Battery of Pedagogical Test to evaluate the preparation of the boxers (1st category) of the Academy of Havana during the 2016 ATR structure

Main Article Content

Jorge Liuban Alvarado Castillo
Giraldo Machuat Santana
Esteban Eddy Méndez Lazo
Francisco Boffill Hernández

Abstract

The present work aims to expose the technical-methodological experiences in the application of a battery of Pedagogical Test to the provincial selection of boxing of the first category belonging to the Academy of Havana during the Macrocycle 2016. Theoretical, empirical and statistical methods were used., as were the logical historical method, inductive deductive, synthesis analysis, observation, interview, measurement, pre experiment and descriptive statistics. In addition, we worked with 100% of the population. The dates of the fundamental competitions, both national and international, in which the team was called to obtain positive results in the "Roberto Balado" International Cup, the National Boxing League and the National Tournament, were taken into consideration for said investigation. "Playa Girón", fundamental events of the season. The studied population was 28 boxers belonging to the Provincial Seniors Selection. Due to the application of the Pedagogical Test battery, it was possible to evaluate the level of preparation achieved by the sample investigated during the development of the ATR structure (Accumulation-Transformation-Realization). All of which allowed to have more control and precision during the planning of each of the training directions during the stage of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alvarado Castillo, J. L., Machuat Santana, G., Méndez Lazo, E. E., & Boffill Hernández, F. (2018). Battery of Pedagogical Test to evaluate the preparation of the boxers (1st category) of the Academy of Havana during the 2016 ATR structure. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(2), 97–108. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/758
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Jorge Liuban Alvarado Castillo, Academia Provincial de Boxeo de La Habana

Licenciado en Cultura Física. Entrenador de Boxeo

Giraldo Machuat Santana, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz MOnte de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Licenciado en Cultura Física, Máster en Actividad Física Comunitaria, Profesor de Boxeo, Categoría Asistente Principal, Árbitro Internacional de Boxeo

Esteban Eddy Méndez Lazo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Licenciado en Cultura Física, Prosefor Auxiliar, Especialista en Deporte para el Alto Rendimiento, Entrenador de Judo Cinta Negra

Francisco Boffill Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Licenciado en Educación, Especialidad en Matemática, Máster en Actividad Física en la Comunidad, Profesor Asistente

References

Aragón, R.C.; Díaz, J.B; Boza,P.; Santiago, W.; Fontanills, J. y Villegas C. (2011). Escalas de normativas para la evaluación de los controles pedagógicos especiales de los boxeadores de la categoría de mayores de Camagüey. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 15, Nº 152, Enero de 2011. http://www.efdeportes.com/

Chibás O. (2012). Una alternativa para evaluar el resultado de las acciones tácticas de los boxeadores élites de Guantánamo. Revista Electrónica EduSol, ISSN: 1729-9091. Volumen 10.

Díaz, J.B; Santiago, U; Boza, P.; Fontanills J. y Villegas C. (2011). Escalas de normativas para la evaluación de los diferentes controles pedagógicos especiales de la categoría juvenil de boxeo de Camagüey. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 16, Nº 155, Abril de 2011. http://www.efdeportes.com/

Gamboa, N. (2013). Diagnóstico del estado combativo óptimo en la preparación especial de los boxeadores seleccionados juveniles de la Asociación deportiva provincial del Guayas. Tesis presentada para optar por el Grado de Magíster en Cultura Física. Universidad de Guayaquil Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación. En: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/18888/1/Gamboa%20%20Abril%20Napole%C3%B3n%20%20%20Lcdo.79-2013.pdf.

González M. y Sagarra A. (2012-a). Introducción al Centro de Estudios del Boxeo estilo olímpico, CEBEO. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires, Año 17, Nº 167, Abril de 2012. http://www.efdeportes.com/efd167/centro-de-estudios-del-boxeo-estilo-olimpico.htm

González M. y Sagarra A. (2012-b). Escuela cubana de boxeo, desarrollo de una concepción científica para gestionar el trabajo metodológico en la preparación. Aportes e impactos. Revista Conrado, 8(33).

Marrero I. (2011). Escalas de normativas para la evaluación de los test pedagógicos físicos generales de los atletas boxeo, primera categoría en la provincia Ciego de Ávila. Recuperado a partir de http://www.efdeportes.com/efd152/escalas-de-normativas-para-la-evaluacion-de-boxeo.htm

Martínez-Quetglas, R., Quetglas-González, Z., & Iglesias-Pérez, O. (2014). Incidencia del estiramiento muscular como factor mecánico en el golpeo de boxeadores pinareños. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 9(2), 151-160.

Pichardo Videaux, J. L. (2018). Modelo evaluativo de preparación física general y especial para boxeadores de la categoría de mayores. EmásF: revista digital de educación física, (51), 104-116.

Santana, G. M., Quian, Y. R., & García, L. R. (2017). Ejercicios técnicos para mejorar la efectividad en la ejecución de los golpes rectos a la cara y al tronco de los boxeadores de la categoría 11 y 12 años. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(3), 178-188.

Sierra, J. H., Santana, G. M., & Quian, Y. R. (2018). La mesoestructura, modelo de entrenamiento contemporáneo de la escuela cubana de boxeo. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), 4-15.