Indicators for the evaluation of athletes' performance in international sports combat tournaments

Main Article Content

Victor Hugo De Lucio Avila

Abstract

The need for indicators that show the performance of international sports events is a problem that requires permanent solutions, especially in those countries where the sports system is based on government budget. This paper presents a group of indicators that allow the evaluation of performance in combat sports. Specialized literature on the subject was consulted and the programs of activities of the national sports associations of the disciplines of Boxing, Fencing, Judo, Karate Do, Associated Wrestling and Taekwondo from 2011 to 2015 were reviewed. This compilation facilitated the design of proposed indicators to evaluate the performance of Mexican combat sports athletes in international events, recorded in official programs and documents. These indicators have served as a reference for statesmen and sociologists who have researched on this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
De Lucio Avila, V. H. (2019). Indicators for the evaluation of athletes’ performance in international sports combat tournaments. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(2), 233–261. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/812
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Victor Hugo De Lucio Avila, Universidad Abierta de San Luis Potosí (México) Instituto de Estudios Superiores de Puebla (México)

Doctor en Educación. Doctor en Ciencias Administrativas. Especialista en Alto Rendimiento Deportivo. Jefe de Grupo Deportes de Combate. Comisión Nacional de Cultura Física y Deporte

References

Armijo, M. (2009). Lineamientos metodológicos para la construcción de indicadores del desempeño. Presentado en Curso internacional: Planificación estratégica, preparación y evaluación de proyectos. ILPES-CEPAL-CAPRADE. Recuperado de http://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/0/35060

Benítez, J. E. M., Cabay, L. C. C., & Encalada, V. D. G. (2017). Formación inicial del docente de educación física y su desempeño profesional. EmásF: revista digital de educación física, (48), 83-95. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6121667

CÁMARA DE DIPUTADOS DEL H. CONGRESO DE LA UNIÓN Secretaría General Secretaría de Servicios Parlamentarios. LEY GENERAL DE CULTURA FÍSICA Y DEPORTE. , (2013). Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGCFD_190118.pdf

CONEVAL (2013) Guía para la Elaboración de Matriz de Indicadores para Resultados. Obtenido de: http://¬www.coneval.org/ mx/Informes/¬Coordinacion/¬Publicaciones%20ofici¬ales/¬

DAFP (2012) Guía de elaboración de indicadores, Departamento Administrativo de la Función Pública (DAFP) Bogotá.

García-Naveira, A. (2016). Área de Psicología de la Real Federación Española de Atletismo: programación y desempeño profesional. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 251-258. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1578-84232016000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Jiménez, C. G., Martínez, A. G., & López, M. A. (2018). Propuesta de indicadores de la Responsabilidad Social Universitaria conforme a la guía G4 del GRI: el caso de la Universidad de Córdoba. CIRIEC-España, revista de economía pública, social y cooperativa, 0(87), 103-137. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.87.6861

Maqueira Caraballo, G. de la C., Brito Taboada, E., Recalde Ayona, A. V., Arévalo Suquitana, J. A., Sáenz Gavilanes, J. V., & Sandoval Jaramillo, M. L. (2017). Tendencias y manifestaciones del temperamento. Relación con el desempeño social y físico-deportivo en estudiantes. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 127-137. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-03002017000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es

MEF ( 2010) Guía De Llenado Formato De Informe deAvance Físico, Financiero E Indicadores De Desempeño De Préstamos Externos. Recuperado de http://dcp-web.minfin.gob.gt/Sie_Abrir_Archivo.aspx?file=C%3A%5C%5CPublicaciones%5C%5CSistemas%5C%5CDCP-WEB%5C%5CDocumentos%5C%5CGestion+Ejecucion+Admon%5C%5CGUIA+INFORME+AVANCE+FISICO+FINANCIERO.pdf&fbclid=IwAR3UWIPeuLJ4n7rsgej3uevfJ8k_Y5pr57_9Bft2XbxZLRdYkM8A5mKVfdw

Marie Mokate, K. (2019). Eficacia, eficiencia, equidad y sostenibilidad: ¿Qué queremos decir? Recuperado de Departamento de Integración y Programas Regionales Instituto Interamericano para el Desarrollo Social website: https://docplayer.es/17879726-Eficacia-eficiencia-equidad-y-sostenibilidad-que-queremos-decir-karen-marie-mokate.html

Peñaloza, L. S. J., Russo, C. A., & Ortiz, P. M. G. (2018). Herramienta informática para el vaciado de la evaluación al desempeño pedagógico de los docentes de educación física. Revista Con-Ciencias del Deporte, 1(1), 239-252. Recuperado de http:// 150.187.216.84/revista/index.php/rccd/article/view/508

Rodríguez Taylor, E. (2012). Guía para la construcción de indicadores de gestión. Bogotá, Colombia: Departamento Administrativo de la Función Pública. Recuperado de http://casadetrabajosocial.com/wp-content/uploads/2018/12/guia-1.pdf

Rodríguez Verdura, H., Lara Caveda, D., & Rodríguez Soriano, C. E. (2018). El profesor de la iniciación deportiva y la evaluación de su desempeño. Lecturas: Educación Física y Deportes, 22(237), 64-69. Recuperado de https://efdeportes.com/index.php/EFDeportes/article/view/77

Suárez, O., Hernández, P. A. M., & Iglesias, M. M. (2017). El desempeño profesional docente metodológico del profesor de Educación Física. Propuesta de indicadores para su medición. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(2), 115-127. Recuperado de http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/719/html

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.