The vocational orientacion in the School Sport Initiation School
Main Article Content
Abstract
The research was aimed at resolving theoretical and methodological insufficiencies, related to the vocational orientation towards the Physical Culture career, in the training process of the pre-university student of the School Sports Initiation School, since the high school model in this type of centers establishes the need to achieve a solid comprehensive preparation in students, from teaching and sports training. The objective was to develop a strategy, supported by a pedagogical model, that contributes to the vocational orientation of pre-university students from the School of School Sports Initiation Schools towards the Physical Culture career. The population was made up of 102 tenth grade students and 72 teachers. Scientific methods and techniques were used such as historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, systemic-structural-functional, modeling, participant and structured observation, document analysis, evaluation by expert criteria, survey, critical opinion workshops and collective construction, in addition to mathematical-statistical methods. The foundations of the pedagogical model helped resolve the contradiction between the demands of the ideal model explicit in the Comprehensive Preparation Programs for Athletes and the limitations of teachers to develop vocational orientation towards this Career. The model and strategy were subjected to evaluation, through expert criteria and cycles of critical opinion and collective construction workshops, the results allowed confirming positive transformations in the treatment of the vocational orientation of the pre-university student towards the Physical Culture career.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Basto, R. M. & Basto, M. A. (2018). Tendencias históricas del proceso de formación continua de la orientación profesional en la educación preuniversitaria. Maestro y Sociedad, 27-41. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3375
Briones, Y. & Triviño, J. (2018). Factores que intervienen para elegir carreras universitarias. Enfermería global, 1(37), 200 -207. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2018/04/20.pdf
Corrales Castro, O., Valdés Pedroso, M., & Monteagudo Soler, J. F. (2022). Acciones para el fortalecimiento de la formación laboral en profesores noveles de Educación Física/Actions to strengthen job training in novice Physical Education teachers. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 17(1), 41-56. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1064
Carpio, A. & Guerra, L. (2017). La Orientación Profesional de los Alumnos que Ingresan a la Educación Superior. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11-24. https://www.redalyc.org/pdf/2030/203016901003.pdf
Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editorial Política.
de Armas, N., Lunar, F. J., Echevarría, O. & Tamayo, Y. S. (2018). Orientación para el desarrollo de motivos profesionales del estudiante-atleta hacia la carrera de Cultura Física. En REDIPE (Ed.) Apropiación, generación y uso del conocimiento IV (pp. 211-222). Sello Editorial REDIPE. ISBN: 978-1-945570-50-6. https://www.researchgate.net/publication/336749042_ORIENTACION_PARA_EL_DESARROLLO_DE_MOTIVOS_PROFESIONALES_DEL_ESTUDIANTE _ATLETA_HACIA_LA_CARRERA_PEDAGOGICA_DE_CULTURA_FISICA
Echevarría, O. & Tamayo, Y. S. (2017). La Cultura Física como medio de orientación y educación para el desarrollo comunitario. Revista Innovación Tecnológica, 23. Número Especial dedicado a Evenhock.
Echevarría, O., Tamayo, Y. S. & Bader, F. (2018). La orientación vocacional deportiva: un proceso de ayuda para la selección de talentos. En REDIPE (Ed.) Serie: Educación y Pedagogía de la Comprensión Edificadora (pp. 211-224). Editorial Redipe, ISBN 978-1-945570-44-5. https://www.researchgate.net/publication/336749036_LA_ORIENTACION_VOCACIONAL_DEPORTIVA_UN_PROCESO_DE_AYUDA_PARA_LA_SELECCION_DE_TALENTOS
Echevarría, O., Tamayo, Y. S. & Jeffers, B. (2020). Talento deportivo: reorientación vocacional. Mundo FESC, 10(S1), 7-13. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article /download/389/466/835
Erazo, X. F. & Rosero, E. del R. (2022). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(18), 591606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198.
Gamboa, M. E. & Borrero, R. Y. (2019). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Ejemplos de su implementación. Editorial Académica Española. http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/4322
Herrera, V., Tejeda, I., Quintana, M., Pérez, M. N. & Sosa, I. (2018). Formación vocacional y motivación: su incidencia en el estudio de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO, 10, 111-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742018000200009