Development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder, in Physical Education
Main Article Content
Abstract
The development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder is studied and the objective was to design and validate an inclusive teaching strategy in an educational unit in Ecuador, using a mixed and pre-experimental methodology. An intentional and stratified non-probabilistic sampling was used, with inclusion criteria, the sample was made up of five children with attention deficit and hyperactivity disorder, in their class group, and their Physical Education teacher. The measurement of the inclusion-attention variables of the disorder with an educational approach and the development of basic motor skills was carried out using eight indicators, with the use of an observation guide, documentary analysis, and supported by the simple scoring technique to group the observed data. As a result, an inclusive didactic strategy is presented for the development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder during Physical Education classes, designed through the structural and functional systemic approach that showed its effectiveness in the educational practice, when comparing the results of the pre- and post-test, through the non-parametric test of signs.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bennasar García, M. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con discapacidades y necesidades educativas especiales. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico., (Extra), 329340. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551183
Gámez Calvo, L., Gamonales, J. M., Hernández Beltrán, V., & Muñoz-Jiménez, J. (2022). Beneficios de la hipoterapia para personas con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad en edad escolar. Revisión sistemática exploratoria. Retos, 43, 8897. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88655
Centro para el Control y la Prevención de Enfermedades. (2022). Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Recuperado el 31 de Julio de 2023, de Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd
García, E., Rosa, A., & Pérez, J. (2019). Métodos de enseñanza en Educación Física: Desde los estilos de enseñanza hasta los modelos pedagógicos. Revista de Trasmisión del Conocimiento y Salud, 11(1), 1-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7076930
González Coto, V. A., Hernández Beltrán, V., García Espino, N., & Gamonales, J. M. (2022). Twincon: deporte coeducativo e inclusivo. Logía, educación física y deporte, 3(1), 28-39. https://logiaefd.com/wp-content/uploads/2022/09/Twincon-deporte-coeducativo-e -inclusivo.pdf
Lafebre Quezada, J., & Aldas Arcos, H. (2022). Estilos de enseñanza para la Educación Física inclusiva en el subnivel General Básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 287-306. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8651449
Lozada Muñoz, T. S., & Vargas Hernández, J. S. (2020). Caracterización del desarrollo de las habilidades motrices básicas en personas con discapacidad intelectual. Revista Digital: Actividad Física Y deporte, 6(2), 1427. https://doi.org/10.31910/rdafd.v6.n2.2020.1566
Mills, K. L., Goddings, A. L., Clasen, L. S., Giedd, J. N., & Blakemore, S. J. (2019). The developmental mismatch in structural brain maturation during adolescence. Developmental neuroscience, 36(3-4), 147160. https://doi.org/10.1159/000362328
Ortiz P., Mulas F., Sánchez A., Gandía R., Rojas M., & Pascual. A. (2020). Valoración del cociente theta/beta en el electroencefalograma cuantificado de los TDAH. Medicina Buenos Aires; 80 (Suppl 2), 63-66. https://www.medicinabuenosaires.com/indices-de-2020/volumen -80-ano-2020-s-2-indice/valoracion/
Posner, J., Polanczyk, G. V., & Sonuga, E. (2020). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 395(10222), 450462. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)33004-1
Quitián Bernal, S. P., & González Martínez, J. (2020). El diseño de ambientes Blended-Learning, retos y oportunidades. Educación Y Educadores, 23(4), 659682. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.6
Rodríguez Servián, M., Alcázar Jiménez, R., & Cabeza Ruiz, R. (2022). Actitud del alumnado hacia la educación física inclusiva en función del tipo de discapacidad: validación de dos cuestionarios. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, XVIII (68), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8441776
Sanabra, M., Gómez, T., Alcover, C., Sans, O., & Alda, J. (2020). Efectos del tratamiento estimulante sobre el sueño en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Sueño y ritmos biológicos, 19, 69-77. 10.1007/s41105-020-00289-3
Secanell, I. & Núñez, S. (2019). Mindfulness y el Abordaje del TDAH en el Contexto Educativo. Revista Brasileña de Educación Especial, 25(1), 175-188. https://www.scielo.br/j/rbee/a/LQvMPbVpBhjwSMHdZ9f386n/
White, E., Zippel, J., & Kumar, S. (2020). The effect of equine-assisted therapies on behavioural, psychological and physical symptoms for children with attention deficit/hyperactivity disorder: A systematic review. Complementary therapies in clinical practice, 39, (101101). https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2020.101101