Physical Education Conditions for the Preschool Education career

Main Article Content

Rasciel de la Caridad Zayas Acosta
Orlando Vento Montieller
Pedro Montesino de la Rosa

Abstract

Physical Education is one of the disciplines of the curriculum that generates more confusion in students of the Preschool Education career of the University of Pinar del Río, because this career has as its objective the integral educational attention to early childhood, so they teach all the areas of the curriculum in children's institutions, such is the case of Physical Education. This discipline belongs to the general formation cycle, it is located in the first and second year of the career and later in the third and fourth year within the particular didactics, they receive the Physical Education and its didactics, those responsible for its direction, given the existing imprecision at present, which contributes to its inadequate conception in the pedagogic practice needs to achieve a new culture of learning of the Physical Education with the purpose of offering to the future educator a panoramic vision of his own task in his work performance, so that it satisfies the social demands. The situation previously exposed reveals the need to develop the present work that has as objective to propose conditioners for the Physical Education in the Preschool Education career. Based on the dialectical materialist method, theoretical methods are used: the historical-logical, the modeling, the systemic-structural-functional; as well as the empirical methods, the survey, the interview and the observation to classes. As a result, it is possible to incorporate a group of conditioning factors to improve Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zayas Acosta, R. de la C., Vento Montieller, O., & Montesino de la Rosa, P. (2020). Physical Education Conditions for the Preschool Education career. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 664–677. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/878
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Rasciel de la Caridad Zayas Acosta, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Educación, Profesor Auxiliar

Pedro Montesino de la Rosa, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor de Educación Física. Master en Ciencias de la Educación

References

Acosta, Z., & de la Caridad, R. (2020). Modelo de capacitación a educadoras, para la Dirección del área de Educación Física, en el proceso educativo de la infancia preescolar (Doctoral dissertation, Universidad de Pinar del Río" Hermanos Saíz Montes de Oca"). Disponible en: http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/3545

Afonso-Martins, D. M., García-Leyva, L., & Paz-Domínguez, I. M. (2019). Importancia de la educación física en los proyectos pedagógicos de la educación superior angolana. Importance of Physical Education in pedagogical projects in Angolan higher education. Arrancada, 19(35), 3-17. Recuperado de https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/264

Del Canto, C. (2000) Concepción Teórica acerca de los Niveles de Manifestación de las Habilidades Motrices Deportivas en la Educación Física de la Educación General Politécnica y Laboral. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Díaz, D. P., Martínez, P. Y. O., López, J. A. H., Castro, Z. E. R., Meza, E. I. A., Ortiz, L. R. M., & Buñuel, P. S.-L. (2020). Efecto de un programa de educación física con intensidad moderada vigorosa sobre el desarrollo motor en niños de preescolar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 363-368. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7446307

Ferrales, M. B., Poblete-Valderrama, F., Pineda-Espejel, H. A., Rodriguez, N. C., & Ordenes, F. I. (2018). Nivel de desarrollo motor grueso en preescolares de México sin profesores de educación física. Ciencias De La Actividad Física UCM, 19(1), 1-7. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/5256/525655068010/html/index.html

Aldas Arcos, H. G., & Aldas Arcos, H. G. (2019). La Educación Física como asignatura complementaria en carreras de ingeniería en la Educación Superior Ecuatoriana. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), 93-104. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522019000100093&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Hernández Roa, J. A. (2020). La importancia del uso y la implementación de materiales didácticos durante las sesiones de educación física con tercer año de nivel preescolar INNOVA Research Journal 2018, Vol 3, No. 6, 168-176. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6777534.pdf

Rodríguez, F.; Ruiz, F. y De La Osa, O. (2016). La Educación Física en el Plan de estudio «E» de la Educación Superior Cubana. Ciencia y Deporte, 1(2), 19-35. Recuperado a partir de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/cienciaydeporte/article/view/1668

Ruíz, A. (2012). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Sánchez Roa, I. (2017). La psicomotricidad como fundamento pedagógico en educación física preescolar de Los Liceos del Ejército. Educación y Humanidades-Maestría en Educación. Universidad Militar Nueva Granada. Facultad de Educación y Humanidades. Recuperado de https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/16784?locale-attribute=es

Acosta, R. de la C. Z. (2019). Estrategia de capacitación para el mejoramiento de la Educación Física en la infancia preescolar. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(2), 204-221. Recuperado de http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/816

Most read articles by the same author(s)