Textual mediators as an alternative to teaching
Main Article Content
Abstract
The work contains the result of the application of a learning object composed by a didactic unit on the foundations and norms of International Humanitarian Law, in fourth year students of the degree course in Physical Culture of Pinar del Río University "Hermanos Saíz Montes de Oca". The objective of the research was to develop a learning object that would contribute to improve the knowledge of the foundations and norms of International Humanitarian Law of the fourth year students of the degree course in Physical Culture of Pinar del Río University "Hermanos Saíz Montes de Oca". In its elaboration, theoretical methods were used such as historical-logical, analysis and synthesis, inductive-deductive; also empirical methods such as observation, group interview, documentary analysis, student survey and statistical techniques such as percentage analysis. Among the main findings were that the printed bibliography on the subject to carry out the necessary consultations and the independent or self-prepared work by the students was insufficient. The textbook lacks images to reinforce knowledge It could be concluded that the learning object was a didactic tool that allowed the students of the Faculty of Physical Culture of Pinar del Río and other institutions to have digital access to the subject of the foundations and norms of International Humanitarian Law; that it strengthened the values in the students, especially humanism, contributed to the learning, use of computer and telecommunication techniques by the students of the Faculty of Physical Culture of Pinar del Río and other institutions.
Downloads
Article Details
References
Almenara, J. C., Jiménez, F. G., & Osuna, J. B. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en "Realidad Aumentada": La experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 6, 110-123. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1837
Barroso Osuna, J. M., & Cabero Almenara, J. (2016). Evaluación de objetos de aprendizaje en realidad aumentada: Estudio piloto en el grado de Medicina. Enseñanza & Teaching, 34(2), 149-167. Recuperado de: https://doi.org/10.14201/et2016342149167
Basantes, A. V., Naranjo, M. E., Gallegos, M. C., & Benítez, N. M. (2017). Los Dispositivos Móviles en el Proceso de Aprendizaje de la Facultad de Educación Ciencia y Tecnología de la Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación universitaria, 10(2), 79-88. Recuperado de: https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200009
Carneiro, R., Toscano, J. C., & Fouz, T. D. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Servicio de Publicaciones. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=667357
Chirinos Perozo, E. C. (2015). La mediación tecnológica para la construcción de conocimiento matemático desde la complejidad. Multiciencias, 15(1), 106-112. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/904/90441655012.pdf
Comité de Estándares de Tecnologías de aprendizaje (LTSC Learning Technology Standars Commite 2000-2006) IEEE, (2002). Objetos de aprendizajes. IEEE.
Frías Cabrera, Y. (2008). Una concepción didáctica del proceso de enseñanza-aprendizaje semipresencial: Estrategia de aplicación en la Universidad de Pinar del Río [Tesis doctoral, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca»]. Recuperado de: https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/135
Frías, Y. y Malagón, M. (2009) La mediación como potencialidad de las tecnologías de la información y las comunicaciones en los procesos de enseñanza-aprendizaje. CECES. Recuperado de: http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/Textuales/Elaborados_por_la_academia/TICs_mediacion_como_potencialidad.pdf
Suárez, O. J. (2016). Aproximación al origen de la noción de objeto de aprendizaje: Revisión histórico-bibliográfica. INGE CUC, 12(2), 26-40. Recuperado de: https://doi.org/10.17981/ingecuc.12.2.2016.03
Jonassen, D. H. (2000). El diseño de entornos constructivistas de aprendizaje. Diseño de la instrucción: teorías y modelos: un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción, Vol. 1, 2000, ISBN 84-294-6661-4, págs. 225-250, 225-250. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2083301
Medina, J. M. C., Medina, I. I. S., & Rojas, F. R. (2016). Uso de objetos virtuales de aprendizaje ovas como estrategia de enseñanza aprendizaje inclusivo y complementario a los cursos teóricos prácticos. Revista Educación en Ingeniería, 11(22), 4-12. Recuperado de: https://doi.org/10.26507/rei.v11n22.602
Vicarioli, F. M. (2012). Objetos de aprendizaje: Importancia de su uso en la educación virtual. Calidad en la Educación Superior, 3(1), 104-118. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3945768
Parra, L. del S. V., & Vesga, J. del M. (2012). Los docentes frente a la incorporación de las tic en el escenario escolar. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 247-263. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4378794
Salinas, S. S. (2005). Medios didácticos multimedia para el aula en educación infantil: Aplicación de las TICS como recursos educativos en el aula. Vigo: Ideaspropias. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=278640