Swimming in the Ecuadorian school and extracurricular sport: A proposal of Curricular Improvement/La natación en el deporte escolar y extracurricular ecuatoriano: una propuesta de mejoramiento curricular

Main Article Content

Roberto Javier Terán Díaz

Abstract

Physical Education is committed to the integral formation, balance and well-being of the student and, within this, swimming, as a practice of exercises in the aquatic environment, promotes curricular improvement in the processes of updating and strengthening the area. The objective of this research was to present a proposal for the curricular improvement of swimming. The empirical methods of the bibliographic review were applied to 20 published documents, from 2007 to the present of the databases of Google Academic and the Platform of the Ministry of Education of Ecuador and the interview applied to 10 expert swimming trainers of the city of Quito in Ecuador. A critical and synthetic analysis was carried out in two stages; the first was dedicated to the development of the swimming curriculum in Physical Education and the second to swimming as a physical and sports practice. This helped to reach an understanding of the socio-educational-curricular fact and its real concreteness in the curricular development of swimming in Ecuadorian Physical Education. In addition, a gap was found that allowed the proposal to be justified in three aquatic domains, linked to the essential basic curricular skills, which could standardize learning in this environment, from the use of the swimming pool as a resource and swimming as a new recreational sport practice for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Terán Díaz, R. J. (2021). Swimming in the Ecuadorian school and extracurricular sport: A proposal of Curricular Improvement/La natación en el deporte escolar y extracurricular ecuatoriano: una propuesta de mejoramiento curricular. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 40–51. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1022
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Roberto Javier Terán Díaz, Central University of Ecuador. Quito

Licenciado en Ciencias de la EducaciónMención Educación Física. Maestrante en Entrenamiento Deportivo Universidad Central del Ecuador

References

Albarracín, A., & Moreno, J. (2012). Análisis de los contenidos y actividades desarrolladas en las clases de actividades acuáticas: Desarrolladas en las clases de actividades acuáticas: Una propuesta para Enseñanza Secundaria. Educación Física y Deportes, (109), 32-43. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/download/261236/348445

Brito Soto, L. F. (2009). Una aproximación conceptual para reconstruir la identidad de la educación física escolar. En A. Grasso, La educación física cambia (pp. 193-212). Noveduc Libros. https://books.google.com.cu/books/about/La_educaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_cambia.html?id=4effZQeIV8AC&redir_esc=y

Castañer Balcells, M., & Camerino Foguet, O. (2009). Hacer que la interdisciplina sea cada vez menos una utopía. En A. Grasso, La educación física cambia (p. 96). Noveduc Libros. https://books.google.com.cu/books/about/La_educaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_cambia.html?id=4effZQeIV8AC&redir_esc=y

Díaz Villa, M. (2007). Lectura crítica de la flexibilidad. La Educación Superior frente al reto de la flexibilidad. (Primera Edición; O. Cecilia Díaz, Ed.). Cooperativa Editorial Magisterio. https://www.libreriadelau.com/lectura-critica-de-la-flexibilidad-la-educacion-superior-frente -al-reto-de-la-flexibilidad-vol-i-cooperativa-editorial-magisterio-9789582009052-educacion-y -pedagogia/p

Domínguez, M. E., Piñeyro, C., & Ghe, M. I. (2018). La investigación en la enseñanza de la Natación. Universidad Nacional de la Plata, 6. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11013/ev.11013.pdf

Fuentes Guerra, F., Sáenz López, P., & Díaz Trillo, M. (2016). El deporte escolar. Huelva: Universidad de Huelva.

Grasso, A. (2009). La educación física cambia. Noveduc Libros. https://books.google.com.cu/books/about/La_educaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_cambia.html?id=4effZQeIV8AC&redir_esc=y

Lanfrancesco, G. (2003). Los cambios en educación. Perspectiva etnometodológica. Coop. Editorial Magisterio. https://books.google.com.cu/books/about/Los_cambios_en_educaci%C3%B3n_Perspectiva_et.html?id=r2_Afm2tfr4C&redir_esc=y

Meolans, J. (2016). Nadar: Por qué la natación nos ayuda a vivir mejor. Penguin Random House Grupo Editorial Argentina. https://books.google.com.cu/books/about/Nadar.html?id=OuhJDQAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Ministerio de Educación. (2017a). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Medios Públicos EP (p. 1320). Ecuador: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Ministerio de Educación. (2017b). Emisión de la Guía de uso educativo de las piscinas en las instituciones educativas. Ecuador: Ministerio de Eduación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/04/circular-01-c-piscinas.pdf

Ministerio de Educación. (2018). Informe Técnico: Guía de uso educativo de las piscinas en instituciones educativas. Ecuador: Ministerio de Educación. https://issuu.com/vbcacampusibarra/docs/guia_educ-fisica-uso_piscinas

Ministerio de Educación de Colombia. (2018). Guía de fortalecimiento curricular. Colombia: Ministerio de Educación de Colombia.

Nervi Haltenhoff, M. L. (2004). Los saberes de la escuela: Análisis de la renovación disciplinaria en la reforma curricular 1996-2002. Editorial Universitaria. https://books.google.com.cu/books?id=eZ-cBedHdwEC&pg=PA5&lpg=PA5&dq=Los+saberes+de+la+escuela.+An%C3%A1lisis+de+la+renovaci%C3%B3n+disciplinaria+en+la+reforma+curricular+1996 -2002&source=bl&ots=OiFbWKNELE&sig=ACfU3U2zqpNmZbbkykB62pcaevbgxcXkAg&hl=es -419&sa=X&ved=2ahUKEwiZ8IHI27TtAhWJ1FkKHYSrDE4Q6AEwAXoECAEQAg#v=onepage&q=Los%20saberes%20de%20la%20escuela.%20An%C3%A1lisis%20de%20la%20renovaci%C3%B3n%20disciplinaria%20en%20la%20reforma%20curricular%201996 -2002&f=false

Pacheco, R. J. P., Miranda, L. C. B., Ñacato, J. C. M., Zapata, M. C. A., & Hernández, F. R. H. (2020). Enfoques curriculares como contribución para la autonomía de la actividad física. EmásF: revista digital de educación física, (63), 132-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7279815

Pacheco, R. J. P., Miranda, L. C. B., Quinapallo, X. P. L., Bravo, N. A. O., Pesantez, R. M. M., & Ñacato, J. C. M. (2020). Educación Física significativa: Propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/914

Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., Rodríguez-Torres, Á. F., Núñez-Sotomayor, L. F. X., Ávila-Quinga, C. E., & Rendón-Morales, P. A. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una Vida. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. https://observatorioplanificacion.cepal.org/

UNESCO. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO Publishing. https://books.google.com.cu/books/about/Replantear_la_educaci%C3%B3n.html?id=FwhgCgAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false