The vocational orientacion in the School Sport Initiation School

Main Article Content

Osniel Echevarrìa Ramirez
Yerenis Sarahis Tamayo Rodríguez
Guillermina Zaldívar Cordón
Aldo Jeffers Duarte
Guillermo Houari Mesa Briñas

Abstract

The research was aimed at resolving theoretical and methodological insufficiencies, related to the vocational orientation towards the Physical Culture career, in the training process of the pre-university student of the School Sports Initiation School, since the high school model in this type of centers establishes the need to achieve a solid comprehensive preparation in students, from teaching and sports training. The objective was to develop a strategy, supported by a pedagogical model, that contributes to the vocational orientation of pre-university students from the School of School Sports Initiation Schools towards the Physical Culture career. The population was made up of 102 tenth grade students and 72 teachers. Scientific methods and techniques were used such as historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, systemic-structural-functional, modeling, participant and structured observation, document analysis, evaluation by expert criteria, survey, critical opinion workshops and collective construction, in addition to mathematical-statistical methods. The foundations of the pedagogical model helped resolve the contradiction between the demands of the ideal model explicit in the Comprehensive Preparation Programs for Athletes and the limitations of teachers to develop vocational orientation towards this Career. The model and strategy were subjected to evaluation, through expert criteria and cycles of critical opinion and collective construction workshops, the results allowed confirming positive transformations in the treatment of the vocational orientation of the pre-university student towards the Physical Culture career.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Echevarrìa Ramirez, O., Tamayo Rodríguez, Y. S., Zaldívar Cordón, G., Jeffers Duarte, A., & Mesa Briñas, G. H. (2024). The vocational orientacion in the School Sport Initiation School. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1600. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1600
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Osniel Echevarrìa Ramirez, Universidad de Las Tunas, Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

Profesor de Gimnasia Bàsica, Jefe de la disciplina Teoria y Practica dela Educacion Fìsica, MSc. en Actividad Fisica en la Comunidad, Profesor Auxiliar, docotrando en Ciencias Pedagògicas

Yerenis Sarahis Tamayo Rodríguez, Universidad de Las Tunas, Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

electrónico: osnieler@gmail.com.

2- Profesora investigadora de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Las Tunas, Licenciada en Cultura Física, Máster en Actividad Física en la Comunidad, Doctora en Ciencias de la Cultura Física, Profesora de Metodología de la Investigación, Deporte I, II y III, coordinadora de eventos científicos, tutora de tesis de grado, maestría y doctorado, dirige la Red Iberoamericana de Pedagogía en el Nodo centro-oriente del capítulo Cuba, cordina la Red de Investigadores de la Educación y el Deporte

Guillermina Zaldívar Cordón, Universidad de Holguín. Facultad de Cultura Física. Holguín, Cuba.

Doctora en Ciencias de la Cultura Física, Profesora Titular, Máster en Investigación Educativa, Directora de la Revista DeporVida, Tutora de Tesis de grado, maestría y doctorado

Aldo Jeffers Duarte, Universidad de Las Tunas, Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Docente investigador de la facultad de Cultura Física de la Universidad Las Tunas. Cuba, Tutor de Tesis de grado, maestría y doctorado

Guillermo Houari Mesa Briñas, Universidad de Las Tunas, Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

Licenciado en Educación Química, Máster en Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor de Didáctica de la Química, Metodología de la Investigación Educacional, tutor de tesis de grado, maestría y doctorado

References

Basto, R. M. & Basto, M. A. (2018). Tendencias históricas del proceso de formación continua de la orientación profesional en la educación preuniversitaria. Maestro y Sociedad, 27-41. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3375

Briones, Y. & Triviño, J. (2018). Factores que intervienen para elegir carreras universitarias. Enfermería global, 1(37), 200 -207. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2018/04/20.pdf

Corrales Castro, O., Valdés Pedroso, M., & Monteagudo Soler, J. F. (2022). Acciones para el fortalecimiento de la formación laboral en profesores noveles de Educación Física/Actions to strengthen job training in novice Physical Education teachers. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 17(1), 41-56. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1064

Carpio, A. & Guerra, L. (2017). La Orientación Profesional de los Alumnos que Ingresan a la Educación Superior. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11-24. https://www.redalyc.org/pdf/2030/203016901003.pdf

Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editorial Política.

de Armas, N., Lunar, F. J., Echevarría, O. & Tamayo, Y. S. (2018). Orientación para el desarrollo de motivos profesionales del estudiante-atleta hacia la carrera de Cultura Física. En REDIPE (Ed.) Apropiación, generación y uso del conocimiento IV (pp. 211-222). Sello Editorial REDIPE. ISBN: 978-1-945570-50-6. https://www.researchgate.net/publication/336749042_ORIENTACION_PARA_EL_DESARROLLO_DE_MOTIVOS_PROFESIONALES_DEL_ESTUDIANTE _ATLETA_HACIA_LA_CARRERA_PEDAGOGICA_DE_CULTURA_FISICA

Echevarría, O. & Tamayo, Y. S. (2017). La Cultura Física como medio de orientación y educación para el desarrollo comunitario. Revista Innovación Tecnológica, 23. Número Especial dedicado a Evenhock.

Echevarría, O., Tamayo, Y. S. & Bader, F. (2018). La orientación vocacional deportiva: un proceso de ayuda para la selección de talentos. En REDIPE (Ed.) Serie: Educación y Pedagogía de la Comprensión Edificadora (pp. 211-224). Editorial Redipe, ISBN 978-1-945570-44-5. https://www.researchgate.net/publication/336749036_LA_ORIENTACION_VOCACIONAL_DEPORTIVA_UN_PROCESO_DE_AYUDA_PARA_LA_SELECCION_DE_TALENTOS

Echevarría, O., Tamayo, Y. S. & Jeffers, B. (2020). Talento deportivo: reorientación vocacional. Mundo FESC, 10(S1), 7-13. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article /download/389/466/835

Erazo, X. F. & Rosero, E. del R. (2022). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(18), 591606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198.

Gamboa, M. E. & Borrero, R. Y. (2019). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Ejemplos de su implementación. Editorial Académica Española. http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/4322

Herrera, V., Tejeda, I., Quintana, M., Pérez, M. N. & Sosa, I. (2018). Formación vocacional y motivación: su incidencia en el estudio de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO, 10, 111-125. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742018000200009

Most read articles by the same author(s)