Scales for physical fitness tests in male university students of Higher Polytechnic School of Chimborazo

Main Article Content

Jaime Patricio Chávez Hernández
Iván Giovanny Bonifaz Arias
Hugo Santiago Trujillo Chávez

Abstract

Physical fitness is related to organic capacity of a subject to efficiently perform a certain physical activity. In the modeling of physical education classes, it is essential to have tools that allow the effective control of different capacities, and based on this, design the application of the specific physical stimulus, and pedagogical decision-making in general. The objective is to determine performance scales in physical fitness for male university students of the Higher Polytechnic School of Chimborazo. This work is based on a descriptive-analytical research of a quantitative and qualitative order. It is used a simple random sampling, a representative sample of 581 male students from the Higher Multi technical school of Chimborazo (17-38 years old) is selected, applying six assessment tests in physical fitness to form scales based on the percentiles application (95, 85, 75, 50, 25, 15 & 5.). In terms of results average values were reached in speed test (V50m: 7.75s), in the abdominal test (A30s: ≈ 23 repetitions), the arm push-up test (FB30s: ≈ 24 repetitions), the flexibility test (F: ≈  2.5cm), the horizontal jump test (SH: ≈ 189cm) and the endurance test (R1000m:≈4.9min), making up the scales with seven mainl items. The performance scales in physical fitness for male university students of the mentioned university were determined. It is recommended to build and socialize results for the female gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chávez Hernández, J. P., Bonifaz Arias, I. G., & Trujillo Chávez, H. S. (2020). Scales for physical fitness tests in male university students of Higher Polytechnic School of Chimborazo. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 474–483. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/972
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Jaime Patricio Chávez Hernández, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Ecuador

Máster en Entrenamiento Deportivo-Docente-Investigador

Iván Giovanny Bonifaz Arias, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

Máster en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo, Docente-Investigador

Hugo Santiago Trujillo Chávez, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Ecuador

Máster en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo-Docente-Investigador

References

Akselrad, B., Andrade, G., Calvo, A., & Massone, M. (2009). Orientaciones para la construcción de secuencias didácticas. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Altamirano, M., Trujillo, H. S., Tocto, J. G., & Romero, E. (octubre de 2015). Estudio piloto sobre normas de posibles talentos deportivos en Riobamba, Ecuador, en edades 9-10 años. Lecturas: educación física y deportes, 20(209), 1-8. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd209/normas-de-posibles-talentos-deportivos-en-ecuador.htm

Anguera, M. T. (1988). Observación en la escuela. Barcelona: Graó.

Barcia, A. E., Alvarado, R. C., & Frómeta, E. R. (mayo de 2018). Normas de detección y selección deportiva para la iniciación en lucha olímpica del Ecuador. 11-12 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(240), 56-72. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/523/181

Berg, W. P., & Hughes, M. R. (2019). The effect of load uncertainty on neuromotor control in catching: gender differences and short foreperiods. Journal of Motor Behavior, 52(3), 318-332. Obtenido de https://www.tandfonline.com/doi/10.1080/00222895.2019.1622503

Cabeza, Á. E., Llumiquinga, J. R., & Guayasamín, D. F. (febrero de 2020). Detección preliminar de niños ecuatorianos de 7-8 años para la gimnasia artística. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(261), 1-11. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/1941/1122?inline=1

Calero, S., Suárez, C., & Fernández, A. (marzo de 2012). Determinación de las escalas de valores del rendimiento técnico-táctico ofensivo del voleibol cubano. Parte 1. Lecturas: Educación Física y Deportes, 15(166), 1-18. Obtenido de https://efdeportes.com/efd166/escalas-del-rendimiento-ofensivo-del-voleibol.htm

Calero, S., Suárez, C., & Fernández, A. (junio de 2016). Determination of the scale of values for the offensive technical and tactical performance of Cuban volleyball. Part I. Lecturas: Educación Física y Deportes, 21(127), 1-18. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd217/scale-of-values-of-cuban-volleyball-1.htm

Calero-Morales, S. (2019). Búsqueda y Selección de talentos deportivos. Maestría en Entrenamiento Deportivo: Promoción XI (págs. 2-100). Quito: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.

Chan, L., & Quezada, J. (2013). Baremos de pruebas psicológicas: Niños y adolescentes. Unidad de Investigación Psicológica [Internet]. Rosario Guadalupe Alarcón. Lima: Unife, 1-61. Lima: Unife.

Chatterjee, K., Sherwin, H., & Jain, J. (2013). Triggers for changes in cycling: the role of life events and modifications to the external environment. Journal of Transport Geography, 30, 183-193. Obtenido de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0966692313000215

Egas, S. R., & Romero, E. (Julio de 2018). Sports selection norm for Ecuadorian judo initiation in ages between 8-11 years. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(242), 1-11. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/download/558/187?inline=1

Flores Abad, E., Arancibia Cid, C., & Calero Morales, S. (2014). Análisis y medición antropométrica en la detección de posibles talentos deportivos, en niños/as y adolescentes ecuatorianos. Guayaquil: Universidad de Guayaquil, Oficina de Proyectos Rentables. Proyecto MINDE-UG. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/22405

Flores, E., Calero, M., Arancibia, C., & García, G. (Octubre de 2014a). Determinación de parámetros básicos de aptitud física de la población ecuatoriana. Proyecto MINDE-UG. Lecturas: Educación Física y Deportes, 19(197), 1-10. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd197/aptitud-fisica-de-la-poblacion-ecuatoriana.htm

Flores, E., Calero, S., Arancibia, C., & García, G. (Diciembre de 2014b). Determination of basic parameters of physical fitness of Ecuadorian population: MINDE-UG Project. Lecturas: educación física y deportes, 19(196), 1-9. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd196/basic-parameters-of-physical-fitness-of-ecuadorian.htm

García, L. F. (2010). Elaboración de tablas baremos, en la clase de educación física, mediante la aplicación de test de flexibilidad profunda, en los alumnos comprendidos entre las edades de trece a diecisiete años, del nivel básico, en los grados de primero, segundo y tercero. Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Ciencias Psicológicas, Ciudad de Guatemala. Obtenido de http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/13/13_1741.pdf

Granja, F. A., & Frómeta, E. R. (2018). Algunos índices antropométricos generales para detectar posibles talentos en diferentes deportes en Ecuador. Lecturas: educación física y deportes, 23(242), 108-120. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/733/239

Maureira, F., Bravo, P., Ramírez, M. A., & Fuentealba, D. (2019). Baremos del coeficiente intelectual y la detección de la expresión emocional a través de la mirada en estudiantes de educación física de Santiago de Chile. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(1), 46-58. Obtenido de https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol22num1/Vol22No1Art3.pdf

Maurerira, F., Bobadilla, A., Ramírez, M. A., & Fuentealba, D. (2019). Valores normativos del test de Toulouse-Piéron de atención selectiva y sostenida en una muestra de estudiantes de educación física de Santiago de Chile. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(1), 1-7. Obtenido de http://revistacaf.ucm.cl/article/view/138/565

Platonov, V. N. (2001). Teoría general del entrenamiento deportivo olímpico. Barcelona: Editorial Paidotribo. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Teor%C3%ADa_general_del_entrenamiento_deport.html?id=tBbimZs3msUC&redir_esc=y

Puente, E. M., & Romero, E. (febrero de 2016). Normas de selección deportiva para la iniciación en el tenis de mesa ecuatoriano. 8-11 años. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(213), 1-11. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd213/seleccion-deportiva-para-el-tenis-de-mesa.htm

Romero, E., Bacallao, J., Ponce, P. M., Chávez, E., & Vaca, M. R. (diciembre de 2014). Normas de selección en basquetbolistas ecuatorianas de iniciación. Lecturas: educación física y deportes, 19(199), 1-8. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd199/normas-de-seleccion-en-basquetbolistas-ecuatorianas.htm

Rubio, T. F., Sevilla, L. E., & Romero, F. (Julio de 2018). Indicadores antropométricos básicos para la detección de posibles talentos en el taekwondo ecuatoriano de ambos sexos. Lecturas: educación física y deportes, 23(242), 95-107. Obtenido de https://efdeportes.com/index.php/EFDeportes/article/view/719/238

Tipán, M. G., & Morales, S. C. (2018). Physical scales for detection and general selection of sports talents in Ruminahui Canton. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(243), 38-58. Obtenido de https://www.webmail.efdeportes.com/index.php/EFDeportes/article/view/764/248

Viru, A., & Viru, M. (2003). Análisis y control del rendimiento deportivo (Vol. 24). Barcelona: Editorial Paidotribo. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/AN%C3%81LISIS_Y_CONTROL_DEL_RENDIMIENTO_DEPO.html?id=nyMfAoEVXhcC&redir_esc=y

Most read articles by the same author(s)