Small games with notions of chess for the development of basic motor skills in Physical Education

Main Article Content

Iván Mestre Más
Victoria Isabel Martínez Castillo
Annette Núñez González
Eglys Vargas Geliga

Abstract

The game is a natural way of learning, since it includes elements of learning in interaction with play. Specifically, the game of chess is applied in the educational system of some countries as a multidisciplinary instrument, since it helps in the development of cognitive thinking, planning, imagination, anticipation, self-control, decision-making, creativity and intelligence. In this sense, the Physical Education teachers of the 2nd grade of the 1728 Elementary School, in the Tchioco neighborhood, in Lubango presented difficulties in the application of methods that allow the development of basic motor skills in an attractive way for their students. Hence, the objective of this research was to propose small games with notions of chess for the improvement of basic motor skills in the aforementioned students. For this, a descriptive, non-experimental, cross-sectional study was carried out and scientific methods were used at the theoretical level such as analytical-synthetic, induction-deduction, historical-logical and functional-systemic-structural and at the empirical level such as the review of documents, observation and interview; as well as the percentage calculation for the analysis of the data obtained. The results obtained allowed to characterize the state of development of the proposed objective and to adapt the proposal of games elaborated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mestre Más, I., Martínez Castillo, V. I., Núñez González, A., & Vargas Geliga, E. (2023). Small games with notions of chess for the development of basic motor skills in Physical Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(1), e1407. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1407
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Victoria Isabel Martínez Castillo, Instituto Superior de Ciências da Educação, “ISCED-HUÍLA”

Profesora titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Imparte la asignatura de Metodología de la investigación.

Annette Núñez González, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Profesora auxiliar. Máster en didáctica de la Educación Física Contemporánea. Imparte la asignatura de Teoría y práctica de los juegos.

References

Cabrera Suárez, D. (2003). Los efectos de la práctica en el aprendizaje de habilidades motoras. El Guiniguada, 12, pp. 45-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=466

Castañer, M., & Camerino, O. (2006). Manifestaciones básicas de la motricidad. Editorial de la Universitat de LLeida. https://books.google.com.cu/books/about/Manifestaciones_b%C3%A1sicas_de_la_motricida.html?id=HjmeeLNH29gC&source=kp_book_description&redir_esc=y

Crespo, Y., & Armenteros, Z. (2007). Propuesta de un conjunto de ejercicios que relacionan el ajedrez con las matemáticas en la unidad cálculo en el primer grado de la enseñanza primaria de en la escuela "Roberto Amarán" del municipio Pinar del Río. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 2(4), pp. 1136-1141. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/230

da Silva Tavares, R., Prado Sosa, O., & Espinosa Telles, Y. (2020). Estratégia de superação em Educação Física para o professor monodocente de Kilamba, Luanda, Angola. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 17. https://redib.org/Record/oai_articulo2478265-estrat%C3%A9gia-de-supera%C3%A7%C3%A3o-em -educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-para-o-professor-monodocente-de-kilamba-luanda-angola-original

Díaz González, J. L., de Lourdes Rodríguez, M., & Leal Leal, M. M. (2009). Sistema de ejercicios de ajedrez: una contribución a la interdisciplinariedad Ajedrez Matemática para el primer ciclo de la enseñanza primaria. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física. Podium. 4(1) (Enero-marzo). http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/51

Díaz, R. (2020). Sistema de juegos para la familiarización con el ajedrez, en los escolares del primer ciclo de la enseñanza primaria. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), pp. 263-278. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/900

Etchepare, L. S., Pereira, É. F., & Teixeira, C. S. (2005). Educação física, vida e currículo. EFDeportes.com, Revista Digital, 10 (87). https://www.efdeportes.com/efd87/efcur.htm

INIDE/MED. (2015). Guia Prática para o Professor do Ensino Primário. Educação Física 2.a Classe (1.a Edição ed.). Editora Moderna. https://docplayer.com.br/80744326-F30-guia-pratico-para-o-professor-do-ensino-primario-monodocencia.html

INIDE/MED. (2019). Programas da 2.ª Classe | Ensino Primário (1.ª Edição ed.). Editora Moderna.

Mendes, A. A., Mendes, E. d. S., de Paula, M. C., & de Oliveira, C. M. (2018). A utilização do xadrez como ferramenta pedagógica na educação física escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, 22(236). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272703&orden=0&info=link

Mestre, I., Martínez, V. I., & Capdevila, L. (2018). Diagnóstico de la preparación del profesor de educación física para la enseñanza del ajedrez. Acción, 14. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/27

Mestre, I., & Tur, M. V. (2016). La preparación de los profesores de educación física para la enseñanza del ajedrez. Arrancada, 16(29), pp. 12-20. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/2-29

Olivera, V. L., & Rosales, A. Y. (2020). Juegos para potenciar el aprendizaje del Ajedrez en la clase de Educación Física. Revista Científica de Ajedrez "Capablanca", 1(1). http://capablanca.cug.co.cu/index.php/Ajedrez/article/view/5/1148

Ortín, N., Villanueva, F., & López, F. (2008). Una propuesta de evaluación para las habilidades motrices básicas en Educación Primaria a través de un juego popular: la oca. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, ISSN 1579-1726, Nº. 14, 2008, pp 35-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2722252

Pol-Rondón, Y., Durruthy-Rivera, R., & Robert-Gómez, D. A. (2021). Juegos motrices y habilidades motrices básicas. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 18(49), pp. 143-151. https://www.deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/787

Rodríguez Olivera, V. L., Torres Rosales, A. Y., & Aguilar Castillo, C. (2018). Alternativa de juegos para potenciar el aprendizaje del ajedrez en la clase de educación física. Revista científica Olimpia, 15(51), pp. 14-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7864722

Rosas, J. G., & Aparecido, V. (2008). O xadrez como atividade complementar na escola: uma possibilidade de utilização do jogo como instrumento pedagógico. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/503-4.pdf

Watson Brown, H. (2008). Teoría y Práctica de los juegos. Editorial Deportes. https://urrhh.minedu.gob.bo/biblio/book/60230