Evaluation of the professional performance of Physical Education teachers

Main Article Content

Reynaldo Izquierdo Izquierdo
José Rafael Proenza Pupo
Miguel Angel Avila Solis
Asdrubal Landrove Infante

Abstract

The scientific results that appear in this article characterize the evaluation of the professional performance of Physical Education teachers in the municipality of Holguín. The research process began with how to develop a scientific instrument (rubric) that would allow improving the performance evaluation process of Physical Education teachers. To determine the deficiencies of the evaluation process, scientific research methods were used, among which were used: logical history, document analysis, theoretically, and survey, group interview, empirically, which allowed corroborating the existence reality of the problem, referring to insufficiencies in the evaluation of the professional performance of teachers. The main results offered are the current state of the problem, and an evaluation rubric, which brings us closer to the process of evaluating the professional performance of the Physical Education teacher with greater objectivity and equity. This process constitutes a necessary study to create appropriate and objective interventions with a view to improving the process of evaluating the performance of these teachers. The results were scientifically endorsed by a group of experts on the subject, to whom the Delphi method was applied, which guaranteed their credibility

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Izquierdo Izquierdo, R., Proenza Pupo, J. R., Avila Solis , M. A., & Landrove Infante, A. (2025). Evaluation of the professional performance of Physical Education teachers. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 20(1), e1676. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1676
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Reynaldo Izquierdo Izquierdo, Universidad de Holguín

MSc.

José Rafael Proenza Pupo, Universidad de Holguín

Profesor Titular

Miguel Angel Avila Solis , Universidad de Holguín

Profesor Títular. DrC.

Asdrubal Landrove Infante, Universidad de Holguín Óscar Lucero Moya

Profesor de educación física y deporte de la universidad de Holguín Óscar Lucero Moya, máster en atención física terapéutica y comunitaria

References

Añorga Morales, J., & Valcárcel Izquierdo, N. (2013). Reflexiones sobre la estrategia para la elaboración y presentación de una tesis académica.

Bonifaz, I., Sánchez, J., Herrera, V., & Paredes, R. (2020). El nuevo currículo de Educsción Física en el Ecuador. Explorador Digital, 4(3), 252-265. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v4i3.1349

Corrales Castro, O., Valdés Pedroso, M., & Monteagudo Soler, J. (2022). Acciones para el fortalecimiento de la formación laboral en profesores noveles de Educación Física/Actionstostrengthenjob training in novice PhysicalEducationteachers. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 41-56. Recuperado de https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1064

Espinoza Morales, S., Villa Arias, C. ., & Sandoval González, B. . (2021). La Evaluación del Desempeño Docente desde la perspectiva del docente y de los administradores del proceso: La evaluación es el principal elemento para mejorar el quehacer docente. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: Facultad Interdisciplinaria De Ciencias Económicas Administrativas - Departamento De Ciencias Económico Administrativas-Campus Navojoa, (35). https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi35.402

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la Educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

García Guerra, J. I., Vimos Buenaño, K. E., Esparza Moreno, S. S., & Ramírez Baldeón, N. B.(2024). Evaluación del desempeño del talento humano por competencias, estrategia para mejorar la productividad laboral. Código Científico Revista De Investigación, 5(1), 299325. : https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n1/384

Lifeder (2022). Objetivos de la Educación física. Recuperado de: https://www.lifeder. com /objetivos -educacion-fisica/.

Mesa Vázquez, J., Parra Álvarez, M., & Cedeño Marcillo, G. E. (2021). Entorno de tutoría virtual: una alternativa para dinamizar los procesos de investigación científica. Revista Conrado, 17(83), 250258. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view /2084

Palacios C., Perozo S. (2020). La formación didáctica en Educsción Física del docente de básica primaria en escuelas colombiana. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación v.4 n.15 La Paz dic. Pp 277-289 Recuperado de: http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v4n15/v4n15_a10.pdf

Pereira, A. y Contreras, J. (2022) Retrospectiva de la concepción de didáctica y su implicación en la Educsción Física como área de aprendizaje en primaria. Revista Latinoamericana de Difusión Científica Volumen 4 Número 7 168-187

Resolución N°435/89. Metodología para la Evaluación de los Resultados del Trabajo del Personal Docente. Ciudad de la Habana

Resolución Ministerial 166/2010 Resolución N° 160/2014. Metodología para la Evaluación de los Resultados del Trabajo del Personal DocenteCiudad de la Habana.

Resolución Ministerial 160/2014 Resolución N° 160/2014. Metodología para la Evaluación de los Resultados del Trabajo del Personal Docente. Ciudad de la Habana

Rivero-Remírez, Y. (2019). Evaluación del desempeño: tendencias actuales. Revista Archivo Médico de Camagüey, 23(2), 159-164. http://revistaamc.sld.cu/

Urzua, C., Cossio, M., Pezoa, P. y Gómez, R. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar desempeño docente asociado a las prácticas evaluativas-formativas. Revista Complutense de Educación, 31(4), 463-472. https://acortar.link/Dq8Spp

Valdés Veloz, H. (2004). Propuesta de un sistema de evaluación del desempeño profesional del docente de la escuela básica cubana, que contribuya a la realización de un proceso evaluativo más objetivo, preciso y desarrollador. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana

Vidal Rischmoller , J. C., & Criollo Delgado, R. M. (2023). Compromiso afectivo de grupos etarios y su influencia en el desempeño laboral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3985-4006. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6455