Methodological procedure for the determination of the motor skill invariants of the long jump in sport initiation/Procedimiento metodológico para la determinación de las invariantes de habilidades motrices del salto de longitud en la iniciación deportiva
Main Article Content
Abstract
Studies carried out in different countries show that internal-biological and external-social characteristics determine the pace of learner development. However, after an evaluation of the Athletics Education Program, it was found that the selection of tasks, the growth and development of the athlete, his/her participation in social life as a citizen and the changes in knowledge, skills, feelings and convictions have not been taken into account. That is why the present study was developed, with a view to determine the invariants of motor skills in correspondence with the development of the external and internal characteristics of long jumpers in sports initiation. For this study, methods such as documentary review, interview, survey and the criteria of specialists and users, as well as interactive techniques were used, which made possible to conform the methodological procedure, which gives a different vision to the way in which the abilities are selected for the teaching-learning process of the Long Jump at present.
Downloads
Article Details
References
Arce Molina, J., & Azahares Fernández, T. (2009). Modelo didactico del invariante de habilidad de la disciplina quimica general en la formacion de un ingeniero de minas. Pedagogía Universitaria, 14(1), 64-72. Recuperado de https://go.gale.com/ps/i.do?p=AONE&sw=w&issn=16094808&v=2.1&it=r&id=GALE%7CA466940988&sid=googleScholar&linkaccess=abs
Cancio Sellés, R. E., & Calderín Arbolei, O. (2010). Consideraciones a tener en cuenta para la iniciación deportiva. Revista Digital efdeportes.com. Buenos Aires, 14(141). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd141/consideraciones-para-la-iniciacion-deportiva.htm
Fernández de Castro Fabre, A., & López Padrón, A. (2014). Validación mediante criterio de usuarios del sistema de indicadores para prever, diseñar y medir el impacto en los proyectos de investigación del sector agropecuario. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 23(3), 77-82. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-00542014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
López Abella, L. M., & Juanes Giraud, B. Y. (2020). Fundamento de la didáctica de las habilidades motrices básicas de la enseñanza básica primaria. Conrado, 16(73), 190-195. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000200190&lng=es&nrm=iso&tlng=es
López Martínez, A., & López López-Menchero, J. L. (2012). Educación Infantil. Las habilidades motrices básicas. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 17(175). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd175/educacion-infantil-las-habilidades-motrices-basicas.htm
Ochoa, E. M. H., & González, S. E. P. (2016). Procedimiento metodológico para determinar las invariantes de contenido en el trabajo interdisciplinar desde la disciplina Logopedia. Razón y palabra, (92), 34-19. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5415347
Prieto, M. (2010). Habilidades motrices básicas. Innovación y experiencias educativas. Granada.
Rodríguez, J. O., & González, M. G. (2016). FORMACIÓN Y DESARROLLO DE HABILIDADES TÉCNICAS EN EL BACHILLERATO TÉCNICO. Didasc@lia: Didáctica y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 245-258. Recuperado de http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/508
Ruiz, A. (2007). Teoría y metodología de la educación física y el deporte escolar. La Habana. Cuba.
Valle, A. (s. f.). Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ministerio de Educación.
Weineck, J. (2005). ENTRENAMIENTO TOTAL. Editorial Paidotribo. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/ENTRENAMIENTO_TOTAL.html?id=blGKlpVmNrcC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false