Multiple intelligences as a strategy for Physical Education: a didactic intervention during the pandemic/Inteligencias múltiples como estrategia para la Educación Física: una intervención didáctica durante la pandemia

Main Article Content

Richar Jacobo Posso Pacheco
Shirley Patricia Villarreal Arias
Josue Celso Marcillo Ñacato
Pablo Fabián Carrera Toapanta
Nora Elizabeth Morales Pérez

Abstract

The objective of this research is to know how the application of multiple intelligences, as a teaching strategy, affects the development of cognitive-motor skills and socio-affective attitudes in the subject of Physical Education during the pandemic. The approach of this study was quantitative-qualitative, with an experimental design. For this, a training workshop on multiple intelligences was proposed and applied, as a learning strategy, to a seventh grade Physical Education teacher in a private institution in the city of Quito, implementing this knowledge in parallel A classes as an experimental group. In the evaluation, it was observed that there is a better level of learning in this experimental group, compared to the control group. As a conclusion, it should be noted that Physical Education teachers should include multiple intelligences as a learning strategy in planning and evaluations due to the improvement in educational processes. This proposal allows cooperative work, integration and inclusion, in addition, it favors the rhythm and way of learning of students through the execution of cognitive, social, affective and motor activities. These intelligences improve learning and generate in students the autonomy of physical activity for life, in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Posso Pacheco, R. J., Villarreal Arias, S. P., Marcillo Ñacato, J. C., Carrera Toapanta, P. F., & Morales Pérez, N. E. (2022). Multiple intelligences as a strategy for Physical Education: a didactic intervention during the pandemic/Inteligencias múltiples como estrategia para la Educación Física: una intervención didáctica durante la pandemia. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 120–131. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1184
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Richar Jacobo Posso Pacheco, Universidad Central del Ecuador

Universidad Central del Ecuador

Shirley Patricia Villarreal Arias, Institución Educativa Marquesa de Solanda

Licenciada en Ciencias de la Educación

Josue Celso Marcillo Ñacato, Universidad Central del Ecuador

Mágister en Docencia Universitaria

Pablo Fabián Carrera Toapanta, Universidad Técnica Particular de Loja

Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa

Nora Elizabeth Morales Pérez, Instituto Superior Tecnológico de Fútbol de Quito

MASTER EN NUEVAS TECNOLOGIAS APLICADAS A LA EDUCACION

References

Aguado, F. C., & Pastor, M. L. S. (2018). La formación del profesorado para la Escuela Rural: una mirada desde la educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 93-107. https://revistas.um.es/reifop/article/view/321331

Álvarez, S. B., Patón, R. N., & Fernández, J. E. R. (2017). Hábitos deportivos y de actividad física en escolares de educación primaria en función de la edad y el género. Orientaciones desde del área de didáctica de la educación física. EmásF: revista digital de educación física, (44), 94-111. https://dialnet.unirioja.es/servlet /articulo?codigo=5807537

Cóndor Chicaiza, J., Chimba Santillán, A, Cóndor Chicaiza, M., Romero Obando, M. yPosso Pacheco, R. (2021). Desarrollo de proyectos interdisciplinarios en la educación remota ecuatoriana. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(2), 306321. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1527

Cóndor Chicaiza, M., Cóndor Chicaiza, J. yPosso Pacheco, R. J. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. Revista científica Olimpia, 18(3), 15-27. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2714

Chiva-Bartoll, Ó., Peris, C. C., & Piquer, M. P. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de investigación educativa, 36(1), 277-293. https://revistas.um.es/rie/article/view/270581

Gardner, H. (1987) Estructuras de la mente: la teoría de las múltiples inteligencias. México: 431 p. Fondo de cultura económica. https://books.google.com.cu/books/about /Estructuras_de_la_mente.html?id=Y9nDDQAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Gardner, H. (1998) Inteligencias Múltiples: la Teoría en la Práctica. 383 p. Barcelona: Paidós. https://books.google.com.cu/books/about /Inteligencias_m%C3%BAltiples.html?id=xtNbAAAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Gardner, H. (1999) Aproximaciones Múltiples a la Comprensión en Reigeluth, Ch (ED) Diseño de la Instrucción Teorías y modelos Santillana. España: Aula XXI. https://books.google.com.cu/books?id=0BaLKQAACAAJ&dq=Dise%C3%B1o+de+la+Instrucci%C3%B3n+Teor%C3%ADas+y+modelos+Santillana&hl=es&sa=X&redir_esc=y

González-Cutre, D. (2017). Estrategias didácticas y motivacionales en las clases de educación física desde la teoría de la autodeterminación. E-Motion: Revista de educación, motricidad e investigación, (8), 44-62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6226932

Lleixà, T. (2017). Didáctica de la Educación Física: Nuevos temas, nuevos contextos. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (2), 2-5. https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/20185

Marcillo Ñacato, J. C., Otáñez Enríquez, N. R., Carrera Toapanta, P. F. y Posso Pacheco, R. J. (2021). Desafío del entrenamiento en la pandemia: Una mirada prospectiva desde lo pedagógico. Revista científica Olimpia, 18(3), 64-76. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2718

Martín, L. C., Pastor, M. S., & Oliva, F. J. C. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 284-288. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/64812

McMillan, J. H., Schumacher, S., y Baides, J. S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson. https://books.google.com.cu/books/about /Investigaci%C3%B3n_educativa.html?id=OVfZQwAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Nadal Vivas, B. (2015). Las inteligencias múltiples como una estrategia didáctica para atender a la diversidad y aprovechar el potencial de todos los alumnos. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(3), 121-136. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5446538.pdf

Posso, R. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2019/01/GUIA -METODOLOGICA-EF.pdf

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., Marcillo Ñacato, J. C. y Beltrán Vásquez, S. J. (2021a). Educación Física Interdisciplinaria ecuatoriana en el contexto de la covid-19. Acción, 17, 1-5. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154

PossoPacheco,R., Otáñez Enríquez,N., Cóndor Chicaiza,J., Cóndor Chicaiza,M.y Lara Chala, L. (2021b). Educación Física remota: juegos motrices e inteligencia kinestésica durante la pandemia COVID-19.PODIUM -Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 564-575. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1096

Skjong, R. y Wentworth, B. (2000). Expert Judgement and risk perception.Offshore and Polar Engincering Conference, ISOPE, 6, 537-544, Stavanger, June 17-22. http://research.dnv.com/skj/Papers/SkjWen.pdf

Most read articles by the same author(s)