Motivation and/or warm up games for third grade children Physical Education lesson

Main Article Content

Margelia Bárbara Ramírez Blanco
Maidelín Díaz Miranda
Ayrán Arencibia Moreno

Abstract

The Physical Education is an important element for the child’s multilateral and harmonic formation, its appropriate implementation is paramount for the development of the individual's physical performance capacity, the health preservation and for the moral and social values formation. The game is an important task for the children to  appropriate and correct physical, psychological and social development, they have as rights to enjoy fully the games and the recreation, which will be guided toward educational aims, their importance in the individual's integral development is universally recognized, they are also an effective aid in the Physical Education. Supported on theoretical and empiric research methods we could carry out our work offering motivational and warm up games like effective tool to be used by the professor in the Physical Education initial part lesson to work with the third grader boys and girls of “Camilo Cienfuegos” elementary school in Pinar del Rio municipality. The designed proposal is composed of ten games, which have the appropriate characteristics of the motivation and/or warm up games, that´s to say, games to increase the students´ motivation; easy to comprehend, of short duration, and to prepare the body to be worked with in the main part of the lesson, what implies the correct relationship whit the objective of it.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramírez Blanco, M. B., Díaz Miranda, M., & Arencibia Moreno, A. (2017). Motivation and/or warm up games for third grade children Physical Education lesson. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 12(2), 95–102. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/718
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Margelia Bárbara Ramírez Blanco, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Departamento Didáctica de la Educacíon Física, Profesora Auxiliar, Máster en Ciencias

Maidelín Díaz Miranda, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Departamento Didáctica de la Educacíon Física, Profesora Auxiliar, Máster en Ciencias

Ayrán Arencibia Moreno, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Departamento Didáctica de la Educacíon Física, Profesor Auxiliar, Máster en Ciencias

References

Contreras, M. (2006). Los juegos tradicionales como estrategia pedagógica para facilitar el desarrollo integral del niño de edad preescolar. Trabajo no publicado. Facultad de Humanidades, Universidad de Los Andes.

Chávez, M., y Valecillos, C. (2013). Estudio diagnóstico sobre la aplicación del juego en la Educación Física: Caso Municipio Torbes, estado Táchira. Investigación y postgrado, 28(1), 165-180.

Dirección Nacional de Educación Física (2001). Programas y Orientaciones Metodológicas de Educación Física. Enseñanza primaria (primer ciclo). Editorial Deportes, La Habana.

Escudero Sanz, Dencil (2009). La motivación hacia las clases de Educación Física. Revista digital efdeportes- Buenos Aires-Año 14-Nº 134.

Giménez, María Elena; Coromina, Niurmy (2014). Juegos para estimular la motivación en las clases de Educación Física en el escolar menor. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - Año 19 - Nº 194. http://www.efdeportes.com/

López Nadal, A., Camerino Foguet, O., y Castañer Balcells, M. (2015). Evaluar la motivación en la educación física, una aplicación con AMPET. Tándem: Didáctica de La Educación Física, (47), 55–64.

López Rodríguez, D. (2003) El proceso Enseñanza Aprendizaje en Educación Física: Hacia un enfoque integral Físico Educativo. Editorial Deporte.

Ortega, R., Lozano M., Díaz, M. y Martín, J. (2007). El juego en la educación inicial. Madrid: Serie Educación Inicial, Cándidos Editores Educativos.

Pastor, V. M. L., Brunicardi, D. P., Arribas, J. C. M., & Aguado, R. M. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos, 29, 182-187.

Pérez Bleda, M. (2016). El juego como herramienta principal en las clases de educación física. En: http://dspace.umh.es/bitstream/11000/2806/1/TFG%20Manuel%20P%C3%A9rez%20Bleda.pdf

Most read articles by the same author(s)