Tactics as an essential foundation in the soccer player´s preparation process

Main Article Content

Pablo Elier Sanchez Salgado
Modesta Moreno Iglesia
Luis René Quetglas González
Milena González Gortes

Abstract

Soccer is a sport of opposition and cooperation, where the specific structures and functions that govern it are interrelated, of an eminently tactical nature and hence the need for players to relate to organize themselves collectively effectively in offensive, defensive, and the transitions of both actions, from which the rest of the technical, physical, theoretical and psychological capacities will emerge according to the needs of the game idea. This research, framed in the tactical preparation process of the provincial senior soccer team of Pinar del Río, had the objective of determining the state of the tactical preparation of the players according to the game model planned to face the national tournament and define the training methodology supported by modern preparation systems based on the tactical component as a guiding dimension in the process. With the use of theoretical, empirical, and statistical methods, the entire research process is guided through observations of training, interviews, and measurements of tactical behavior in official matches, with which it was possible to corroborate in the results achieved a series of insufficiencies and tactical limitations in the valued dimensions and indicators that denote problems in preparation for the competition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sanchez Salgado, P. E., Moreno Iglesia, M., Quetglas González, L. R., & González Gortes, M. (2024). Tactics as an essential foundation in the soccer player´s preparation process. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1612. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1612
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Modesta Moreno Iglesia, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza". Pinar del Río

profesora Titular del Centro de Estudio de la facultad de Cultura Física, Doctor en Ciencias Pedagógicas

Luis René Quetglas González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza". Pinar del Río

profesor Titular del Centro de Estudio de la facultad de Cultura Física, Doctor en Ciencias de la Cultura Física y el Deporte

Milena González Gortes, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza". Pinar del Río

Profesora de la Universidad de Pinar del Río Cuba. Jefa del Departamento de Didáctica del Deporte de la Facultad de Cultura Física profesora Auxilia y Máster en Actividad Física en la Comunidad

References

Alcalá, E. P., Garcia, A. M., Trench, M. G., Hernández, I. G., Seirul, F., Morera, F. C., & Tarragó, J. R. (2020). Entrenamiento en deportes de equipo: El entrenamiento optimizador en el Fútbol Club Barcelona. Apunts Educación física y deportes, 36(142), 55-66. https://revista-apunts.com/entrenamiento-en-deportes-de-equipo-el-entrenamiento-optimizador-en-el-futbol-club-barcelona/

Arévalo, D.E. (2020). Teoría de la complejidad. Pensamiento complejo de Edgar Morín. Gestiópolis. https://gestiopolis.com/teoria-de-la-complejidad-y-pensamiento-complejo-de-morin/

Barrero, A. M., & Cabrera, F. I. M. (2019). El modelo de juego en el fútbol: de la concepción teórica al diseño práctico. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 543-551. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260953

Barrero, A. M., Gutiérrez, I. M., & Prieto, M. F. (2021). Análisis del modelo de juego en un equipo de fútbol profesional de la Bundesliga de Alemania: estudio caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 628-634. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8027538

Moreira Suárez, D. F., López Ortiz, J. E., & Rodríguez Coello, R. R. (2019). Fundamentos sobre el entrenamiento de las acciones tácticas en el fútbol (Revisión). Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma, 16(54), 128-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7000699

De Armas, N y Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. https://core.ac.uk/download/pdf/268093342.pdf

Guedea Delgado, J. C., Nájera Longoria, R. J., Núñez Enríquez, O., Candía Luján, R., & Gastélum Cuadras, G. (2019). Sistemas tácticos y resultados de competición del Mundial de Fútbol Asociación de Rusia 2018.Tactical systems and matches results from the Football Association Worldcup Rusia 2018. Retos, 36, 503-509. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.69296

Dios, R. M. (2022). Táctica y estrategia en el fútbol: una aproximación a través de autores de referencia. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(292). https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/3381

Martín-Moya, R. (2022). Periodización táctica y metodología de enseñanza-entrenamiento-aprendizaje en fútbol. Modelo de Juego (Tactical periodization and teaching-training-learning methodology in soccer. Game model). Retos, 45, 693-703. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92675

Most read articles by the same author(s)