Diagnosis of the technical training process in Olympic wrestling/Diagnóstico del proceso de formación técnica en la lucha olímpica

Main Article Content

Vladimir Antonio González Cabrera
José Enrrique Carreño Vega
Abel Gallardo Sarmiento
Bertha Susana Paz-Susana
Jorge Vinicio Morales Tierra

Abstract

Introduction: International and national organizations demand a training process that facilitates access to technical knowledge, from modern teaching methods , that is inclusive, equitable and of quality.
Objective: In response to this, the research was aimed at diagnosing the current state of the technical training process of Olympic wrestling.
Materials and methods: For this purpose, a longitudinal study was carried out from 2012 to 2021, selecting 18 managers, 59 wrestlers and 24 coaches as a sample. Two mobile phones were used to record and obtain the images of the combats, from where the observations of the technique were made. The methods used were the dialectical-materialist, as well as those of a theoretical and empirical nature, highlighting the review of documents, the interview, the survey and the observation, while as a verification tool the methodological triangulation, fundamental in the process of describing the object of study.
Results: The applied procedures determined the existence of difficulties in the pedagogical-sports direction, the scientific-technical content system and the analysis of key factors of the technique, especially, with handling of the action model (video library), the video -analysis (execution parameters), the common factor (selection of successful and unsuccessful cases) and working documents (technical sheets and comparison list).
Conclusions: Finally, the guidelines of a didactic model for the trainig of the technique are declared, based on a systemic elaboration of the scientific-technical contents and the analysis of key factors, considering the information and communication technologies (ICT).


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Cabrera, V. A., Carreño Vega, J. E., Gallardo Sarmiento, A., Paz-Susana, B. S., & Morales Tierra, J. V. (2022). Diagnosis of the technical training process in Olympic wrestling/Diagnóstico del proceso de formación técnica en la lucha olímpica. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 1052–1066. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1355
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Vladimir Antonio González Cabrera, Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad de Matanzas, Cuba

Máster en Ciencias  en Cultura Física

José Enrrique Carreño Vega, Universidad de Matanzas

Profesor del departamento de Cultura Física de la Facultad en Ciencias de la Cultura Física de la universidad de Matanzas Coordinador de la Maetría en Ciencias del Deporte, Educación Física y la Recreación

Abel Gallardo Sarmiento, Facultad de Ciencias de la Cultura Física, Universidad de Matanzas, Cuba

Doctor en Ciencias de la Cultura Física

Bertha Susana Paz-Susana, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister y Docente

Jorge Vinicio Morales Tierra, Unidad Educativa San "Pío X"

Licenciado en Ciencias de la Educación Mención Cultura Física. Docente Unidad Educativa San "Pío X"

 

References

Betto, F. (2021). Educación y Pandemia. Conferencia virtual en el Congreso Pedagogía 2021. 03 de febrero de 2021, La Habana, Cuba pp. 4.

García Tascón, M., Teva Villén, M.R. (2021). Innovación y nuevas tecnologías en el ámbito de la actividad física. Ed. Wanceulen, S.L. ISBN: 978-84-188682-00-1. P.218

García-Lirios, C. (2019). Dimensiones de la teoría del desarrollo humano. Ed. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 11, 27-54. doi: 10.15257/ehquidad.2019.0002. e- ISSN 2386-4915. https://revistas.proeditio.com/ehquidad/article/download/2862/pdf/10550

González, S. (2021). Modelos centrados en el juego para la iniciación comprensiva del deporte. Ed. Morata. ISBN: 978-84-18381-43-0. https://www.researchgate.net/publication/351005841_Modelos_Centrados_en_el_Juego_para_la_Iniciacion_Comprensiva_del_Deporte

Guijarro, E., Rocamora, I., Evangelio, C. y González, S. (2020). El modelo de educación deportiva en España. Ed. Universidad Castilla-La Mancha. 38 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77249.recyt.fecyt.es

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, M.P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta Ed. Editorial McGraw-Hill, México DF. ISBN: 978-1-4562-2396-0. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_ -_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Ibañez, E. y de Mato, R. (2019). Diagnóstico del control de las acciones técnico-tácticas durante el combate en luchadores escolares. Ed. Revista Acción, Vol. 15, enero-diciembre. ISSN: 1812-5808. https://redib.org/Record/oai_articulo3735698-diagn%C3%B3stico-del-control-de-las-acciones-t%C3%A9cnicot%C3%A1cticas-durante-el-combate-en-luchadores-escolares

López, R., de Matos, R. y Hernández, M.C. (2017). El proceso de enseñanza aprendizaje de la lucha Olímpica: sus dimensiones e indicadores. Ed. Revista científica digital. Ciencia y actividad física, 4(1). http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/59

Mejía, F. y Zaldívar, B. (2020). Bases neurológicas para el aprendizaje y entrenamiento de la técnica deportiva. Ed. Acción, 16, enero-diciembre, ISSN: 1812-5808. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/96

Mesa, M. (2006). Asesoría estadística de la investigación aplicada al deporte. Editorial José Martí, La Habana. https://www.mindomo.com/es/mindmap/asesoria-estadistica-en-la-investigacion-aplicada-al-deporte-02055baa78404ae6bd237558da9cdb91

Morales, J. (2020). Educación y desarrollo humano: dimensiones para la elaboración de políticas públicas en tiempos de complejidad. Ed. Conrado, 16 (75), Cienfuegos jul-ago. ISSN 1990-8644. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400372

Navarro, D., Collado, J.A. y Martínez, R.P. (2020). Modelos pedagógicos en educación física. Ed. Autor Editor, ISBN: 979-8-6392-1244-4. https://www.inesem.es/revistadigital/educacion-sociedad /modelos-pedagogicos-en-educacion-fisica/

Organización de Naciones Unidas. (2020). Agenda 2030. Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2020.

Pérez, Á., Hortiguela, D. y Fernández, J. (2020). Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva. Ed. Revista española de Educación Física y Deportes, Número 428, año LXXII, 1er trimestre. REEFD-ISSN: 1133-6366 y ISSNe: 2387-161X. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/881

Ros, C. (2021). Retos actuales y futuros de la actividad física y el deporte. Ed. Wanceulen, S.L. ISBN: 978-84-18831-00-3. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/80128/2021_Contraportada_Indice_INTERIOR%20RETOS%20ACTUALES%20Y%20FUTUROS.pdf?sequence=1

Saborido Loidi, J.R. (2021). La comunidad universitaria cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Retos actuales. Evento de Pedagogía 2021. pág. 2 a 4. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/737

Velázquez Cobiella, E.E. (2021). La pedagogía cubana y su respuesta educativa a los retos impuestos por la COVID-19. Conferencia inaugural Congreso Pedagogía 2021 p. 6.

Yanez, E. (2017). El desarrollo de habilidades técnico-tácticas en la lucha Olímpica y sus variantes metodológicas. Ed. Revista Observatorio, 3 mayo-junio. 07-15. ISSN 0719-5729. https://www.revistaobservatoriodeldeporte.cl/index.php/odep/article/view/145