System of physical-sports activities to develop basic motor skills in children with dyslexia

Main Article Content

Carlos Beltrán
Verónica Monserrat Toapanta Illanes
Sonia Guerra Iglesias

Abstract

Dyslexia is a learning disorder that affects children's ability to read, write, and process information properly. Traditionally, it has been believed that in a school context, educational psychologists are responsible for dealing with this disorder and trying to improve it. However, it has been shown that physical activities can consciously and organizedly contribute significantly to treating this condition. That is why the objective of this work is to propose a system of physical-sports activities to contribute to the treatment of dyslexia in children at the Unidocente Francisco de Orellana School in Paztaza, Ecuador. To achieve this purpose, the authors of this work use empirical methods such as observation, survey, interviews, as well as different tests that are applied to determine the truthfulness of dyslexic condition in children. After corroborating the difficulties found in the diagnosis and the potentialities consulted in the theoretical references on the subject by the authors, a system of physical-sports activities was developed that once introduced into the physical education teacher's work sessions, they had the support of their colleagues, the management, the parents of those children, as well as a satisfactory level of acceptance, which significantly influenced the improvement of their learning difficulties and their relationship with their classmates and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Beltrán, C., Toapanta Illanes, V. M., & Guerra Iglesias, S. (2024). System of physical-sports activities to develop basic motor skills in children with dyslexia. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1633. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1633
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Carlos Beltrán, Colegio de Bachillerato Primero de Mayo. Ecuador.

Licenciado en Ciencias de la Educación. Especialidad: Cultura Física

Sonia Guerra Iglesias, Universidad Bolivariana del Ecuador. Ecuador.

Doctora en Ciencias Pedagógicas

References

Avendaño Medina, P., et al. (2020). Destrezas motoras y marcadores genéticos en niños con trastorno específico del lenguaje y desarrollo típico del lenguaje. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF) https://bibliorepositorio.unach.cl/handle/BibUnACh/1804

Cantó, E. G., Lopez, P. J. C., & Guillamón, A. R. (2020). Medidas desde el área de Educación Física para atender a las discapacidades motóricas e intelectuales. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (14), 82-104. http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/article/view/4694

Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. D. L. C., & Gómez Ledesma, Y. (2019). Acciones metodológicas para contribuir al proceso de Educación Física Inclusiva: Una aproximación al tema. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 84-96. https://www.scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962019000100084&script=sciarttext&tlng

Gutiérrez-Fresneda, R., Díez Mediavilla, A., Pozo-Rico, T., Ramos-Fernández, E. V., & Verdú-Llorca, V. (2022). Saberes sobre la dislexia y su importancia en el aprendizaje por parte de los estudiantes de mención en pedagogía terapéutica Octaedro. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/128719

Mendes, E. H., & Rinaldi, I. P. B. (2020). Evaluación del aprendizaje en la educación física escolar. PENSAR EN MOVIMIENTO: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 18(1), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1659-44362020000100131&script=sci_arttext&tlng=es

Navarro, B., Álvarez, N., Beltrán, J. C., Peña, S., & Muñoz, A. G. (2021). Estrategias Didácticas y sus Dinámicas en el Tratamiento de los Trastornos Específicos del Lenguaje en el Estudiantado Chileno. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(1), 25-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7744495

Partidas García, D. M. (2014), Sistemas de actividades físico deportivas complementarias para incrementar la participación de los estudiantes de trayecto inicial a las clases de Educación Física en el Instituto Universitario de Tecnología ‘Alonso Gamero’ del Municipio Miranda, Coro Estado Falcón FDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - 19 (192). https://www.efdeportes.com/efd192/actividades-fisico-deportivas-en-instituto-universitario.htm

Peña Álvarez, C. D. L. (2014). Dislexia: Revisión del estado actual. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/154904

Quintana, Z. V. V., Linares, J. L. E., & Pérez, K. J. B. (2023). EDUCACIÓN INCLUSIVA Y SU PARTICIPACIÓN EN NIÑOS CON DISLEXIA. Revista Infometric@-Serie Ciencias Sociales y Humanas. 6(1). http://www.infometrica.org/index.php/ssh/article/view/192

Richardson, V., Emma, Foster R., Martin, L. (2021) Inclusive Language in Adapted Physical Education: Linking Disability Discourse from

Theory to Practice. Book: Physical Education and Sport For Children and Youth with Special Needs/ Situation. Publisher: Slovak Scientific Society for Physical Education and Sport FIEP, pp 455-464

Rodríguez, R. (2012). Orientaciones metodológicas para el mejoramiento de la coordinación motriz de los escolares primarios con síntomas de dislexia en las clases de educación física. EFDeportes.com, Revista Digital, 17(173). https://www.efdeportes.com/efd173/orientaciones-para-dislexia-en-educacion-fisica.htm

Rodríguez, A. N., García, Á. R. R., & Minguet, J. L. C. (2020). Los ambientes de aprendizaje como metodología activa promotora de la actividad física en Educación Infantil: un estudio de caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 498-504. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/71026

Salazar, Z. M. M., Hernández, A. E. A., & López, R. A. C. (2021). Dislexia: Revisión de manifestaciones sintomatológicas y signos en etapas escolares. Tempus Psicológico, 4(2). https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/tempuspsi/article/view/3377

Venâncio, P. E. M., El Jaliss, B. E., Júnior, J. T., & Teixeira, C. G. O. (2023). Psicomotricidad aplicada a niños con dislexia. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 15(10), 10409-10423. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9117941