Methodological strategy for the inclusion of Goalball in Physical Education for visually impaired students
Main Article Content
Abstract
Goalball is the only Paralympic sport created specifically for blind and visually impaired people and due to the characteristics of this activity, it is beneficial to use it in (EF) Physical Education classes for inclusion, development of competence and skills, which can be achieved by students with (DV) visual impairment. The purpose of the work presented is to elaborate a methodological strategy for the inclusion of visually impaired students in the practice of Goalball during PE classes, contextualized in the Special Institute for Blind Children "Mariana de Jesús", at the Higher General Basic Education level. The research is based on a quantitative-qualitative approach where theoretical level methods such as historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction and empirical level methods such as documentary review, observation, measurement, expert judgment and pre-experiment were used to interpret the derivations obtained at each stage of the research. The results achieved by the established dimensions highlight the need for a transformation from the (EF) classes. Hence, a methodological strategy was programmed that from the valuation of very adequate manifested by the experts who had the responsibility of estimating it, as well as the results that meant its implementation when taking into account the changes generated between the pretest and the posttest carried out, the inclusion is manifested, the improvement of the quality of the competences and motor skills of the students ascertained in the methods and techniques applied, from the implementation of the proposal.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Calero, J. C. G., Calero, C. G. G., & Toaquiza, G. M. C. (2024). Una mirada a la educación escolar y estrategias metodológicas en niños con necesidades especiales. Revista Social Fronteriza, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(2)204
Campos-Campos, K., Del Pino, I., Peña, E., Valderrama, C., Wall, C., & Cáceres, F. (2023). Efecto de una intervención basada en deportes paralímpicos sobre las actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en clases de Educación Física. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEAD, 50, 644-650.
Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/467761669009.pdf
Gamonales, J. M., Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Muñoz-Jiménez, J. (2023). Análisis de los beneficios de la práctica del goalball durante las clases de educación física. EA, Escuela Abierta, 26, 73-89. https://doi.org/10.29257/EA26.2023.06
Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., Luna-González, J., & Gamonales, J. M. (2022). PROPUESTA DE UNIDAD DIDÁCTICA PARA EDUCACIÓN FÍSICA: "CONOCIENDO LOS DEPORTES PARA PERSONAS CON PARÁLISIS CEREBRAL". Campo Abierto, Revista de Educación, 41(1), Article 1. https://revista-campoabierto.unex.es/index.php/campoabierto/article/view/4173
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Revista Universitaria Digital de Ciencias Sociales (RUDICS), 10(18), 92-95. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Hurtado-Guamán, P. V., & Bravo-Navarro, W. H. (2021). Propuesta metodológica adaptada a estudiantes con discapacidad visual en Educación Física. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 346. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1243
Llerena, I. M. M., & Solórzano, R. W. V. (2023). El balonmano como estrategia de inclusión educativa en las clases de educación física. Dominio de las Ciencias, 9(2), Article 2. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3398
Lozano, H. R., Cuestas, C. A. R., & Reina, M. Q. (2023). Educación especial e inclusiva para la discapacidad intelectual, una perspectiva desde la Educación Física. Revista Perspectivas, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.22463/25909215.3801
Reyes-Parra, P. A., Moreno Castiblanco, A. N., Amaya Ruiz, A., & Avendaño Angarita, M. Y. (2020). Educación inclusiva: Una revisión sistemática… Paola Reyes-Parra et al. REOP. Vol. 31, no3, 3er Cuatrimestre, 2020, pp. 86108 [ISSN electrónico: 1989-7448] 86 EDUCACIÓN INCLUSIVA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE INVESTIGACIONES EN ESTUDIANTES, DOCENTES, FAMILIAS E INSTITUCIONES Y SUS IMPLICACIONES PARA LA ORIENTACIÓN EDUCATIVA. Revista Española de Orientación y Psicopedagogí, 31(3), 86-108.
Romero Jácome, F. A., Parreño Sánchez, J. del C., Carrera Erazo, S. C., & Procel Ayala, M. R. (2023). Educación inclusiva en Ecuador. Características y estrategias | Sinergia Académica. 6(1). http://www.sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/104
Sánchez, J. L. M., Cobeña, E. I. D., Sánchez, Y. K. M., & Ponce, M. E. B. (2023). Percepciones sobre la Educación Inclusiva Universitaria en los Estudiantes con Discapacidad Visual. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(2), Article 2. http://www.editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/499
Sánchez-Rojo, A. (2023). Por una educación inclusiva libre de capacitismo: La importancia de la alteridad como fundamento. Estudios pedagógicos (Valdivia), 49(2), 341-356. https://doi.org/10.4067/S0718-07052023000200341
Valle Lima, A. D. (2010). LA INVESTIGACIÓN PEDAGÓGICA OTRA MIRADA. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación. https://isae.metabiblioteca.org/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=684&shelfbrowse_itemnumber=2306
Vargas, I. C. A., & Lojano, N. J. C. (2023). Conocimiento local en políticas de educación inclusiva en Ecuador: Revisión sistemática. Revista Social Fronteriza, 3(4), Article 4. https://doi.org/10.59814/resofro.2023.3(4)101-118