A Methodology for environmental education, from the Physical Education class
Main Article Content
Abstract
With the aim of perfecting the improvement process for the development of environmental education in Physical Education teachers, from the classes they teach, a methodology structured in three stages (diagnosis, implementation and assessment) is presented. For the diagnosis, the documentary review, participant observation and interviews with the teachers were taken into account, which made it possible to implement actions for the treatment of the curricular contents with an interdisciplinary approach, once the aspect that affect pedagogical performance were declared from the planning of the methodological work system. The information collected allowed to assess the effectiveness of the methodology, considering the possibilities offered by the discipline for the integration of the environment-sport-health relationship and the level of satisfaction reflected in the students. As a result, teaching work is perfected, students' relationships with the environment in the school environment are improved, and one of the tasks of the FARO Research Project "Active, Reflective, and Optimal Training of Teachers in Schools." Pedagogical Schools" is fulfilled.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ávila Rabaza, M. E., Santos Abreu, I., Mederos Piñeiro, M., & Espert Castellanos, B. (2019). La superación del maestro primario: vía para el mejoramiento de su desempeño profesional pedagógico ambiental. Universidad Y Sociedad, 11(5), 89-98. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1347
García, B. (2023). Preparación en educación ambiental para maestros de la Educación Primaria. Revista Pedagogía Profesional, Varona, 21 (3). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view /2287
Gómez Quintana, I., Hidalgo Castro, Y., Díaz Cabrera, J. C., Pozo Contrera, A. de J., & Ramos Pérez, E. (2023). Desarrollo de la educación ambiental en estudiantes universitarios desde la asignatura Educación Física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1), e1262. Recuperado a partir de https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1262
López, M., Lago, J., González, R., Dueñas, M.V., Miranda, R.J., Correa, H., & Linares, H. (2023). Orientaciones Metodológicas Educación Física cuarto grado, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.
Lozada, I., Romero, E.V., & Céspedes, A. (2022). Capítulo EDUCACIÓN AMBIENTAL EN LA FORMACIÓN DEL MAESTRO PRIMARIO, Formación universitaria intercultural en el contexto de la sociedad del conocimiento, pp.(104-124). Esmeraldas, Ecuador. ISBN: 978-9942-42-414-3. https://doi.org/10.56168/ibl.ed.167851.
Lozada, I., Romero, E.V., & Céspedes, A. (2022). Capítulo Gestión de valores ambientales en la Educación Primaria. Estudios multidisciplinares en la formación profesional, pp. (68-84). Esmeraldas, Ecuador. ISBN: 978-9942-42-336-8. https://doi.org/10.56168/ibl.ed.167848.
Lozada, I., & Romero, E.V. (2022). La prevención de riesgos ambientales asociados al uso del agua desde el proyecto institucional de grupo. Revista Argentina de Investigación Educativa, Educación y Ambiente, 2(4), pp. 231-247, Publicación semestral, ISSN 2796-7433. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/download/163/94/563
Prieto Tamarit, E. A., Hernández, J. J., & Giniebra Enríquez, E. (2018). La formación de valores desde la clase de educación física. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 13(1), 7487. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/748
Redondo Reynoso, E. R., Calle Osorio, F., Coronel Verdecia, A. R., & Valladares Fuente, F. E. (2020). Metodología para fortalecer la educación ambiental en el atletismo. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 15(2), 279289. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/937
Santos Abreu I., Laportilla Estévez N. D., & Castro Serrano L. (1). El perfeccionamiento de la educación ambiental en el Sistema Nacional de Educación como política pública en Cuba. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 20(38). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/12
Valladares, F.E., & Posso, R.J. (2022). Indicadores de la educación ambiental para el profesional del deporte. 7(1). 45-59 https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/8441632
Zayas Acosta, R. de la C. (2019). Estrategia de capacitación para el mejoramiento de la Educación Física en la infancia preescolar. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 14(2), 204221. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/816