Diagnosis of the integral development of the sportsmen of Villa Clara: an urgent need

Main Article Content

Alberto Bautista Sánchez Oms
Odalis Ruano Anoceto
Ángela González Padrón
Luis Ángel García Vazquez
Maria Elena Perdomo López

Abstract

The sport practice has spread in mass in the province of Villa Clara, starting from the base level, until the high performance, which will guarantee the continuity of the results of the sport in the territory. The province of Villa Clara historically occupied the second position in school games, youth and social sports nationwide, however, the development achieved by other provinces and the need to continue increasing the ranks of national teams, demand the use of the science and technology and scientific-technical information, which allow us to remain in the world elite in many of the sports practiced in the country, ensuring the integral formation of athletes, which is a priority of the Fiscal Education, Sport and Recreation National Institute (Inder), as well as a work objective. For all the above there is a need to conduct a study on the development of athletes in Villa Clara, for which methods are used at the theoretical level as well as the empirical level. Among which are: inductive-deductive, systemic-structural-functional, analytic-synthetic, the measurement, the questionnaire, the interview, psychological technical documental analysis, analysis biomechanics and statistical-mathematical. The study allows detecting weaknesses that constitute a starting point for the integrated development of athletes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez Oms, A. B., Ruano Anoceto, O., González Padrón, Ángela, García Vazquez, L. Ángel, & Perdomo López, M. E. (2019). Diagnosis of the integral development of the sportsmen of Villa Clara: an urgent need. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(3), 432–450. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/830
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Alberto Bautista Sánchez Oms, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Cultura Física. Centro de Estudios Cultura Física y Deportes

Doctor en Ciancias PT. Director Centro de Estudios de Cultura Física y Deportes, Director del Proyecto Desarrollo Integral del Deportista villaclareño, Profesor de Atletismo y Teoría Metodología. Entrenador de Atletismo. Miembro de los organos asesores de la Facultad y el INDER. Coordinador del grupo de revisores de la revista CIAF

Odalis Ruano Anoceto, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Cultura Física. Centro de Estudios Cultura Física y Deportes

Licenciada en Psicología, Doctora en Ciencias de la Educación, Profesora Titular

Ángela González Padrón, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Cultura Física. Centro de Estudios Cultura Física y Deportes

Licenciada en Psicología, Doctora en Ciencias de la Educación, Profesora Titular

Luis Ángel García Vazquez, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Facultad de Cultura Física. Centro de Estudios Cultura Física y Deportes

Licenciado en Cultura Física, Profesor Titular

Maria Elena Perdomo López, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. CITMA

Licenciado en Cultura Física, Profesor Titular

References

Seder, A. C., Villalonga, H. B., & Domingo, C. H. (2015). Estilo de vida y rendimiento académico en adolescentes: Comparación entre deportistas y no-deportistas (Lifestyle and academic performance in adolescents: comparison between athletes and non-athletes). Retos, 0(27), 28-33. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34342

Capote Lavandero, G., Rodríguez Torres, Á. F., AnaluizaAnaluiza, E. F., Cáceres Sánchez, C. P., & Rendón Morales, P. A. (2017). El deporte, el entrenamiento deportivo y los entrenadores. Revista Digital EFDeportes.com, , 22 (234). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd234/el-deporte-el-entrenamiento-deportivo-y-los-entrenadores.htm

Collazo Macías, A. (2012). Algunas particularidades biopsicomotrices que caracterizan a los niños en edad escolar. Revista Digital EFDeportes.com, 17 (174), noviembre. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd174/particularidades-biopsicomotrices-ninos-en-edad-escolar.htm .

De Armas Ramírez, N. (2003). Concepción y caracterización de los aportes teóricos metodológicos como resultados científicos de la investigación. Centro de Diagnósticos de Ciencias Pedagógicas, ISP "Félix Varela".

Díaz, L., & Molina, M. (2011). El diagnóstico integral y la atención a las diferencias individuales. Revista digital Educación y Sociedad.

Domínguez Donatien, O., & Duvergel Rodríguez, Y. (2015). Test para la selección de posibles talentos deportivos en el área de medio fondo para ingresar a la categoría juvenil. Revista Digital EFDeportes.com, , 20 (203). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd203/test-para-la-seleccion-de-talentos-en-medio-fondo.htm

Gómez-Píriz, P. T. (2011). El entrenamiento deportivo en el siglo XXI. España: Alcalá la Real, Jaén : Formación Alcalá Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=616528

Jiménez, A. G. (2007). La violencia en el deporte: Un análisis desde la Psicología Social. Revista de Psicología Social, 22(1), 63-88. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2226335

Oroceno Aragón, M. (2004). Folleto de teoría del entrenamiento deportivo. Facultad de Cultura Física de Santiago de Cuba. Revista Digital EFDeportes.com, 20. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd205/diagnostico-pedagogico-integral-del-deportista.htm

Padrón, Á. G., Rojo, A. C., & Valdés, R. M. (2016). Desarrollo de la cohesión grupal en deportistas de Karate-do mediante espacios de reflexión. Arrancada, 16(29), 96-105. Recuperado de http://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/10-29

Perdomo Ogando, J. M., Pegudo Sánchez, A. G., & Capote Dominguez, T. E. (2018). Premisas para la investigación biomecánica en la cultura física. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 104-114. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142018000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sardá Álvarez, y., & Ruiz Sánchez, J. I. (2015). Diagnóstico pedagógico integral del estilo de vida del deportista de alto rendimiento. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. 20(205). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd205/diagnostico-pedagogico-integral-del-deportista.htm

Sánchez Galán, J. M., Lorenzo Calvo, A., Jiménez Sáiz, S., & Lorenzo Calvo, J. (2017). El entrenador como mentor de jugadores en formación: Un estudio de relaciones entrenador-deportista positivas. Revista de psicología del deporte, 26(3), 0095-0099. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/171678

Torres, H. W. V., Coca, O. C., Morales, S. C., García, M. R. V., & Cevallos, E. C. (2015). Incidencia de un programa integrado en el desarrollo de las capacidades físicas en la etapa preparatoria. Club de Fútbol Independiente del Valle, categoría reserva 2014-2015. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 20 (210 ). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd210/desarrollo-de-las-capacidades-fisicas-en-futbol.htm

Zilberstein Toruncha, J. (2002). Calidad Educativa y Diagnóstico del Aprendizaje. Presentado en Curso Evento Internacional de Pedagogía, La Habana, Cuba.

Most read articles by the same author(s)