The lesson of Physical Education, a way to learn about local sports history

Main Article Content

Bárbara Aleida Lam Peralta
Osmani González Hernández
María Hildelisa Gourguet Carbonell

Abstract

The present research was developed in Guane town, a province of Pinar del Río, Cuba, aimed at offering a tool to transmit the knowledge of the local sports history from a developing conception in students through the teaching-learning process of Physical Education based on the teacher’s guidance. It is supported on a diagnosis in which insufficiencies lead to a poor treatment of the sport identity from the Physical Education lesson, not taking advantage of the potential that the content that this subject provides, in the framework of the educational teaching process, to provide knowledge to the students on local history, particularly sports. As research scientific methods were used at the theoretical and empirical level: conducting a thorough review and analysis of all those elements related to the subject in question, including publications, archival documents, unpublished materials, manuscripts, articles of magazines and newspapers, available in the province, besides the observation and interviews applied to professors and methodologists of the municipality. As a result, a historical review is presented where the most significant events and elements related to sports development in Guane municipality, which include: main sports results, practiced sporting events, facilities, the most relevant sports personalities, among other elements of interest. The work as a whole contributes to the knowledge of the local history of the municipality, it is moreover, a useful tool for the teacher in the integral formation of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lam Peralta, B. A., González Hernández, O., & Gourguet Carbonell, M. H. (2019). The lesson of Physical Education, a way to learn about local sports history. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(1), 81–92. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/785
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Osmani González Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Unidad Docente de Macurije

Ingeniero Forestal, Máster en Ciencias, Doctor Ciencias Forestales, Profesor Auxiliar

María Hildelisa Gourguet Carbonell, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", CUM Guane

Licenciada en Defectología, Máster en Ciencias de la Educación, Profesora Auxiliar

References

Baeza, M. A., & Orgaz, P. S. (2015). El Movimiento Olímpico en el entorno escolar: valoración de un proyecto educativo. Citius, Altius, Fortius, 7(2).

Bernal-Castellanos, R., Díaz-Ramos J. (2015). Incidencia del deporte en la formación y desarrollo de la. Identidad nacional. PODIUM, vol.10 no.30.

Cornejo López, J; Manteiga Lema, L.; Blanco Pérez, J.; Cornejo Montes de Oca, J.; Campuzano

López, A. (2011). La Educación Física en la Escuela Cubana Contemporánea. Sello Editor Educación Cubana. Ministerio de Educación, La Habana, Cuba.

Figueredo E. (2011). Historia del deporte en la localidad. Modelo teórico metodológico para su tratamiento. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 15, Nº 154. http://www.efdeportes.com/

López Rodríguez, Alejandro (2006). La educación Física, más educación que física. Editorial Pueblo y Educación.

Lóriga Socorro, J. J., Hourruitiner Font, O., y Utrera Alonso, M. (2018). La historia del deporte de vela. Un aporte his¬tórico deportivo de Cienfuegos. Universidad y Sociedad, 10(3), 226-234. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Montero Quesada, J. G. (2009). Enfoque para el estudio del hecho histórico deportivo, con énfasis en los depor¬tes de combate. (Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” Centro de Estudios Nacional de Deportes de Combate, Holguín.

OMS (1986). Carta de Ottawa. Congreso de la Organización Mundial de la Salud, Brasil.

ONEI (2016). Anuario Estadístico de Pinar del Río 2015: Guane. Oficina Nacional de Estadística e Información.

Ruíz Aguilera, A.; López Rodríguez, A. y DortaSasco, Fernando (1986). Metodología de la enseñanza de la educación física. Editorial Pueblo y Educación.

Sánchez, L. J. (2015). Historia Local y Educación Ciencia-Tecnología-Sociedad (Cts). Apuntes para un Debate. Amauta, 13(26), 87-98.

Silva, J.; Bacallao, C. y González, E. (2013). La formación de la identidad deportiva desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Física

en la Escuela Secundaria Básica. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - Año 18 - Nº 182 - Julio de 2013. http://www.efdeportes.com/