Inclusive game system for the development of motor coordination in students with autism spectrum disorder

Main Article Content

Karel Ávila Almedia
Jorge Luis Guzmán Carvajal
Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo

Abstract

Physical Education has proven to be an effective tool to develop physical and mental conditions in human beings. However, even the proposals in favor of making inclusive education a reality for students with autism spectrum disorder do not achieve the globally expected levels. That is why, the objective of this work is to design a system of inclusive games for the development of motor coordination in students with autism spectrum disorder, in the Physical Education class. To achieve this purpose, the survey, the pedagogical test and observation were used as fundamental methods at the empirical level. The results of the diagnosis point to poor knowledge on the part of Physical Education teachers about the treatment of students with this disorder, so it is proceeding to the task of developing a system of games for the development of motor coordination that gradually incorporated them into socialization in the group, and a pertinent evaluative system where superior results could be seen quantitatively and qualitatively.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ávila Almedia, K., Guzmán Carvajal, J. L., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Inclusive game system for the development of motor coordination in students with autism spectrum disorder. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1669. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1669
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Karel Ávila Almedia, Unidad Educativa Tumbaco. Quito, Ecuador.

Licenciado en Cultura Física. Profesor de Educación Física

Jorge Luis Guzmán Carvajal, Centro Educativo Naciones Unidas. Quito, Ecuador.

Licenciado en Cultura Física. Profesor de Educación Física

Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo, Universidad Bolivariana del Ecuador. Ecuador.

 Doctora en Ciencias de la Cultura Física Coordinadora del Programa de Maestría en Pedagogía de la Cultura Física con Mención en Educación Física Inclusiva

References

Barros, J. N. (2023). Educación inclusiva en el estado de pará: los dilemas para la atención a las personas con trastorno del espectro autista. Nova Revista Amazônica, 11(1), 143-159. https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/download/12933/pdf

Berkeley, S. L., Zittel, L. L., Pitney, L. V., & Nichols, S. E. (2001). Locomotor and object control skills of children diagnosed with autism. Adapted physical activity quarterly, 18(4), 405-416. https://journals.humankinetics.com/view/journals/apaq/18/4/article-p405.xml

Díaz, J. M. L., Rodríguez, R. M., & Bastias, J. L. L. (2021). Análisis del impacto de un programa deportivo en niños con Trastorno del Espectro del Autismo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 98-105. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74841

Floril, P. R. P., & Llamuca, V. D. C. P. (2022). Apoyo y ajustes razonables para desarrollar la comunicación en niños con trastorno de espectro autista. QVADRATA. Estudios sobre educación, artes y humanidades, 4(8), 53-72. https://vocero.uach.mx/index.php/qvadrata/article/view/976

Hortal-Quesada, Á., & Sanchis-Sanchis, R. (2022). El trastorno del espectro autista en la educación física en primaria: revisión sistemática. Apunts Educación Física y Deportes, (150), 45-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8732871

Jordán Cristóbal, C. M. (2015). Trastorno del espectro del autismo: implicaciones en la práctica clínica de una conceptualización basada en el déficit. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 35(128), 775-787.

Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous child, 2(3), 217-250. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5248672

Martín, J. M., Pineda, S. M., Rodríguez-Bies, E., & Benjumea, J. M. C. (2023). Pautas inclusivas para el alumnado con trastorno espectro autista en educación física. EmásF: revista digital de educación física, 85, 53-80. https://emasf.webcindario.com/Pautas_inclusivas_para_el_alumnado_con_TEA_en_EF.pdf

Narváez Intriago, J. L., & Lara Lara, F. (2021). Formación del profesorado ecuatoriano en autismo y asperger. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/863

Obrero, E. G., & García, H. G. (2021). Una revisión narrativa: el baloncesto como medio de inclusión en el trastorno del espectro autista. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (42), 673-683. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7986362

Orozco, W. N., & Baldares, M. J. V. (2012). Trastornos de ansiedad: revisión dirigida para atención primaria. Revista médica de costa rica y Centroamérica, 69(604), 497-507. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=38298

Pizarro-Romero, J., & Sarmiento-Chugcho, K. O. (2023). Evaluación diferenciada y Necesidades Educativas Especiales. Sociedad & Tecnología, 6(2), 305-321. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/375

Sánchez-Blanchart, J., Sánchez-Oliva, A., Pastor-Vicedo, J. C., & Martínez-Martínez, J. (2019). La formación docente ante el trastorno del espectro autista. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 59-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7148410

Simón-Montañés, L. (2020). Guía para la promoción de actividad física en personas con trastorno del espectro del autismo (No. BOOK-2020-132). Servicio de Publicaciones, Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/95464?ln=es

Vásquez, T. C. V., Herrera, D. G. G., Encalada, S. C. O., & Álvarez, J. C. E. (2020). Estrategias didácticas para trabajar con niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(1), 589-612. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610724

Wing, L. (1996). Autistic spectrum disorders. Bmj, 312(7027), 327-328.

Most read articles by the same author(s)