Didactic strategy for the interdisciplinary formation of the Physical culture graduate

Main Article Content

Jacinto Enrique Mendoza-Díaz

Abstract

In the Physical Culture and Sports sciences University of Santiago de Cuba are developed different scientific research projects, one of them is named Professional's Formati on, in which are registered the results of the research that is proposing. The investigative task that is the study object is conceived a didactic methodological strategy that promote a teaching learning process from a holistic approach of knowledge, skill s, values, methodologies and ways of thinking that point to interdisciplinary. In essence, the present work proposes a didactic strategy for the interdisciplinary formation of the Physical Culture graduate; it has as objective to develop the interdisciplin ary formation that favors a coherent performance in the academic, working and investigative activities they do. The didactic strategy presents necessary important aspects for the teachers and students in its structural conception, it is structured in three stages with a system of actions that in the educative practice lead to the Physical Culture graduate interdisciplinary formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mendoza-Díaz, J. E. (2015). Didactic strategy for the interdisciplinary formation of the Physical culture graduate. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 10(1), 34–51. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/477
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Álvarez, Z. R. M. (1989) Hacia un curriculum integral y contextualizado. La Habana, Editorial Academia.

Álvarez, P. M. y col. (2002) Acercamiento a la interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana. Edición Especial IPLAC.

Bartelemy, C. L. (2003). “Procedimientos para el tratamiento de las relaciones interdisciplinarias en trabajo metodológico del colectivo de Primer año en la Facultad de Cultura Física”. Tesis de Maestría (Master en Ciencias de la Educación). Santiago de Cuba, ISP “Frank País”.

Daudinot, M. A. (2005) “Estrategia para la estimulación de la capacidad de aprendizaje en la resolución de problemas en la asignatura Análisis de datos”. Tesis de Maestría (Master en Ciencias de la Educación). Santiago de Cuba, Universidad de Oriente.

Dussú, C. R. (2004) “Estrategia didáctica para la formación científica profesional del estudiante de Psicología en la Universidad de Oriente”. Tesis de doctorado (Doctor en Ciencias Pedagógicas). Santiago de Cuba, Universidad de Oriente. CEES “Manuel F. Gran”.

Fuentes, H. y col. (2006). La Teoría Holístico Configuracional: una alternativa epistemológica en la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba, CEES “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.

García, L. L. (1997) “Metodología para el diseño curricular de los planes de estudio y programas”. Curso pre-congreso Pedagogía 2005. Ciudad de La Habana.

Mendoza, D. E. (2007) “Modelo didáctico de la formación interdisciplinaria del Licenciado en Cultura Física”. Tesis de doctorado (Doctor en Ciencias Pedagógicas). Santiago de Cuba, Universidad de Oriente.

Núñez, J. S. (2002) Interdisciplinariedad: un reto para el docente. La Habana, ISP “Rubén Martínez Villena".

Sálamo, S.I. y F. Addine, F. (2004) “La interdisciplinariedad: reto para las disciplinas en el currículo. Alternativa metodológica interdisciplinaria con el vocabulario en secundaria básica”. En Didáctica, teoría y práctica. Ciudad

de La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Salazar Fernández, D. (2001) “La formación interdisciplinaria del futuro profesor de Biología en la actividad científico investigativa”. Tesis de

doctorado (Doctor en Ciencias Pedagógicas) La Habana, ISP” Enrique José Varona”.

Vigotsky, S. A. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.