Tasks to promote temporal perception in gymnasts of the pioneer category of rhythmic gymnastics
Main Article Content
Abstract
The process of musical education in Rhythmic Gymnastics is important to achieve high competitive results from the current requirements of the Score Code. In its base it is the specialized perception of time, and its estimation will be different according to the individual characteristics of the subject; aspect that is trainable in many cases, when the temperamental characteristics do not mediate. However, at the present time the procedures that sustain the work of the trainers of the pioneer category in Matanzas to carry out this process are insufficient, what is evidenced in the low results in the evaluation of the artistic component in the competitive provincial event, due lack of harmony between the music and the movements. Based on this, the author proposed as an objective: to formulate tasks to favor the temporary perception of gymnasts of the pioneer category of Rhythmic Gymnastics of Matanzas. During the research, theoretical and empirical methods were used, among them: synthetic analytic, deductive inductive and as a fundamental empirical method the test of estimation of the elapsed time. The sample was made up of 36 gymnasts of this category. As a fundamental result, the tendencies of the gymnasts were obtained, which constitutes a tool for the work of the coaches and tasks are proposed for their education in the trainings. It was concluded that the greatest number of gymnasts are in the field of bradicrony, where 55.5 % of them estimated the slowest time and could be delayed in relation to the music performed.
Downloads
Article Details
References
Alemán Peña, Y. (2016). Indicaciones metodológicas para favorecer la educación musical que reciben las practicantes de gimnasia rítmica, en las categorías iniciales (Trabajo de diploma inédito). Facultad de Cultura Física, Matanzas, Cuba.
González, E. M. G. (2015). La coordinación música-movimiento en atletas de gimnasia rítmica, categoría 7 años de Holguín. Revista científica especializada en Cultura Física y Deportes, 12(26), 36-49. Recuperado de https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/295
González, M. S. (2010). Alternativa metodológica de entrenamiento perceptivo visual para mejorar la eficacia motriz defensiva en boxeadores escolares de 13-4 años (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo". La Habana, Cuba.
Martínez, P. (2016). Temporalidad, ritmo y desarrollo infantil. Publicaciones Didácticas. No 69. Código PD: 069034. Recuperado de https://studylib.es/doc/4818963/temporalidad--ritmo-y-desarrollo-infantil
Martínez, Y. (2015). La edad distorsiona nuestra percepción del tiempo. Tendencias Científicas. Recuperado de https://www.tendencias21.net/La-edad-distorsiona-nuestra-percepcion-del-tiempo_a41703.html
Mas, P. A. (2014). Control de las tensiones precompetitivas mediante pruebas de estimación del tiempo en saltadores de longitud categoría escolar en la E.I.D.E. `Luis Augusto Turcios Lima' en la Provincia de Matanzas. Revista Digital EfeDeportes.com- Buenos Aires, 18 (188). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd188/control-de-las-tensiones-en-saltadores-de-longitud.htm
Mondragón, T. (2018). ¿La percepción del tiempo es real? Academiaplay. Recuperado de https://academiaplay.es/percepcion-tiempo-es-real/
Morgado, I. (2015). La percepción del tiempo. Revista Scilogs. ISSN 1133-9837.
O´ Farril, A., & Santos, A. (1982). Gimnasia rítmica deportiva. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Piñera, R. V. (2003). Manual para el entrenador de gimnasia rítmica. Nivel 2. Capítulo 6. Consideraciones para el montaje de las rutinas (individual y grupos). SICCED.
Ramos, D. (2015). Juegos musicales para favorecer el trabajo con la música en la categoría pioneril de Gimnasia Rítmica (Trabajo de diploma inédito). Facultad de Cultura Física, Matanzas, Cuba.
Sainz de la Torre, N. (2010). Psicopedagogía de la Educación Física y el deporte escolar. La Habana, Cuba: Editorial Deporte. Recuperado de http://ucha.blogia.com/2013/102201-psicopedagogia-de-la-educacion-fisica-y-el-deporte-escolar.php
Sánchez, V. y L. Roque. (2015). Temporalidad y ritmo en niños de 4 a 6 años. Alto Rendiemiento (Ciencia deportiva, entrenaiento y ftiness). Recuperado de:http://altorendimiento.com/temporalidad-y-ritmo-en-ninos-de-4-a-6-anos/ultado
Santos, Y. (2010). Pasos metodológicos para propiciar la familiarización de las alumnas de gimnasia rítmica con la música antes del montaje de los ejercicios individuales. Revista Digital EfeDeportes.com- Buenos Aires 14 (140). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd140/familiarizacion-con-la-musica.htm