A Methodology for environmental education, from the Physical Education class

Main Article Content

Irina Lozada Sotelo
Eumelia Victoria Romero Pacheco

Abstract

With the aim of perfecting the improvement process for the development of environmental education in Physical Education teachers, from the classes they teach, a methodology structured in three stages (diagnosis, implementation and assessment) is presented. For the diagnosis, the documentary review, participant observation and interviews with the teachers were taken into account, which made it possible to implement actions for the treatment of the curricular contents with an interdisciplinary approach, once the aspect that affect pedagogical performance were declared from the planning of the methodological work system. The information collected allowed to assess the effectiveness of the methodology, considering the possibilities offered by the discipline for the integration of the environment-sport-health relationship and the level of satisfaction reflected in the students. As a result, teaching work is perfected, students' relationships with the environment in the school environment are improved, and one of the tasks of the FARO Research Project "Active, Reflective, and Optimal Training of Teachers in Schools." Pedagogical Schools" is fulfilled.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lozada Sotelo, I., & Romero Pacheco, E. V. (2024). A Methodology for environmental education, from the Physical Education class. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1579. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1579
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Irina Lozada Sotelo, Ciudad Escolar 26 de Julio, Santiago de Cuba. La Habana, Cuba.

Docente

Eumelia Victoria Romero Pacheco, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Santiago de Cuba.

 Doctora en Ciencias Geográficas

References

Ávila Rabaza, M. E., Santos Abreu, I., Mederos Piñeiro, M., & Espert Castellanos, B. (2019). La superación del maestro primario: vía para el mejoramiento de su desempeño profesional pedagógico ambiental. Universidad Y Sociedad, 11(5), 89-98. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1347

García, B. (2023). Preparación en educación ambiental para maestros de la Educación Primaria. Revista Pedagogía Profesional, Varona, 21 (3). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view /2287

Gómez Quintana, I., Hidalgo Castro, Y., Díaz Cabrera, J. C., Pozo Contrera, A. de J., & Ramos Pérez, E. (2023). Desarrollo de la educación ambiental en estudiantes universitarios desde la asignatura Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1), e1262. Recuperado a partir de https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1262

López, M., Lago, J., González, R., Dueñas, M.V., Miranda, R.J., Correa, H., & Linares, H. (2023). Orientaciones Metodológicas Educación Física cuarto grado, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

Lozada, I., Romero, E.V., & Céspedes, A. (2022). Capítulo EDUCACIÓN AMBIENTAL EN LA FORMACIÓN DEL MAESTRO PRIMARIO, Formación universitaria intercultural en el contexto de la sociedad del conocimiento, pp.(104-124). Esmeraldas, Ecuador. ISBN: 978-9942-42-414-3. https://doi.org/10.56168/ibl.ed.167851.

Lozada, I., Romero, E.V., & Céspedes, A. (2022). Capítulo Gestión de valores ambientales en la Educación Primaria. Estudios multidisciplinares en la formación profesional, pp. (68-84). Esmeraldas, Ecuador. ISBN: 978-9942-42-336-8. https://doi.org/10.56168/ibl.ed.167848.

Lozada, I., & Romero, E.V. (2022). La prevención de riesgos ambientales asociados al uso del agua desde el proyecto institucional de grupo. Revista Argentina de Investigación Educativa, Educación y Ambiente, 2(4), pp. 231-247, Publicación semestral, ISSN 2796-7433. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/download/163/94/563

Prieto Tamarit, E. A., Hernández, J. J., & Giniebra Enríquez, E. (2018). La formación de valores desde la clase de educación física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 13(1), 7487. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/748

Redondo Reynoso, E. R., Calle Osorio, F., Coronel Verdecia, A. R., & Valladares Fuente, F. E. (2020). Metodología para fortalecer la educación ambiental en el atletismo. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 15(2), 279289. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/937

Santos Abreu I., Laportilla Estévez N. D., & Castro Serrano L. (1). El perfeccionamiento de la educación ambiental en el Sistema Nacional de Educación como política pública en Cuba. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 20(38). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/12

Valladares, F.E., & Posso, R.J. (2022). Indicadores de la educación ambiental para el profesional del deporte. 7(1). 45-59 https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/8441632

Zayas Acosta, R. de la C. (2019). Estrategia de capacitación para el mejoramiento de la Educación Física en la infancia preescolar. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 14(2), 204221. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/816

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.