Inclusive game system for the development of motor coordination in students with autism spectrum disorder
Main Article Content
Abstract
Physical Education has proven to be an effective tool to develop physical and mental conditions in human beings. However, even the proposals in favor of making inclusive education a reality for students with autism spectrum disorder do not achieve the globally expected levels. That is why, the objective of this work is to design a system of inclusive games for the development of motor coordination in students with autism spectrum disorder, in the Physical Education class. To achieve this purpose, the survey, the pedagogical test and observation were used as fundamental methods at the empirical level. The results of the diagnosis point to poor knowledge on the part of Physical Education teachers about the treatment of students with this disorder, so it is proceeding to the task of developing a system of games for the development of motor coordination that gradually incorporated them into socialization in the group, and a pertinent evaluative system where superior results could be seen quantitatively and qualitatively.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Barros, J. N. (2023). Educación inclusiva en el estado de pará: los dilemas para la atención a las personas con trastorno del espectro autista. Nova Revista Amazônica, 11(1), 143-159. https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/download/12933/pdf
Berkeley, S. L., Zittel, L. L., Pitney, L. V., & Nichols, S. E. (2001). Locomotor and object control skills of children diagnosed with autism. Adapted physical activity quarterly, 18(4), 405-416. https://journals.humankinetics.com/view/journals/apaq/18/4/article-p405.xml
Díaz, J. M. L., Rodríguez, R. M., & Bastias, J. L. L. (2021). Análisis del impacto de un programa deportivo en niños con Trastorno del Espectro del Autismo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 98-105. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74841
Floril, P. R. P., & Llamuca, V. D. C. P. (2022). Apoyo y ajustes razonables para desarrollar la comunicación en niños con trastorno de espectro autista. QVADRATA. Estudios sobre educación, artes y humanidades, 4(8), 53-72. https://vocero.uach.mx/index.php/qvadrata/article/view/976
Hortal-Quesada, Á., & Sanchis-Sanchis, R. (2022). El trastorno del espectro autista en la educación física en primaria: revisión sistemática. Apunts Educación Física y Deportes, (150), 45-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8732871
Jordán Cristóbal, C. M. (2015). Trastorno del espectro del autismo: implicaciones en la práctica clínica de una conceptualización basada en el déficit. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 35(128), 775-787.
Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous child, 2(3), 217-250. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5248672
Martín, J. M., Pineda, S. M., Rodríguez-Bies, E., & Benjumea, J. M. C. (2023). Pautas inclusivas para el alumnado con trastorno espectro autista en educación física. EmásF: revista digital de educación física, 85, 53-80. https://emasf.webcindario.com/Pautas_inclusivas_para_el_alumnado_con_TEA_en_EF.pdf
Narváez Intriago, J. L., & Lara Lara, F. (2021). Formación del profesorado ecuatoriano en autismo y asperger. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/863
Obrero, E. G., & García, H. G. (2021). Una revisión narrativa: el baloncesto como medio de inclusión en el trastorno del espectro autista. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (42), 673-683. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7986362
Orozco, W. N., & Baldares, M. J. V. (2012). Trastornos de ansiedad: revisión dirigida para atención primaria. Revista médica de costa rica y Centroamérica, 69(604), 497-507. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=38298
Pizarro-Romero, J., & Sarmiento-Chugcho, K. O. (2023). Evaluación diferenciada y Necesidades Educativas Especiales. Sociedad & Tecnología, 6(2), 305-321. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/375
Sánchez-Blanchart, J., Sánchez-Oliva, A., Pastor-Vicedo, J. C., & Martínez-Martínez, J. (2019). La formación docente ante el trastorno del espectro autista. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 59-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7148410
Simón-Montañés, L. (2020). Guía para la promoción de actividad física en personas con trastorno del espectro del autismo (No. BOOK-2020-132). Servicio de Publicaciones, Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/95464?ln=es
Vásquez, T. C. V., Herrera, D. G. G., Encalada, S. C. O., & Álvarez, J. C. E. (2020). Estrategias didácticas para trabajar con niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(1), 589-612. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610724
Wing, L. (1996). Autistic spectrum disorders. Bmj, 312(7027), 327-328.