Sistema de actividades para el desarrollo de la capacidad física de resistencia en las clases de Educación Física

Main Article Content

Isaac Elizardo Crespo Cruz
Zaily Armenteros Vázquez
Pedro Lázaro Puentes Álvarez

Abstract

The work that is presented gives an answer to the problem related with the development of the physical capacities, in particular, endurance, in the 8th grade Physical Education subject, for students girls. The objective is to design an activities system for the development of physical capacity of endurance during Physical Education lessons for the 8th grade girls of “Capitana Catalina Valdés” high school of Consolation del Sur municipality. There were used methods of the theoretical, empiric and statistical levels. The contribution to the theory is summed up in the systematizing of the theoretical foundations related with the formation and development of the physical capacities, with emphasis in endurance. Its practical significance resides in the implementation of the activities system that is proposed. The validation of it is carried out through the long duration run of 11 minutes, objective of the program that is applied as pedagogic tests before and after the implementation of the activities system, measuring the behavior of each one of the dimensions and more affected indicators, what demonstrates the effectiveness of it. The general theory of the system was approached, based on the components and didactic laws, principles where the developer teaching learning process is supported, which leads to the integral formation of the students girls and to the quality life improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Crespo Cruz, I. E., Armenteros Vázquez, Z., & Puentes Álvarez, P. L. (2019). Sistema de actividades para el desarrollo de la capacidad física de resistencia en las clases de Educación Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(1), 25–39. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/795
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Isaac Elizardo Crespo Cruz, Dirección Municipal de Deportes Consolación del Sur

Licenciado en Cultura Física, Máster Actividad Física en la Comunidad, Profesor Asistente

Zaily Armenteros Vázquez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Cultura Física, Jefa del Departamento Didáctica de la Educación Física, Profesora Auxiliar, Máster en Actividad Física en la Comunidad

Pedro Lázaro Puentes Álvarez, Ministerio de Educación Superior (MES)

Máster en Entrenamiento Deportivo

References

Álvarez de Zayas, C. M. (de) (1999). La escuela en la vida. _ La Habana: Ed. Pueblo y Educación, I.S.P.-- Material Impreso.

Colectivo de autores (2004). Motricidad. Libro de texto en soporte digital en el CD de la carrera para la universalización. Disponible en FTP. www.ucp.lt.rimed.cu.

Collazo Macías, Adalberto. (2012). Una propuesta alternativa para contribuir al desarrollo de las capacidades físicas en estudiantes entre los 6 y 11 años en el municipio Artemisa. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - Año 17 - Nº 170 - Julio de 2012. http://www.efdeportes.com/

Cornejo López, Jesús et al. (2010). Programa de la disciplina Educación Física para las Universidades de Ciencias Pedagógicas. La Habana Cuba.

Del Canto Colls, Calixto (2000). Concepción Teórica acerca de los Niveles de Manifestación de las Habilidades Motrices Deportivas en la Educación Física de la Educación General Politécnica y Laboral. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; Ciudad de La Habana. http://karin.fq.uh.cu/~vladimar/cursos/%23Did%E1cticarrrr/Tesis%20Defendidas/Did%E1ctica/Calixto%20del%20Canto%20Colls/Calixto%20del%20Canto%20Colls.pdf

Labarrere Reyes, G., G. E Valdivia Pairol (1998). Pedagogía. -- La Habana: Ed Pueblo y Educación.

López Rodríguez, D. (2003). El proceso Enseñanza Aprendizaje en Educación Física: Hacia un enfoque integral Físico Educativo. Editorial Deporte.

Mitjans Torres, P.L.; Costa Acosta, J.; Madera, A. y Viladón, R. (2013). Características del desarrollo de la capacidad física resistencia aeróbica en las clases de Educación Física

en la Universidad de Pinar del Río. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 18, Nº 184, septiembre de 2013. http://www.efdeportes.com/

MINED (2008). Modelo de Escuela Secundaria Básica. Versión 8. -- La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

MINED (2004). Programas y Orientaciones metodológicas octavo grado. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Rojas, C. (2005). Fundamentos del Modelo de Escuela Secundaria Básica: Material digitalizado. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Sierra Salcedo, Regla Alicia. (2004). Modelo Teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. -Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona”

Most read articles by the same author(s)