influencia en parámetros materno-fetales; revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria, 30(4), 719-726. doi: https://dx.doi.org/10.3305/nh.2014.30.4.7679

Anchía-Umaña, I. (2023). La educación física: Derecho a una educación de calidad. MHSalud, 20(1). doi: https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.4

Bonifaz-Arias, I., Sánchez-Anilema, J., Herrera-Mena, V., & Paredes-Tapia, R. (2020). El nuevo currículo de educación física en el Ecuador. Explorador Digital, 4(3), 252-265. doi: https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v4i3.1349

Caraguay-Gonzaga, S., Martínez-Camacho, J., & Vivanco-Lapo, D. (2022). FACTORES DE RIESGO ASOCIADOS AL EMBARAZO EN ADOLESCENTES CENTRO DE SALUD Nº1 Y Nº3 DE LOJA. Enfermería Investiga, Investigación, Vinculación, Docencia y Gestión, 7(4), 1-8. https://www.researchgate.net/publication/366890843_FACTORES_DE_RIESGO_ASOCIADOS_AL_EMBARAZO_EN_ADOLESCENTES_CENTRO_DE_SALUD_N1_Y_N3_DE_LOJA

Castañeda-Paredes, J., & Santa-Cruz-Espinoza, H. (2021). Factores de riesgo asociados al embarazo en adolescentes. Enfermería Global, 20(62), 109-128. doi: https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.438711

Chaparro-Parada, S. M., Jaimes-Jaimes, G., & Noy-Martínez, M. O. (2020). La educación física en la básica primaria. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 6(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8670936

Claiborne, A., Jevtovic, F., & May, L. (22 de septiembre de 2023). A narrative review of exercise dose during pregnancy. https://www.fisiologiadelejercicio.com/dosis-de-ejercicio-durante-el-embarazo/

Cuji-Castro, E., & Mejías, M. (2023). Factores de riesgo en el embarazo adolescente. RECIMUNDO, 7(2), 217-227. doi: https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.217-227

Favier-Torres, M., Samón-Leyva, M., Ruiz-Juan, Y., & Franco-Bonal, A. (2018). Factores de riesgos y consecuencias del embarazo en la adolescencia. Revista Información Científica, 97(1), 205-214. doi: https://www.redalyc.org/journal/5517/551759182023/html/

Figueroa-Oliva, D., Negrin-Garcia, V., & Garcell-Fernández, E. (2021). Riesgos y complicaciones asociados al embarazo en la adolescencia. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 25(5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000500025

Gallo-Galán, L. M., Gallo-Vallejo, M. Á., & Gallo-Vallejo, J. L. (2023). Recomendaciones prácticas sobre ejercicio físico durante el embarazo basadas en las principales guías de práctica clínica. Aten Primaria, 55(3). doi: 10.1016/j.aprim.2022.102553

Gallo-Galán, L., Gallo-Vallejo, M., & Gallo-Vallejo, J. (2023). Recomendaciones prácticas sobre ejercicio físico durante el embarazo basadas en las principales guías de práctica clínica. Atención Primaria, 55(3). doi: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2022.102553

Instituto Nacional de Educación Física. (2021). ¿QUÉ ES LA EDUCACIÓN FÍSICA? Santo Domingo: Gobierno de República Dominicana.

Martín, P. d., Sebastiani-Obrador, E., & Blázquez-Sánchez, D. (2023). Educación Física en Ecuador: análisis de la percepción de alumnos. REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOLOGÍA DEL EJERCICIO Y EL DEPORTE, 15(4), 180-183.

MINEDUC. (2016). Educación Física. Quito: Ministerio de Educación de Ecuador.

Molina, M., Ferrada, C., Pérez, R., Cid, L., Casanueva, V., & García, A. (2004). Embarazo en la adolescencia y su relación con la deserción escolar. Revista médica de Chile, 132(1), 65-70. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872004000100010

Morante E.A, Irigoyen, J.Y, & Urteaga, A.I (2021). Programas de Ejercicio Físico para Mujeres Embarazadas de Prescripción Básica basada en Evidencia Científica. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, 10(3), 116-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8234631

Scharagrodsky, P., & Barreto-Andrade, J. (2021). Enfoques, instituciones y expertos en una disciplina en crecimiento. El caso del XVI Congreso Panamericano de Educación Física, Ecuador 1997. Revista Andina de Educación, 5(1). doi: https://doi.org/10.32719/26312816.2021.5.1.2

Uriguen-García, A., González-Bracho, J., Espinoza-Díaz, J., Hidalgo-Noroña, T., García-Alcivar, F., Gallegos-Paredes, M., Valle-Brito, P. (2019). Embarazo en la adolescencia: ¿La nueva "Epidemia" de los países en Desarrollo? AVTF, 38(3), 232-245. https://www.revistaavft.com/images/revistas/2019/avft_3_2019 /20_embarazo_adolescencia.pdf