Inclusive recreational activities in Physical Education class, for students with laterality disorder
Main Article Content
Abstract
In Physical Education, motor laterality must be developed at an early age. The objective of this research was to comprehensively analyze the laterality of tenth-year students in Physical Education class, based on their needs and perceptions, for the design of inclusive recreational activities that address laterality disorders. The study was explanatory and cross-sectional with a mixed approach and was developed in eight private educational institutions in the city of Quito. 14 teachers were selected for the interview and 688 tenth-grade students were evaluated with the validated Harris test; 40 of them were identified with laterality disorder, and a survey was applied to them, so that an intervention proposal for inclusive recreational activities that address this disorder. The data was analyzed in Excel, after having applied a Likert scale in the survey, to understand the experiences, perceptions and adaptations in depth. This research sheds light on the importance of considering laterality in the design of inclusive recreational activities. It also showed that curricular adaptation and personalization are key to addressing the specific needs of these students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arufe Giráldez, V., Pena García, A., & Navarro Patón, R. (2021). Efectos de los programas de Educación Física en el desarrollo motriz, cognitivo, social, emocional y la salud de niños de 0 a 6 años. Una revisión sistemática. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(3), 448-480. Https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.3.8661
Cuevas-López, A. A., Vergara Torres, A. P., Mendoza-Baldenebro, R. E., & Ceballos-Gurrola, O. (2023). Propiedades psicométricas de la Escala de Planificación Contextualizada en la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 23(1), 219-233. Https://doi.org/10.6018/cpd.513791
Fals Martinez, J. A., Noa Cuadro, H., & Sánchez Córdova, B. (2022). Desarrollo de habilidades técnicas por medio de la transferencia bilateral en futbolistas de categorías escolares. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(288), 176-188. Https://doi.org/10.46642/efd.v27i288.3414
Garví Medrano, P., García López, L., & Fernández Río, J. (2022). Aprendizaje Cooperativo Materiales curriculares para Educación Secundaria en Educación Física. Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha. Https://www.researchgate.net/profile/Javier-Fernandez-Rio /publication/363889842_Aprendizaje_cooperativo_Materiales_curriculares_para_Educacion_Secundaria_en_Educacion_Fisica /links/633f020b2752e45ef699e231/Aprendizaje-cooperativo-Materiales-curriculares-para -Educacion-Secundaria-en-Educacion-Fisica.pdf
Harris, A. J. (1961). Manuel d'application des test de latéralité. Ed. Du Centre de psychologie appliquée.
Hernández Nieto, R. (2002). Contributions to Statistical Analysis. Universidad de Los Andes.
Ledesma Albornoz, Á. (2021). El método hermenéutico-fenomenológico de Martin Heidegger y la posibilidad de una investigación filosófica independiente. Studia Heideggeriana, 10, 245-262. Https://doi.org/10.46605/sh.vol10.2021.115
Medina Amate, I. M. (2020). Evaluación e intervención ante un caso de lateralidad cruzada. Caso único. MLS Psychology Research, 3(1), 99-138. Https://doi.org/10.33000/mlspr.v3i1.453
Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Currículo de EGB y BGU Educación Física (Vol. 1). Ministerio de Educación. Https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016 /08/EF-completo.pdf
Murakami Hernández, Y. (2021). Diviértete mientras aprendes a pintar. Solar servicios editoriales.
Pita Bumbila, J., & Briones Moreira, A. (2023). Actividades con balón para mejorar la lateralidad de los estudiantes de 8 a 10 años. Polo del Conocimiento, 8(1), 567-586.
Posso Pacheco, R. J., & Barba Miranda, L. C. (2023). La Influencia de los Factores Emocionales en la Educación Física Significativa. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(5), 179-187. Https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5985
Posso Pacheco, R. J., Paz Viteri, B. S., Figueredo Frutos, L. L., Muñoz Aguilar, I. D. L. M., Ortiz Bravo, N. A., Cóndor Chicaiza, J. D. R., Cóndor Chicaiza, M. G., & Marcillo Ñacato, J. C. (2022). Necesidades educativas especiales en el contexto de la educación física (Primera edición). Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto «Luis Beltrán Prieto Figueroa». Https://doi.org/10.46498/upelipb.lib.0015
Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., Rodríguez-Torres, Á. F., Núñez-Sotomayor, L. F. X., Ávila-Quinga, C. E., & Rendón-Morales, P. A. (2020). Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. Https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Rodríguez Paredes, S. A., & Ledesma Pérez, F. E. (2023). Explorando la actitud docente en el e-learning: Un enfoque cualitativo desde la perspectiva de docentes y estudiantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 84, 70-88. Https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2625
Rosero Jama, S. A. (2022). El desarrollo de la lateralidad en el aprendizaje de los niños de edad inicial. REINCISOL: Revista de Investigación Científica y Social, 1(2), 1-19. Https://doi.org/10.5281/ZENODO.6814709
Sánchez Rodríguez, L. M., & Briones Moreira, Á. F. (2022). Desarrollo de la lateralidad en niños de preparatoria. Revista Cognosis, 7(EE-I), 127-144. Https://doi.org/10.33936/cognosis.v7iee-I.4761
Suntaxi Naula, C. H., & Quintanilla Ayala, L. X. (2021). Potenciación de las habilidades motrices básicas en fútbol sub-8 a través de la coordinación motriz. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(280), 101-114. Https://doi.org/10.46642/efd.v26i280.3160
Trigueros Cervantes, C., Doña, A. M., & García, E. R. (2022). Picasso por un día. Análisis de la motricidad infantil desde el dibujo de infantes chilenos de Educación Infantil. Retos, 45, 233-244. Https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91677
Vásconez Tanquino, E. R., & Aldas Arcos, H. G. (2023). Actividades lúdicas para mejorar la coordinación y lateralidad en escolares de básica superior. Mqrinvestigar, 7(1), 3180-3204. Https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.3180-3204
Vejar Quintana, Z., Escalona Linares, J., & Bracho Pérez, J. (2023). Educación inclusiva y su participación en niños con dislexia. Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 6(1), 1-19.