Procedures for evaluating the physical condition of the secondary education students in Angola/Procedimientos para evaluar la condición física a los alumnos de enseñanza secundaria en Angola

Main Article Content

Walberto Quiala Barroso
Rene Mesa Peña
Francisco Alberto Lussati
Yirka Cristina Chang Girón

Abstract

The starting point of the research was the problematic situation, generated by the norms used to evaluate the physical condition in Angola, which do not adjust to the real conditions of this country, from which it is derived to design procedures for the evaluation of the physical condition of secondary school students in Angola. For this purpose, both the individual particularities of those evaluated and the environmental ones were taken into account, using different research methods and techniques that allowed the proposal to be theoretically and methodologically based. In particular, everything related to the determination of the evaluation patterns, using the procedure proposed by Zatsiorski, which allowed establishing the different classification groups. In addition, a spreadsheet program was created in Microsoft Excel that automatically evaluates the tests. This made it possible to speed up the grading process and achieve more reliable results of the students' actual level of physical condition. It was concluded with the demonstration of the feasibility of the proposed procedures to evaluate physical condition, since the standards, when they leave their original context, cease to be relevant, representative and modern. Likewise, it is recommended to address other aspects such as the enlargement of the sample and the individualization of the evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quiala Barroso, W., Mesa Peña, R., Lussati, F. A., & Chang Girón, Y. C. (2021). Procedures for evaluating the physical condition of the secondary education students in Angola/Procedimientos para evaluar la condición física a los alumnos de enseñanza secundaria en Angola. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 187–200. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/981
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Walberto Quiala Barroso, University of Las Tunas. Las Tunas

Doctor en Ciencias, Profesor Titular. Profesor Principal. Activista de Ciencia y Técnica

Rene Mesa Peña, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Faculty of Physical Culture "Nancy Uranga Romagoza". Pinar del Río

Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesor Auxiliar

Francisco Alberto Lussati, Higher Institute of Physical Education and Sports

Licenciado en Educación Física y Deporte. Profesor adiestrado

Yirka Cristina Chang Girón, University of Las Tunas. Las Tunas

Doctora en Medicina. Profesora Asistente

References

Barroso, W. Q., Girón, Y. C. C., & Núñez, A. M. P. (2019). Alternativa metodológica para la evaluación de la condición física en las escuelas primarias rurales (Original). Revista científica Olimpia, 16(56), 183-195. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/915

Barroso, W. Q., Girón, Y. C. C., & Núñez, A. M. P. (2020). Ventajas de una alternativa metodológica para la evaluación de la condición física en la educación primaria. Mundo FESC, 10(1), 49-59. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7490161

CDC Centers for Disease Control and Prevetion. (2020). Healthy Weight, Nutrition, and Physical Activity. About Child & Teen BMI. CDC Centers for Disease Control and Prevetion. Recuperado de https://www.cdc.gov/healthyweight/assessing/bmi/childrens_bmi/about_childrens_bmi.html

Farinola, M. G., Dardano, P. L., & Maroni, G. (2020). Propuesta de evaluación de la condición física para población general: Batería Dickens. Educación Física y Ciencia, 22, n.o 1. https://doi.org/10.24215/23142561e114

Guillamón, A. (2017). Análisis bibliográfico de las baterías de evaluación de la condición física Bibliographic analysis of the physical fitness assessment batteries. 4(4), 533-543. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/323759194_Analisis_bibliografico_de_las_baterias_de_evaluacion_de_la_condicion_fisica_Bibliographic_analysis_of_the_physical_fitness_assessment_batteries

López Rodríguez, A., & González Maura, V. (2002). La técnica de Iadov. Efdeportes, Revista Digital - Buenos Aires, 8(47). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd47/iadov.htm

R, C. L. B., G, J. A. G., O, J. A. F., B, D. R., & J, J. F. A. (2017). Condición física, nivel de actividad física y capacidad funcional en el adulto mayor: Instrumentos para su cuantificación. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 20(2), 255-265. https://doi.org/10.31910/rudca.v20.n2.2017.385

Rico, R. G., & Lechuga, J. R. (2017). Revisión de las pruebas de evaluación de la condición física en Educación Secundaria. Ágora para la educación física y el deporte, 19(2-3), 355-378. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6261767

Secchi, J. D., García, G. C., & Arcuri, C. R. (s. f.). Evaluación de la condición física relacionada con la salud en el ámbito escolar: Un enfoque práctico para interpretar e informar los resultados. Enfoques, XXVIII(2), 67-87. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/259/25955334004/html/index.html

Zatsiorsky, V. M. (1989). Metrología deportiva: Libro de texto. Planeta. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/Metrolog%C3%ADa_deportiva.html?id=P45WPQAACAAJ&redir_esc=y

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.