Training strategy for the improvement of Physical Education in pre-school children

Main Article Content

Rasciel de la Caridad Zayas Acosta

Abstract

Physical Education in preschool childhood is an area with potential to achieve the integrality of the educational process from the cognitive, affective and motor areas; the information gathered and the empirical evidence attest to the transformations that must be made in the work of the educators to adapt to this reality and be able to assume a new position around the Physical Education area, in addition, to focus, therefore, on the motor and affective development at the same level as the intellectual, using the expressive and creative possibilities and the experience of the body as a whole for the full formation of the child. Therefore, in order to respond to this problem, the present work is developed, for which a training strategy for educators is being designed to improve the direction of the Physical Education area. The research process is carried out on a dialectical-materialist basis and methods of the theoretical, empirical and statistical-mathematical levels are used, such as: the documentary analysis and the survey, among others. The study involved 35 educators and 10 managers working in preschool childhood in the municipality of Pinar del Río. The research allows to determine the regularities that distinguish the educational process of Physical Education, as well as the needs of educators to promote this process. The training strategy establishes the interdisciplinary nexuses to achieve the integral approach of the direction of the developing educational process of the educators and the training actions dialectically interrelated, on the base of the directed self-improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zayas Acosta, R. de la C. (2019). Training strategy for the improvement of Physical Education in pre-school children. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(2), 204–221. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/816
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Rasciel de la Caridad Zayas Acosta, Universidad Hermano Saíz Montes de Oca de Pinar del Río, Facultad de Educación Infantil en la carrera de Educación Preescolar

Licenciado en Educación, Profesor Auxiliar, Máster en Educación

References

Agrelo, O., Bequer, G., Martínez, A., Hernández, C., Amaro, T., & Hernández, M. (2013). Lecturas de educación física preescolar y su didáctica. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjpjdbDnYThAhUQtlkKHV2dDlMQFjABegQIBBAC&url=https%3A%2F%2Fclasesvirtuales.ucf.edu.cu%2Fpluginfile.php%2F36252%2Fmod_folder%2Fcontent%2F0%2F1-lecturas%2520de%2520educ_fis_preescolar.pdf%3Fforcedownload%3D1&usg=AOvVaw17obK2asMw_eZzidNAHy2p

Armas Ramírez, N., & Valle Lima, A. (2011). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

BreijoWorosz, T. (2009). Concepción Pedagógica del Proceso de profesionalización para los profesores en formación de las carreras de la Facultad de Enseñanza Media Superior durante la formación inicial: estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca», Pinar del Río, Cuba. Recuperado de http://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/370/1/2012.4.23.u2.s4.t.pdf

Estrada, J. A. C. (1996). Concepto de Educación Física. En Personalización en la educación física, 1996, ISBN 84-321-3107-5, págs. 19-66 (pp. 19-66). Rialp. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2335180

Forero, M. (2015). La educación física en la edad prescolar conceptos y práctica docente (Tesis de especialidad). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjq4MyCp4ThAhXvtlkKHU8IBGgQFjAAegQIAhAC&url=http%3A%2F2Frepository.udistrital.edu.co%2Fbitstream%2F11349%2F2417%2F1%2FForeroGomezMariaConstanza2015.pdf&usg=AOvVaw2hH-7nafpPuERQrCUWXyyQ

Gamonales Puerto, J. M. (2016). La educación física en educación infantil. La motricidad en edades tempranas. Publicaciones Didácticas. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication318684276_La_educacion_fisica_en_educacion_infantil_La_motricidad_en_edades_tempranas

Gil, P. (2013). Psicomotricidad y Educación Física. Recuperado a partir de http://www.psocomotricidad/euc.fisica.gov.ar

Gil Madrona, P., Gómez Víllora, S., Contreras Jordán, O. R., & Gómez Barreto, I. (2008). Justificación de la educación física en la educación infantil. Educación y Educadores, 11(2). Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/737

Gómez, J. R., &Gónzalez, Lady. (2010). La educación física en la primera infancia. Stadium.

González Rodríguez, C. (2001). La educación física en preescolar. España: INDE, S.A. Recuperado de https://www.agapea.com/libros/La-educacion-fisica-en-Preescolar-9788495114556-i.htm

McLennan, N., & Thompson, J. (2015). Educación Física de calidad: guía para los responsables políticos. UNESCO.

López, A. (2006). La Educación física más educación que física. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Perera Robbio, A. (2018, agosto 31). Hay madera para ser mejores. Juventud Rebelde. Recuperado de http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2018-08-31/hay-madera-para-ser-mejores

Pinasa, V. G. i. (2015). Las problemáticas actuales de la educación física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, 0(411), 53-69.

Rodríguez, J. (2013). La educación física y su importancia para la vida. Revista Corporeizando, 1(11).

Ruíz, A. (2012). Teoría y metodología de la educación física y el deporte escolar. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Renzi, G. M. (2009). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de los niños en la primera infancia. Revista Iberoamericana de Educación, (50), 7-10.

UNESCO. (2015, noviembre 17). Carta internacional revisada de la educación física, la actividad física y el deporte. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13150&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Zamora, J. (2009). Epistemología de la Educación Física (1ra ed.). Guatemala: Dirección General de Educación Física. Recuperado de https://docplayer.es/67738651-Epistemologia-de-la-educacion-fisica-jorge-l-zamora.html

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.