Evaluation procedure for the initial phase of the basketball free throw
Main Article Content
Abstract
The procedure presented was developed with the objective of determining indicators for the evaluation of the initial phase of the basketball free throw, in the 9-10 year old category. In its preparation, the low percentages of effectiveness in both attempted and scored were taken into account, as well as the deficiencies in execution obtained in the preliminary study, carried out on 120 children from the western zone, with a mastery of only 25% of the biomechanical aspects to be achieved in the teaching process; this constituted one of the main motivations for the preparation of the evaluation procedure. The documentary analysis, observation through structured guides and videography techniques, as well as the interview, made it possible to detect insufficiencies in the evaluation of the execution of the free throw in sports initiation. In the work, the assessment was carried out, through the criteria of specialists and the criteria of users, and leaves open a space to expand actions of a methodological order and of a scientific, technical, physiological, theoretical and psychological nature that serve the development of teachers and coaches. base.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Andrade, I. A., Freire, E. S., Corrêa, S. C., & Xavier, A. P. (2020). Aprendizagem significativa de conceitos da biomecânica nas aulas de educação física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(1), 217-235. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1578-84232020000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=pt
Buides, R. C. H., Soler, J. F. M., & Suzarte, J. C. P. (2017). Orientaciones metodológicas para perfeccionar la efectividad del Tiro libre en jugadoras juveniles de baloncesto. Acción, 13(26). http://www.observatoriobizkaiabasket.com/web/Archivos/GD/353/2.pdf
Díaz-Aroca, A., Arias-Estero, J. L., Díaz-Aroca, A., & Arias-Estero, J. L. (2020). Análisis de la técnica de tiro libre de jugadores de baloncesto en contexto formativo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(3), 95-108. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1578-84232020000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Fleitas Díaz, I. M., Mesa Anoceto, M., & Guardó García, M. E. (2013). Sobre algunos métodos cualimétricos en la Cultura Física: Criterio de expertos, especialistas, peritos, jueces y árbitros, usuarios y evaluadores externos. Efedeportes, 18(129). https://www.efdeportes.com/efd179/metodos-cualimetricos-en-la-cultura-fisica.htm
González, A., & Bautista, A. (2018). Ideas del profesorado del conservatorio acerca de los procedimientos de evaluación. Revista Psicología y Educación, 2, 383-400. https://doi.org/10.25115.v10il.1041
Hernández., R. C. (2021). The Activity Nervous Superior and the Employment of the TIC in the Free Shot of the Basketball. International Journal Phycology and Behavioral Sciences. Juniper Publisher, 17(4). https://juniperpublishers.com/pbsij/pdf/PBSIJ.MS.ID.555970.pdf
Hernández, R. C. (2021). Proyecto tiro libre para todos de la UCCFD Manuel Fajardo. Boletín Científico de la Asociación Civil de Medicina del Deporte (ACMDBA), 34.
López Rodríguez, A., & González Maura, V. (2002). La técnica de Iadov: Una aplicación para el estudio de la satisfacción de los alumnos por las clases de educación física. Efedeportes, 9(47). https://www.efdeportes.com/efd47/iadov.htm
Monteagudo, J. F., Ramírez, J., Pedroso, M., Zuzuneguí, N., Herrera, R., & Charchabal., D. (2017). Programa Integral de Preparación del DeportistaBaloncesto 2017 2020. Documentos Rectores de la Federación Cubana de Baloncesto. INDER.
Muñoz de Morales Ibáñez, M., & Bisquerra Alzina, R. (2013). Diseño, aplicación y evaluación de un plan de educación emocional en Guipúzcoa: Análisis cuantitativo. EduPsykhé: Revista de psicología y educación, 12(1), 3-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4556089
Núñez, R., Hernández, R. C., & Guzmán, N. (2021). Procesos cognitivos relacionados con la preparación del tiro libre en el Baloncesto. Boletín Científico Asociación Civil de Medicina del Deporte (ACMDBA)., 16.
Otero, J., & Hernández, T. I. (2022). Estrategia Didáctica para el perfeccionamiento del proceso de construcción de textos científicos en la Cultura Física. Libro de investigación 2. Pedagogía y Educación. Editorial REDIPE.
Piedra, J. B., Vizcay, C., & Hernández, R. C. (2022). Propuesta de indicadores para evaluar el drible alto en el proyecto 3x3 de Baloncesto "Manuel Fajardo Inmemorian" Libro de investigación 1. Pedagogía y Educación. REDIPE. https://editorial.redipe.org
Ramírez Deyra, C. (2021). ENSAYO ¿POR QUÉ ES IMPORTANTE LA EVALUACIÓN EN EL PROCESO EDUCATIVO? Trujillo, Universidad Católica, 4. https://www.researchgate.net/publication/351786440_ENSAYO_POR_QUE_ES_IMPORTANTE_LA_EVALUACION_EN_EL_PROCESO_EDUCATIVO
Suárez, M. C., & Sánchez, D. (2020). Intervención psicológica para favorecer el autocontrol emocional de basquetbolistas en competencia. Acción, 16(1). https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/download/128/411/
Valledor Estevill, R. (2010). The Experts' Criterion and the Experiment in the Educational Investigations. Opuntia Brava, 2(1), [13]. https://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/opbrv2&id=13&div=&collection=
Veitía, Y., Quian, Y., & Peraza, G. (2023). Selección y seguimiento de los baloncestistas con potencialidades en la etapa de perfeccionamiento básico. 11 12 años. Revista Olímpia, 20(1), 159-177.
Yapo, J. L. C. (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje de las acciones técnicas tácticas con el pase y el lanzamiento en el Minibasketboll. Revista Conecta Libertad ISSN 2661-6904, 4(3), Article 3. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/215