Didactic games: an alternative for interdisciplinarity in the training of Physical Culture professionals/Jogos didáticos: uma alternativa para a interdisciplinaridade na formação de profissionais da Cultura Física

Main Article Content

Yoana Quiñones Bravo
Yolanda Valdés André
Yilena Maceo Betancourt
Alicia González Campello

Abstract

Introduction: The training of the Physical Culture professional needs a systematic and comprehensive process in which interdisciplinarity is essential, hence the need for this research due to the shortcomings in the treatment required by the subject at the University of Sciences of the Physical Culture and Sport (UCCFD) "Manuel Fajardo".
Objective: The objective was to propose didactic games that favor interdisciplinarity in the process of training Physical Culture professionals through the Rhythmic and Ludic Education subject.
Materials and methods : A sample of 225 first-year students belonging to the regular day course and 17 teachers of the subject was selected. Research methods and techniques were used, among which the following stand out: historical-logical, analytical-synthetic, functional structural systemic, documentary analysis, survey, specialist criteria and the empirical distribution of relative and absolute frequencies, which allowed the design of ten didactic games considered. as a way to promote interdisciplinarity by the criteria of ten specialists.
Results: The didactic games are structured with a logical, methodological and systemic order in correspondence with the contents of the disciplines and subjects of the first year of the Bachelor's degree in Physical Culture.
Conclusions: The validation reveals the potentialities of interdisciplinarity for the training of Physical Culture professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quiñones Bravo, Y., Valdés André, Y., Maceo Betancourt, Y., & González Campello, A. (2022). Didactic games: an alternative for interdisciplinarity in the training of Physical Culture professionals/Jogos didáticos: uma alternativa para a interdisciplinaridade na formação de profissionais da Cultura Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 1155–1173. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1282
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yoana Quiñones Bravo, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Licenciada en Cultura Física. Departamento de Educación Física

Yolanda Valdés André, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física, Máster en Ciencias; Profesor Auxiliar

Yilena Maceo Betancourt, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Máster en Actividad Física Comunitaria. Departamento de Educación Física

Alicia González Campello, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Idiomas

References

Barrabia, O. (2017). La formación como categoría pedagógica. Varona, (13), 62-63.

Castellanos, A. V. (2016). El profesional universitario. Visión pedagógica de la formación universitaria actual. La Habana, Cuba: Universidad de La Habana.

Carvajal, Y. (2010).Interdisciplinariedad desafío para la Educación Superior y la Investigación. Luna Azul, (31), 156-169. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321727233012

Cepeda Y, Díaz C. L. y Acosta, I. (2017). Análisis convergente y holístico sobre aspectos teóricos de la interdisciplinariedad para profesionales de la educación. Pedagogía y Sociedad, 20 (50), 258-281. https://redib.org/Record/oai_articulo1789785-an%C3%A1lisis-convergente-y-hol%C3%ADstico-sobre-aspectos-te%C3%B3ricos-de-la-interdisciplinariedadconvergent-holistic-analysis-theoretical-aspects-interdisciplinarity-education-professionals

Chacón, P. (2008). El Juego Didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje ¿Cómo crearlo en el aula? Revista Nueva Aula Abierta nº 16, Año 5 julio- diciembre 2008. https://docplayer.es/6147803-El-juego-didactico-como-estrategia-de-ensenanza-y-aprendizaje-como-crearlo-en-el-aula.html

Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad como principio básico para el desempeño profesional en las condiciones actuales de la escuela cubana, III Seminario Nacional para educadores. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación.

Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad un concepto "muy conocido". En Interdisciplinariedad. Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

González, E. (2017). La interdisciplinariedad en la investigación como un principio de la responsabilidad social universitaria. Congreso Universidad. http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

Horruitiner S, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela. https://books.google.com.cu/books?id=jHOhGQAACAAJ&hl=es-419

Lenoir, Y. (2013). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especificidades y actualización. Interdisciplinar. Revista del Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades. 1(1) 51-86. http://conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2017/09/b-Interdisciplinariedad-en-educacio%CC%81n.-Especificaciones..pdf

Martínez B.N. (2017). Las vivencias desde una perspectiva pedagógica. Su aplicación como eje de integración de contenidos de la educación preescolar. Ciencias de la Educación 3(2) Mayo-Agosto-. ISSN: 2528-7842. http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/694

Ortiz O, Lucía. O, Gómez. A, Yecid. O. (2020). Interdisciplinariedad. Universidad Santo Tómas. Workingpaper No 197548. DOI: 10.13140/RG.2.2.26714.16324.

Perera, F. (2009). Proceso de Enseñanza-aprendizaje interdisciplinariedad o integración. Varona, 48-49.

Posada, R. (2002). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653) 56. https://rieoei.org/RIE/article/download/2870/3814/; https://doi.org/10.35362/rie3512870

Valdés, Y, Bosque J, Estrade. J, Guerra D, Rodríguez, C. (2021). La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: su historia y tendencia. PODIUM. Revista de ciencia y tecnología en la Cultura Física 16(1), 291-307. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000100291

Valdés Y, Fernández A, Traba Y. (2019). Sistema de tareas integradoras para favorecer la interdisciplinariedad del profesional de la Cultura Física. Podium. Revista de ciencia y tecnología en la Cultura Física 14(3), 509-526.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522019000300509

Most read articles by the same author(s)