The value of dance in the professional training of Physical Education teachers

Main Article Content

Edison Tarpuk Analuiza A
Jorge Luis Mateo Sánchez
Giovanny Capote Lavandero
Cristina Paola Cáceres Sánchez
Marlene Margarita Mendoza Yépez

Abstract

Currently, dance is recognized as a form of expression and movement that contains elements of rhythm and bodily action essential for the training process in the area of Physical Education. By virtue of the above, the objective of the work that is shared in the present article is to systematize the theoretical and methodological bases that support the value of dance in the professional training of Physical Education teachers. A documentary-quantitative research was developed, for which sources and authors related to the subject were selected, documents from scientific journals indexed in databases, as well as in repositories of universities and research centers were collected; theoretical level methods were used such as the analytical - synthetic, inductive-deductive and content analysis as a methodological tool, for the processing, analysis and systematization of information , as well as the applied survey, which results showed a very acceptable concordance index ( w=0.722 ). The conclusions of the study made it possible to reveal the value of dance and the need for adequate professional training of expressive content in Physical Education teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Analuiza A, E. T., Mateo Sánchez, J. L., Capote Lavandero, G., Cáceres Sánchez, C. P., & Mendoza Yépez, M. M. (2023). The value of dance in the professional training of Physical Education teachers. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(1), e1434. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1434
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Edison Tarpuk Analuiza A, Facultad de Cultura Física, Universidad Central del Ecuador

Magister en Educación Superior

Jorge Luis Mateo Sánchez, Universidad Central del Ecuador

PhD. Doctor en Ciencias

Giovanny Capote Lavandero, Universidad Central del Ecuador

Master en Deportes de Arte Competitivo

Cristina Paola Cáceres Sánchez, Colegio Replica Montufar

Magister en Educación mención Pedagogía

Marlene Margarita Mendoza Yépez, Universidad Central del Ecuador

Magister en Educación, mención en Educación Superior

References

Aviles, N. V. (2018). La inclusión de la danza: en el contexto educativo de niños, jóvenes y adultos. Revista Atlante: Cuadernos de educacion y desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/danza-contexto-educativo.html

Cagigal, J. M., Muros, R. C., & Hinkelbein, F. (1979). Cultura intelectual y cultura física. Buenos Aires: kapelusz. https://elpais.com/diario/1979/11/16/deportes/311554817_850215.html

Calero Morales, S., Garzón Duque, B. A., & Chávez Cevallos, E. (2019). La corrección-compensación en niños sordociegos con alteraciones motrices a través de actividades físicas adaptadas. Revista Cubana de Salud Pública, 45(4), pp. 1-14. http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1344/1337

Carreiro Da costa, F. (1995). O Sucesso Pedagógico en Educaçao Física. Lisboa: FMH.

Cuéllar, M. (1998). La enseñanza de la danza. Principios didácticos y orientaciones metodológicas para su aplicación. El patio de Asernef, 3, pp. 11-14. https://es.slideshare.net/tafialejandra/danza-20034248

de Alencar, G. P., de Lira Pereira, M. D., Pereira, T. T., de Oliveira, C. M., de Morais, C. S., & Ota, G. E. (2019). A corporeidade e suas relações com a Educação Física Escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(252), pp. 154-164. https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/856/709

de Reyes, P. S. (2005). El Desarrollo Integral Armónico: Reto para la Pedagogía Colombiana! Revista Científica General José María Córdova, 3(3), pp. 17-20. https://www.redalyc.org/pdf/4762/476259066004.pdf

Díaz-Moro, E. M., Góngora-Gisbert, A. M., & Álvarez-Merino, E. (2020). La identidad danzaria local en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Educación Artística. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1), pp. 1-19. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100019

Ferreira, P. C., Piai, K. D., Takayanagui, A. M., & Segura-Muñoz, S. I. (2008). Aluminio como factor de riesgo para la enfermedad de Alzheimer. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 16, pp. 151-157. https://doi.org/10.1590/S0104-11692008000100023

García, A. I., & Pastor, V. M. (2014). La expresión corporal y la danza en educación infantil. La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 9, pp. 3-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4746759

González, P. (1994). La música y la danza en el antiguo Egipto (Vol. 2). Espacio, Tiempo y Forma, Historia Antigua, 7. https://revistas.uned.es/index.php/ETFII

Laban, R., & Ullmann, L. (1978). Danza educativa moderna. Buenos Aires: Paidos Ibérica. https://revistas.uned.es/index.php/ETFII

May, T., Chan, E. S., Lindor, E., McGinley, J., Skouteris, H., Austin, D., & Rinehart, N. J. (2021). Physical, cognitive, psychological and social effects of dance in children with disabilities: systematic review and meta-analysis. Disability and rehabilitation, 43(1), pp. 13-26. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1615139

Mendoza, V. T., & García, C. E. (2022). La Danza de la Estrella como ritual de bioinspiración para la educación intercultural. Contextualizaciones Latinoamericanas, 2(27), pp. 1-12. https://doi.org/10.32870/cl.v2i27.7972

Montañez, Y. T., & Moreno, M. J. (2013). Formación docente y tratamiento de la danza en Canarias: evaluación desde la Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 24, pp. 165-170. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34551

Morales, S. C., Lorenzo, A. F., & de la Rosa, F. L. (2016b). Recreation activities to improve social behavior. Study in children and adolescents aged 9-14. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(3), pp. 1-9. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/269/98

Morales, S., Pillajo, D. P., Flores, M. C., Lorenzo, A. F., & Concepción, R. R. (2016a). Influence of physical activity on the social and emotional behavior of children aged 2-5 years. Revista Cubana de Medicina General Integral., 32(3), pp. 1-16. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/268/97

Morales-Vallejo, P., Urosa-Sanz, B., & Blanco-Blanco, Á. (2003). Construcciones de escalas de actitudes tipo likert: una guía práctica. Madrid: Editorial La Muralla, S.A.

Ossana, P. (1984). La educación por la danza: enfoque metodológico. Barcelona: Ediciones Paidós. https://books.google.com.cu/books/about/La_educaci%C3%B3n_por_la_danza.html?id=OJkNAAAAYAAJ&redir_esc=y

Panchi Culqui, W. E., Lara Chala, L. D., Panchi Culqui, J. C., Panchi Culqui, R. C., & Villavicencio Álvarez, V. E. (2019). Influencia de la música en el desarrollo motriz y emocional en niños de 8-10 años. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), pp. 104-121. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/283/263

Pellicer, L., Méndez, I., & López, A. M. (2020). Autoconcepto e inteligencia emocional en función de la danza para la expresión lingüístico comunicativa y artística. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 8(2), pp. 153-160. https://doi.org/10.30552/ejpad.v8i2.140

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A., Manangón Pesantez, R. M., & Marcillo Ñacato, J. C. (2020). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), pp. 371-381. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000200371

Robinson, J. (1992). El niño y la danza. Barcelona: Mirador.

Romero-Blanco, C., Rodríguez-Almagro, J., Onieva-Zafra, M. D., Parra-Fernández, M. L., Prado-Laguna, M. D., & Hernández-Martínez, A. (2020). Physical activity and sedentary lifestyle in university students: changes during confinement due to the COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), pp. 65-67. https://doi.org/10.3390/ijerph17186567

Ruiz, S. H. (1994). La importancia del movimiento en la Educación Musical. Aula de innovación educativa, 24, pp. 17-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=167286

Salvador, P. (2007). Síntesis de la Danza y sus Modalidades. I Foro Taller Danza en la Diversidad (págs. 2-5). Quito: UCE.

Soto, C. Á., & Vargas, J. J. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 35, pp. 413-421. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035

Tarpuk, E. (2016). Propuesta metodológica de inter aprendizaje para danzar y bailar los ritmos ecuatorianos de raíz nativa, mestiza y afro, para la Carrera de Cultura Física de la Universidad Central del Ecuador. Lecturas: Educación Física y Deportes, 21(215), pp. 1-5. https://www.efdeportes.com/efd215/bailar-los-ritmos-ecuatorianos-de-raiz-nativa.htm

Urbeltz, J. A. (1994). Bailar el caos: la danza de la osa y el soldado cojo. Navarra: Ed. Pamiela. https://www.goodreads.com/book/show/639856.Bailar_El_Caos

Viciana, V., & Arteaga, M. (2011). Las Actividades Coreográficas en la Escuela. Madrid: INDE ediciones. https://www.inde.com/es/productos/detail/pro_id/65