Methodology to strengthen the environmental education in athletics

Main Article Content

Edelberto Rafael Redondo Reynoso
Faidis Calle Osorio
Alexander Ricardo Coronel Verdecia
Fernando Emilio Valladares Fuente

Abstract

The practice of sports is closely related to the environment, especially in the case of athletics. The teaching of this sport has focused on technical aspects such as training for competition, underestimating its potential to strengthen the environmental education. The objective of this research is to propose a methodology to encourage the respect and responsibility towards the environmental elements related to this sport in the practitioners of athletics. For the development of this research, coaches and athletes from the League of Athletics in "La Guajira", Colombia are taken as a sample and for this purpose; methods are applied at an empirical level: scientific observation, survey, interview and documentary review. This work contributes to the integral formation of the trainers of League of Athletics in "La Guajira", and complies with the indicators required by the Olympic Agenda for sustainable development. The results have been satisfactory for the development of sport and its involvement in the interaction of these athletes with the school and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Redondo Reynoso, E. R., Calle Osorio, F., Coronel Verdecia, A. R., & Valladares Fuente, F. E. (2020). Methodology to strengthen the environmental education in athletics. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(2), 279–289. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/937
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Edelberto Rafael Redondo Reynoso, Universidad de La Guajira

Máster en Metodología de Entrenamiento Deportivo

Faidis Calle Osorio, Universidad de La Guajira

Doctor en Ciencias de la Educación

Alexander Ricardo Coronel Verdecia, Universidad La Guajira

Máster en Actividad Física y Salud

Fernando Emilio Valladares Fuente, Universidad Pinar del Río " Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación

References

Avendaño, C., & Rodrigo, E. (2019). Evaluación de los Niveles de Contaminación Sonora Generados por Gimnasios Ubicados en el Cercado de la Ciudad de Tacna, 2019. Concytec. Recuperado de: https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UPTI_ebbaf25fd11e060789994878cf292374/Description

Brusa, J., Lucca, C., Riera, A., & Taborda, H. (2016). Movilidad y Ambiente Construido en la Ciudad de Córdoba. Ingeniería de Transporte, 17(2). Recuperado de: http://www.ingenieriadetransporte.org/index.php/sochitran/article/view/148

Calixto Flores, R. (2008). Representaciones sociales del medio ambiente. Perfiles educativos, 30(120), 33-62. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185 -26982008000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Cárdenas, L. A. (2000). La forma urbana del medio ambiente construido: hacia una propuesta de estructuración para el instrumento Plan Regulador Comunal. Revista de urbanismo. Recuperado de: https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/11776

Carvajal, M. F., Suárez, J. R., Autié, J. N., Silva, I. L., Guevara, M. C., & Mesa, B. S. (2009). La dimensión ambiental en la disciplina Fundamentos Filosóficos de la Educación Física y el Deporte. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 4(4), 3129-3135. Recuperado de: http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/553

De Armas Ramírez, N., Vázquez, p., & José Manuel y Lorence González, J. O. S. E. F. A. (2003). Aproximaciones al estudio de las estrategias como resultado científico. Villa clara. Centro de estudios de ciencias pedagógicas. Universidad pedagógica félix varela morales. Material digital pág, 2.

Gómez-Gómez, O. M., Verdecia-Ortiz, A. L., Suárez-Rodríguez, C. C., & del-Toro, M. (2014). Educación axiológica para la producción espiritual en la formación deportiva del atleta. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y valores. Recuperado de: https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/edici%e2%99%80n-2013/ano-iv-publicacion-1-septiembre-2016/

González-Escobar, C. H. (2017). La educación ambiental ante el problema ético del desarrollo. Revista Electrónica Educare, 21(2), 296-314. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5919101.pdf

Hermida, A. G. (2018). Tradición Arquitectónica, Identidad y Globalización: el problema de la homogeneización del paisaje construido. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 7(14), 103-112. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6661159

Hollings, S. C. (2011). How relative age effect has affected New Zealand athletes competing at the World Junior Championships and the implications for future selection policy. Almanac.

León Martínez, S. R. (2013). Diagnóstico ambiental participativo en la formación de promotores ambientales comunitarios en la actividad físico- Deportiva. EFDeportes.com. Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd187/formacion-de-promotores-ambientales-comunitarios.htm

Lugones, C. J. L. S., & Sánchez (2010) O. R. Revista ACCIÓN No. 12/2010. Recuperado de: https://afide.inder.gob.cu/descargas/Documentos%20AFIDE/AFIDE%202011/Revista12.pdf

Mascarenhas, G., Oliveira, L. D. de, Mascarenhas, G., & Oliveira, L. D. de. (2018). Olympic crisis, environmental crisis. Mercator (Fortaleza), 17. Recuperado de: https://doi.org/10.4215/rm2018.e17018

Mora, O., Yance, M., & Ruales De Haz, S. (2017). El aprendizaje del entorno natural en los estudiantes a traves del desarrollo de la inteligencia naturalista. Resvista Ciencias Pedagógicas e innovación, 5. Recuperado de: https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i2.170

Sánchez, J. S. (2012). Caracterización funcional y psicosocial de los atletas de fondo veteranos y su relación con la salud y la calidad de vida, Universidad de Jaén. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=88455

Verdejo García, M. (2015). Aproximación ética al Comité Olímpico Internacional. Recuperado de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/4592

Vigário, P., Teixeira, A., & Mendes, F. (2020). Coach-athletedyad: perception of psychosocial and environmentalfactors in therelationship/ : a case study. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 666-672. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243334

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>