Development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder, in Physical Education

Main Article Content

Rubén Castillejo Olan
Erika Alejandra Avilés Bohórquez
Angela Monserrate Álava Briones
Antonio Ricardo Rodríguez Vargas

Abstract

The development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder is studied and the objective was to design and validate an inclusive teaching strategy in an educational unit in Ecuador, using a mixed and pre-experimental methodology. An intentional and stratified non-probabilistic sampling was used, with inclusion criteria, the sample was made up of five children with attention deficit and hyperactivity disorder, in their class group, and their Physical Education teacher. The measurement of the inclusion-attention variables of the disorder with an educational approach and the development of basic motor skills was carried out using eight indicators, with the use of an observation guide, documentary analysis, and supported by the simple scoring technique to group the observed data. As a result, an inclusive didactic strategy is presented for the development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder during Physical Education classes, designed through the structural and functional systemic approach that showed its effectiveness in the educational practice, when comparing the results of the pre- and post-test, through the non-parametric test of signs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castillejo Olan, R., Avilés Bohórquez, E. A., Álava Briones, A. M., & Rodríguez Vargas, A. R. (2024). Development of basic motor skills in children with attention deficit and hyperactivity disorder, in Physical Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1621. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1621
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Bennasar García, M. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con discapacidades y necesidades educativas especiales. Encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico., (Extra), 329340. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551183

Gámez Calvo, L., Gamonales, J. M., Hernández Beltrán, V., & Muñoz-Jiménez, J. (2022). Beneficios de la hipoterapia para personas con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad en edad escolar. Revisión sistemática exploratoria. Retos, 43, 8897. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88655

Centro para el Control y la Prevención de Enfermedades. (2022). Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Recuperado el 31 de Julio de 2023, de Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd

García, E., Rosa, A., & Pérez, J. (2019). Métodos de enseñanza en Educación Física: Desde los estilos de enseñanza hasta los modelos pedagógicos. Revista de Trasmisión del Conocimiento y Salud, 11(1), 1-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7076930

González Coto, V. A., Hernández Beltrán, V., García Espino, N., & Gamonales, J. M. (2022). Twincon: deporte coeducativo e inclusivo. Logía, educación física y deporte, 3(1), 28-39. https://logiaefd.com/wp-content/uploads/2022/09/Twincon-deporte-coeducativo-e -inclusivo.pdf

Lafebre Quezada, J., & Aldas Arcos, H. (2022). Estilos de enseñanza para la Educación Física inclusiva en el subnivel General Básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 287-306. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8651449

Lozada Muñoz, T. S., & Vargas Hernández, J. S. (2020). Caracterización del desarrollo de las habilidades motrices básicas en personas con discapacidad intelectual. Revista Digital: Actividad Física Y deporte, 6(2), 1427. https://doi.org/10.31910/rdafd.v6.n2.2020.1566

Mills, K. L., Goddings, A. L., Clasen, L. S., Giedd, J. N., & Blakemore, S. J. (2019). The developmental mismatch in structural brain maturation during adolescence. Developmental neuroscience, 36(3-4), 147160. https://doi.org/10.1159/000362328

Ortiz P., Mulas F., Sánchez A., Gandía R., Rojas M., & Pascual. A. (2020). Valoración del cociente theta/beta en el electroencefalograma cuantificado de los TDAH. Medicina Buenos Aires; 80 (Suppl 2), 63-66. https://www.medicinabuenosaires.com/indices-de-2020/volumen -80-ano-2020-s-2-indice/valoracion/

Posner, J., Polanczyk, G. V., & Sonuga, E. (2020). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 395(10222), 450462. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)33004-1

Quitián Bernal, S. P., & González Martínez, J. (2020). El diseño de ambientes Blended-Learning, retos y oportunidades. Educación Y Educadores, 23(4), 659682. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.6

Rodríguez Servián, M., Alcázar Jiménez, R., & Cabeza Ruiz, R. (2022). Actitud del alumnado hacia la educación física inclusiva en función del tipo de discapacidad: validación de dos cuestionarios. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, XVIII (68), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8441776

Sanabra, M., Gómez, T., Alcover, C., Sans, O., & Alda, J. (2020). Efectos del tratamiento estimulante sobre el sueño en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Sueño y ritmos biológicos, 19, 69-77. 10.1007/s41105-020-00289-3

Secanell, I. & Núñez, S. (2019). Mindfulness y el Abordaje del TDAH en el Contexto Educativo. Revista Brasileña de Educación Especial, 25(1), 175-188. https://www.scielo.br/j/rbee/a/LQvMPbVpBhjwSMHdZ9f386n/

White, E., Zippel, J., & Kumar, S. (2020). The effect of equine-assisted therapies on behavioural, psychological and physical symptoms for children with attention deficit/hyperactivity disorder: A systematic review. Complementary therapies in clinical practice, 39, (101101). https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2020.101101