Didactic Strategy to favor the teaching of written texts building forthe Physical Culture field
Main Article Content
Abstract
The present study was conducted to contribute to the development of the teaching process of building the functional style texts, so it was established as a general objective: to develop a teaching strategy to promote the teaching of building functional style texts written in the degree course of Physical Culture at the Faculty "Nancy Uranga Romagoza", University Pinar del Río, Cuba. This research favored the qualitative methodology, although it included elements of quantitative methodology. Theoretical methods were used as the historical – logical, analysis and synthesis, induction-deduction, systematization, modeling and structural-systemic; empirical methods such as pedagogical test, documentary, observation and the survey; statistical methods as descriptive statistics. This teaching strategy contributed to the development of the teaching process of building the functional style texts written in athletes of the first year in the degree course of Physical Culture and in this way the curriculum would be considered feasible, flexible and contextualized for the training of professionals.
Downloads
Article Details
References
Barrera, A. . (2009). Modelo didáctico para el desarrollo del proceso de comprensión-construcción textual como agente motivador de aprendizaje, en el 1er. año de las Carreras de Formación de Profesores para Preuniversitario de la UCPRMM, de Pinar del Río (tesis de doctorado).
Barrios, M. . (2010). Estrategia didáctica para el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje de la construcción de textos científicos en los estudiantes.
Bloomfield, L. (1933). Language. New York: Hold.
León Pérez, M. . (2015). El texto científico-profesional: Necesidad de la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 7(2).
Martínez Bravo, A. . (2015). La construcción de textos: enseñanza del estilo funcional profesional en la carrera de Licenciatura en Cultura Física. Revista Científico Pedagógica Mendive.
Quintero, G. (2015). Sistema de acciones y operaciones para escribir. Investigación Cualitativa en Educación., 2. Recuperado a partir de http://proceedings.ciaiq.org /index.php/ciaiq2015/article/viewFile/318/313
Ricardo, C., & Montalvo, H. (2001). Una perspectiva de contextualización de manejos virtuales de aprendizaje apoyada en NTIC en Colombia: Carmen Ricardo y Heidy Montalvo. Bogotá.
Rojas-García, I. (2016). Aportes de la lingüística sistémico-funcional para la enseñanza de la lectura y la escritura en la educación superior. Educación, 19(2), 185-204. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.2.1
Roméu Escobar, A. (1997). Lengua materna: cognición y comunicación. La Habana: IPLAC.
Roméu Escobar, A. (2004). El enfoque cognitivo, comunicativo y de orientación sociocultural de la enseñanza de la lengua española y la literatura en las carreras de formación de profesores del ISPEJV. La Habana: ISPEJV.
Sales Garrido, L. . (2000). Comprensión, análisis y construcción de textos.
Vigotsky, L. . (1998). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.