Impact of the constructivist model to manage university innovation in sport
Main Article Content
Abstract
Innovation by projects is considered one of the main sources of impact of science and technology, however, the valuation of these is a problem, not yet fully resolved, despite the efforts made by different researchers and organizations, this reality does not escape the sports organizations. The aim of this article is to assess the impact of innovation by projects, managed by the Faculty of Physical Culture of Granma, from a constructivist model. The research required empirical methods such as the review of official documents, observation and interview, as well as the multivariate graphic method and arithmetic procedures; the latter allowed the impact of the innovations to be evaluated as favourable, relevant, sustainable and with performance in the saturation phase, five years after the financial execution of the projects used as a sample was concluded.
Downloads
Article Details
References
Barroso Rodríguez, G., Montero Delgado, R. de J., & Delgado Fernández, M. (2012). Modelo de gestión de la evaluación exante de proyectos de ciencia e innovación con enfoque de integración estratégica para organizaciones de actividad física y deporte. Recuperado de http://site.ebrary.com/id/10584486
Batista Zaldívar, M. A., & Pérez Guerrero, J. N. (2012). Propuesta de una metodología para la gestión de la ciencia y la innovación en una filial universitaria municipal cubana. ACIMED, 23(3), 279-294. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1024-94352012000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Cuesta, A., y Valencia, M. (2015). Indicadores de gestión humana y del conocimiento en la empresa. Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/293653132_Indicadores_de_gestion_humana_y_del_conocimiento_en_la_empresa
Del Castillo, L. (2018). El fomento de los proyectos de base tecnológica universitaria y su contribución al desarrollo económico local. Economía y Desarrollo vol.159 no.1 ene.-. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842018000100002
Díaz-Balart, F. C. (2002). Ciencia, innovación y futuro. Grijalbo.
Fernández de Castro Fabre, A., & López Padrón, A. (2014). Validación mediante criterio de usuarios del sistema de indicadores para prever, diseñar y medir el impacto en los proyectos de investigación del sector agropecuario. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 23(3), 77-82. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-00542014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Fornet, E., Martínez, J., Martín, Y., & Reyes, A. (2017). Fase conclusiva de proyectos de investigación y desarrollo. Su relevancia, resultados aplicables. Ciencias Holguín, 23(2), 1-17.
Lozano Casanova, J., & Menendez Cabezas, A. (2012). Metodología para medir el impacto de los resultados de proyectos de investigación en los servicios de salud. Revista Archivo Médico de Camagüey, 16(6), 1731-1743. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1025-02552012000600009&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología (2017). Manual Iberoamericano de Indicadores de Vinculación de la Universidad con el Entorno Socioeconómico. Manual de Valencia: OEI-RICYT Recuperado de http://www.ricyt.org/wp-content/uploads/2017/06/files_manual_vinculacion.pdf
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2014). Indicaciones metodológicas para la actividad de programas y proyectos de ciencia, tecnología e innovación. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwif8P_qodjlAhVruVkKHRLvC2MQFjAAegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fwww.sld.cu%2Fgalerias%2Fpdf%2Fsitios%2Finsat%2Findicaciones_metodologicas.pdf&usg=AOvVaw0C3OFSwiP1qnpb4zMp0FN2
Salas, M. E. (2009). Consideraciones teórico epistemológicas del proceso formativo en gestión de Proyectos de Ciencia e Innovación. Contribuciones a las Ciencias Sociales. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/cccss/05/mesv.htm
Serrano, M., Moreno, M., & Fornet, E. (2017). Procedimiento para la gestión de la innovación por proyectos en organizaciones deportivas. En Desarrollo local e innovación sustentable. Recuperado de http://www.rilco.org.mx/wp-content/uploads/2018/02/DesarrolloLocal2017.pdf.
Serrano Tamayo, M. (2015). Modelo para la gestión de la innovación universitaria por proyectos en el contexto deportivo. Revista de Investigación Educativa. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/293827828_Modelo_para_la_gestion_de_la_innovacion_universitaria_por_proyectos_en_el_contexto_deportivo
Serrano Tamayo M. (2019). Tecnología para la gestión de la innovación en organizaciones deportivas. Tesis en opción a grado científico doctor en ciencias Técnicas. Universidad de La Habana. La Habana.
Tamayo, M. A. S., Tamayo, M. M. A., Hernández, E. F., & Alarcón, E. G. (2019). Procedimiento para valorar el impacto de los proyectos de innovación universitaria en el deporte. Revista científica Olimpia, 16(56), 109-121. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/909
Serrano, M. A., Alarcón, M. M., Fornet, E. F., & González, E. (2019). Procedimiento para valorar el impacto de los proyectos de innovación universitaria en el deporte. Revista científica Olimpia, 16(56), 109-121. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/909