Origins of Taekwondo: an ethnographic analysis of its expansion in Ecuador/Orígenes del taekwondo: un análisis etnográfico de su expansión en Ecuador

Main Article Content

Darwin Fernando Guapi Morocho

Abstract

Taekwondo in Ecuador has been practiced for decades, obtaining countless sport results through the years, without knowing for sure what is its birth and chronology (Ecuadorian Taekwondo Federation, 2020); so the objective of this research is to provide relevant information about its origin, development and expansion in which facts and circumstances of various actors will be described. The qualitative-descriptive method was applied through the techniques of documentary review and interview, which instrument was validated by the judgment of seven experts.  The interview was applied in the second quarter of 2020, to 15 black belt coaches with ranks above the sixth dan, granted by the WTF from different provinces of the country, about the origin of Ecuadorian taekwondo, its evolution, anecdotes and sports experiences. This work will contribute to perfect the work of future taekwondo athletes, coaches and researchers, as well as to understand the complexity of the origins and development it has had through the years, which will guarantee the acquisition of a sense of martial and sporting belonging, as well as a national identity for the participation in international competitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guapi Morocho, D. F. (2021). Origins of Taekwondo: an ethnographic analysis of its expansion in Ecuador/Orígenes del taekwondo: un análisis etnográfico de su expansión en Ecuador. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 31–39. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1001
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Darwin Fernando Guapi Morocho, Central University of Ecuador

Licenciado en Ciencias de la Educación mención Educación Física Maestrante en Entrenamiento Deportivo Universidad Central del Ecuador

References

Abad, F. (2012). Taekwondo la fuerza de la mente el poder del cuerpo. Buenos Aires, Argentina: Ediciones LEA S.A. Recuperado de https://www.iberlibro.com/9789876342766/Taekwondo-Power-Fernando-Abad-9876342762/plp

Carvajal Núñez, R. (2020). La práctica de los fundamentos básicos del taekwondo como un agente en el desarrollo psicomotriz en los estudiantes decuarto de básica en la asignatura de educación física. EmásF Revista Digital de Educación Física, 11(65), 1-20. Recuperado de https://emasf.webcindario.com/La_practica_de_los_fundamentos_basicos_del_taekwondo.pdf

Delgado, J. A. D.-, & Hernández, E. J. P.-. (2018). ESBOZO HISTÓRICO DEL TAEKWONDO EN LA PROVINCIA DE MANABÍ (PARTE I). Revista científica especializada en Cultura Física y Deportes, 15(35), 149-168. Recuperado de https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/436

Esparza, D. (2019). Historia y deporte: La necesidad de investigar génesis de deportes concretos. [History and Sport: The necessity of studying the genesis of sports]. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. doi:10.5232/ricyde, 15(56), 119-122-122. Recuperado de https://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/1730

Estévez, M. de L. B., & Gallastegui, J. J. A. (2005). El método Delphi. Su implementación en una estrategia didáctica para la enseñanza de las demostraciones geométricas. Revista Iberoamericana de Educación, 36(7), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie3672962

Guirao, J. E. M. (2011). Una etnografía de las artes marciales: Procesos de cambio y adaptación cultural en el taekwondo. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=612947

Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., Rodríguez-Torres, Á. F., Núñez-Sotomayor, L. F. X., Ávila-Quinga, C. E., & Rendón-Morales, P. A. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14

Quecedo, R., & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402

Skjong, R., & Wentworth, B. (2001). Expert Judgement and risk perception. 537-544. Det Norske VeritasN-1322 Hovik, Norway. Recuperado de http://research.dnv.com/skj/Papers/SkjWen.pdf

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.