Participative techniques to contribute to the antidoping education through physico recreational activities with scholar age children

Main Article Content

Ania Teresa Cordero-González
Ana Belkys Amador-Cabrera
Naivy Lanza-Escobar

Abstract

The research answers to the scholar age children’s necessity of Capitán San Luis Community in Pinar del Río municipality. To verify the existence of a real problem about antidopping education an initial diagnosis was carried out using different methods of investigation such as theoretical, empirical, statistical and community intervention methods. There were consulted some specialists so as to gather the necessary information to validate the proposal, that contributes to the athletes´ antidopping education. The participative techniques are aimed to transform the group’s way of acting in the community. The proposed techniques are integrating and take into account the children’s psychobiological necessities. The proposal was greatly accepted by Capitan San Luis community and its results were considerably higher than those ones expected in the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cordero-González, A. T., Amador-Cabrera, A. B., & Lanza-Escobar, N. (2013). Participative techniques to contribute to the antidoping education through physico recreational activities with scholar age children. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 8(1), 87–105. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/444
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Acreditado Internacionalmente Laboratorio Antidopaje Cubano (2003) en: http:// www.marca.com.htm 05.03.

Arias, H. (1995) La comunidad y su Personalidad, educación salud. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Batten, U. R. (2001) Las comunidades su desarrollo. 8va.Impresión, fondo de Cultura Económica, México 1984. Blanco Pérez, Antonio. 2001. Introducción de la sociología de la educación. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. p 166.

Bello Dávila, Z. y col. (2003). Psicología Social. La Habana, Editorial Félix Varela.

Caraballo López, V. L. (2006). Introducción de la educación antidoping en las clases de Educación Física a través de los juegos didácticos en los alumnos de octavo grado de la ESBEC Nguyen Van Troi del municipio de La Palma, Pinar del Río. Tesis de culminación de estudios, P.R.

Carta Olímpica (2008) Comité Olímpico Internacional. Lausana, Suiza. Grafos S. A.

Carrizza, C. (1997) "Esteroides Anabólicos". Efectos agudos y crónicos en el ejercicio y el deporte. (Simposio Internacional de Nutrición e hidratación deportiva para la actividad física, la salud y el deporte de competencia.). Biosystem, servicio educativo, Rosario, Argentina.

Castellanos Cabrera, R. (2003). Psicología; selección de textos. La Habana, Editorial Félix Varela.

Castro Miranda, M (1999) Ética y conducta del atleta en la antigüedad. Conferencia en el Curso de la Academia Olímpica de Cuba. La Habana.

Colectivo de autores. (2003) Selección de lecturas sobre psicología de las edades y la familia. La Habana, Editorial Félix Varela.

Contreras. M. (2001) Doping: La ciencia oscura. Alma Mater. (S.N). La Habana: Pág. 14.

Coubertin, Pierre de (1887) L’ Education Anglaise. París, Le Reforme Sociale. Vol. 7, serie 2.

Chartier, R (1982) Las trayectorias del deporte: práctica y espectáculo. Apuntes Educación Física. España, Medicina Esportiva.

Chirino Ramadán, J. G (2003) http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires - Año 9 - N° 63 - Agosto de 2003

_______ . (2000) Propuesta de programa de educación antidoping para la educación postgraduada de los licenciados en Cultura Física de Pinar del Río. Tesis de Maestría. 2000: 95p.

González Rodríguez, N y col. (1996) Técnicas participativas de educadores cubanos 2. La Habana, Equipos de Impresos, IMDEC, A.C