Methodological guide for the integration of the evaluation in the study plan d at “Nancy Uranga Romagoza” Faculty

Main Article Content

Bienvenido Emilio Viera-Sánchez
María de las Nieves Díaz-Hernández
Rosa María Tabares-Arévalo

Abstract

The integrating evaluation conception in the Study Plan D of the Physical Culture career will be always a pertinent and current topic, according to the new orientations about evaluation which indicate the final test realization in all subjects. This fact demands from a revision of the integration as a way to establish an appropriate equilibration of the evaluation in the academic year, as well as the inclusion of the state test like a form of studies' ending, occasion when the student shall solve a physical culture problem in one of the professional performance fields, which solution will certainly have a remarkable integrating character. As a result of a carried out study there is an instructive material for the teachers that contains different ways to integrate the contents of the subjects, disciplines and academic years in the third school year integrating test of Physical Education Didactics. In this kind of evaluation it can be better seen the students' difficulties on professional competences. Besides the exam's numbers reduced and the self preparation time saving, as well as result's quality are improved.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Viera-Sánchez, B. E., Díaz-Hernández, M. de las N., & Tabares-Arévalo, R. M. (2013). Methodological guide for the integration of the evaluation in the study plan d at “Nancy Uranga Romagoza” Faculty. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 8(2), 33–44. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/465
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Álvarez de Zayas C. M. “El diseño curricular en la escuela y análisis esencial del proceso curricular”, En: El diseño curricular. La Habana: Pueblo y Educación; 2001

Arteaga Herrera J. J, E. Chávez Lazo. “Integración docente-asistencial- investigativa”. Revista de Educación Médica Superior. 2000; 14(2):184-95.

Basail Rodríguez, A, L. Díaz Camero. “Sociología y pedagogía. Pensar la educación desde un diálogo disciplinar”. Revista Cubana de Educación Superior. 2000; 20 (3):81-92.

Borroto Cruz, R, R. S. Salas Perea. “El reto por la calidad y la pertinencia: la evaluación desde una visión cubana”. Revista de Educación Médica Superior 1999; 13 (1): 80-91

Caballero González, J. E. “Análisis del perfil del egresado de la carrera de Medicina en la universidad médica cubana”. Revista de Educación Médica Superior. 2000; 14(1):10-17.

Gonzalo Vidal, C, T. Sanz Cabrera. “La asignatura: ¿Conjunto o sistema?” Revista Cubana de Educación Superior. 2001; 21(2):3-20.

Hernández Díaz, A, M. González Hernández. “Una propuesta alternativa en la universidad cubana para enfrentar las exigencias del mudo de hoy”. Revista Cubana de Educación Superior. 2000; 20 (2):109-19.

Rodríguez Hernández A. G, Viña Brito, S. “Tecnologías de información y comunicación en el diseño curricular: ¿Qué hacer?” Revista Cubana de Educación Superior. 2001; 21(2):45-51.

Salas Perea, R. S. “El proceso de enseñanza-aprendizaje”, En Los medios de enseñanza en la educación en salud. La Paz, Bolivia: Universidad Mayor de San Andrés; 1998 p. 13-23.

Vecino Alegret, F. “Las universidades cubanas a las puertas de un nuevo siglo: realidades y desafíos”. (Conferencia). Pedagogía'99. Ciudad de La Habana: MES; 1999.

Vega Miche R. V. “La integración de los contenidos: un reto para un plan de estudios disciplinar”. Revista Cubana de Educación Superior. 2003; 23(3):89-97.