The improvement of the Physical Education teacher to develop self-determination in students with intellectual disabilities
Main Article Content
Abstract
The continuous improvement of Physical Education teachers constitutes a need that has transcended different generations of teachers, determined by the growing development of science and technology, the demands of the third Cuban educational improvement, the demands in the preparation and training of teachers and the need for its impact on the training of a qualified graduate capable of developing not only physical skills and abilities, but also for life, which allow them to act in the social, family and work environment. The objective of this research was to design a pedagogical improvement strategy to transform the modes of action of Physical Education teachers, in the direction of the teaching-learning process, based on the development of self-determination skills in students in situations of intellectual disability. The investigative methods used in the theoretical and empirical order were analysis and synthesis, historical-logical, inductive-deductive, modeling and systemic-structural-functional; In addition to the interview, observation, survey, document analysis, expert judgment and multiple triangulation, which allowed us to reveal the causes that affect the normal development of self-determination skills, as well as to develop the strategy. With its implementation, the professional and personal performance of teachers and students was improved, who graduated with the empowerment of skills for making decisions, making choices, solving problems and establishing goals and objectives.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Addine, F. (2014). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: García, G (comp). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Compendio_de_Pedagog%C3%ADa.html?id= -rcXEAAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Bernaza, G., Troitiño, D. & López, C. (2018). La superación del profesional: Mover ideas y avanzar. Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior. ISBN: 9789591638323 https://www.researchgate.net/publication/325951220_La_superacion_profesional -mover_ideas_y_avanzar_mas
Borrero, J. & Rojas, L. (2017). La dirección estratégica de los centros de nivel medio en Cuba. Una propuesta para su fundamentación. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8(5), 199-212. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6681809
Bravo H, A. & Garzón Perilla, G. A. (2019). Habilidades para la vida. En búsqueda del desarrollo del ser humano integral. En J. Ippolito Shepherd, Promoción de la salud. Experiencias internacionales en escuelas y universidades (pp. 123-139). Buenos Aires: Paidós. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/13076/13275
Brito Mancheno, F. D. (2022). Las competencias profesionales de educación física en el proceso de formación académica: Revisión Sistemática. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva,1(2), pp. 108-126. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3345
Cardoso Camejo, L., Valdés Naranjo, M. & Panesso Patiño. V. (2022). La teoría de la Educación Avanzada: epistemología de una teoría educativa cubana. Varona, Revista Científico-Metodológica 15(49), 39-52. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1549.
De Armas Ramírez, N. & Valle Lima, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. Editorial Pueblo y Educación.
Gálvez Quiñones, F., Gálvez Quiñones, D., & Quiñones Rodríguez, Y. (2018). Estrategia de superación para entrenadores de béisbol, categoría social en La Isla de la Juventud, 13(1), 16-23. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/743
Gil López, Y., Pons Gámez, Y., Licea Mojena, R. E., & Gálvez Quiñones, F. (2023). La formación por competencias profesionales de los profesores de Educación Física de la Educación Superior. 18(1), e1280. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1280
Iglesias, M. A. I., Valdés, K. D., Valdés, L. A. R., Martínez, G. M., & Cruz, D. H. (2017). El trabajo metodológico en la superación de los profesores de Educación Física. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 21(6), 889-899. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000600015
Leyva Fuentes, M. (2018). Material teórico instructivo para especialistas de los centros de diagnóstico y orientación. CDO. 21(4), 10. http:// hdl.handle.net/123456789/2104
Niremberg, F. (2020). Participación de adolescentes en proyectos sociales. Aportes conceptuales y pautas para su evaluación. 16 (13), Buenos Aires: Paidós. p. 108
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Informe de la Unesco sobre los futuros de la educación: Resumen ejecutivo. ONU. https://es.unesco.org/futuresofeducation/
Pompa Abreu, B., & Miguel Twuemulilatyi, H. (2017). Tratamiento de la Educación Física a los escolares de la educación primaria con trastorno de déficit de atención e hiperactividad. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física. 12(1), 3141. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/688
Reyes Pérez, A. (2022). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso de formación del profesional de perfil amplio. Editado en Universidad Central ¨Marta Abreu de Las Villas¨.
Triana Mederos, M. & Fernández Silva, I. (2019). La Educación Especial en Cuba: Concepción actual y perspectivas. Editorial Pueblo y Educación. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2764/html
Valiente Sandó, P. (2020). El enfoque sistémico: una herramienta metodológica eficaz para concebir la superación de los dirigentes educacionales." Folletos Gerenciales, 5(3), pp. 41-64. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA146742526&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=17265851&p=IFME&sw=w&userGroupName=anon%7E5392cf32&aty=open -web-entry
Wehmeyer, M. L. (2009) Autodeterminación y la Tercera Generación de prácticas de Inclusión. Madrid: Revista de Educación N° 349. pp. 45-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2995005
Zayas A. R. de la C. (2019). Estrategia de capacitación para el mejoramiento de la Educación Física en la infancia preescolar. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física 14(2), 204-221. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/816