Training of Djibouti's trainers in a virtual environment/Capacitación pedagógica en entorno virtual de los entrenadores de Djibouti

Main Article Content

Soumboul Mohamed Hamadou
Sergio Arquímedes Milán Olivera
Efraín Toirac González

Abstract

The different forms of training of sports coaches are aimed at satisfying the needs of mobilizing knowledge, techniques and reflection aimed at solving problems in the preparation of athletes. Due to this, the research was set as an objective: to design the theoretical conception for the pedagogical training in a virtual environment of the Djiboutian coaches on the initiation of the child to soccer. From a materialist dialectical approach to the interpretation of phenomena, document analysis, observation, survey, modeling and comparison were used as the main research methods. Thus, it was found that the theoretical-methodological knowledge related to the initiation of children to soccer and the organizational and methodological limitations in the forms of training were insufficient. The epistemological elements modeled were compared with other proposals, which demonstrated the argumentative theoretical novelty of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hamadou, S. M., Milán Olivera, S. A., & Toirac González, E. (2022). Training of Djibouti’s trainers in a virtual environment/Capacitación pedagógica en entorno virtual de los entrenadores de Djibouti. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 344–354. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1185
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Soumboul Mohamed Hamadou, Universidad "Manuel Fajardo" UCCFD

Doctorando y alumno ayudante del Departamento de Deporte con pelota

Sergio Arquímedes Milán Olivera, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo Rivero, La Habana, Cuba.

Dr.C

Efraín Toirac González, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo Rivero, La Habana, Cuba.

Dr.C

References

Arencibia Moreno, A., Díaz Miranda, M., Ramírez Blanco, M. B., & Cedeño Sánchez, L. V. (2018). Diagnóstico de capacitación a entrenadores de Bádminton de la iniciación deportiva en Pinar del Río, Cuba. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), 24-30. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/745

Barrio Hernanz, D., Gómez-Ruano, M. Á., & Barriopedro Moro, M. I. (2017). Análisis del autoconcepto físico en estudiantes de enseñanza física que participan en el proyecto de especialización deportiva de la Comunidad de Madrid. Revista de psicología del deporte, 26(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6140381

Eduarte Águila, L., Stable Bernal, Y., & Lanza Bravo, A. D. L. C. (2019). Los profesionales del deporte y el proceso de enseñanza aprendizaje escolar en la etapa de iniciación al baloncesto desde la dimensión educación física. Conrado, 15(66), 156-162. https://redib.org/Record/oai_articulo1989948-los-profesionales-del-deporte-y-el-proceso-de-ense%C3%B1anza -aprendizaje-escolar-en-la-etapa-de-iniciaci%C3%B3n-al-baloncesto-desde-la-dimensi%C3%B3n-educaci%C3%B3n-f%C3%ADsica

Gambetta, M. (2015). Estrategias de capacitación desarrolladas en un entorno corporativo estatal en Uruguay. Cuad. Investig. Educ. 6 (2) Montevideo dic. 2015. ISSN 1510-2432 versión Online ISSN 1688-9304. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042015000200005

Juca Maldonado, F. J. (2016). La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8 (1). pp. 106-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000100016

Lanza Reyes, Y. Y.; Ramos Quián, Y.; Manchuat Santana, G. & Domínguez García, J. (2019). Programa de capacitación no formal para la preparación de entrenadores de fútbol de la liga de tercera división en Danlí, Honduras. PODIUM Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física eneroabril. 2019 14(1): 71-80. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522019000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Lara Caveda, D., Lanza Bravo, A. & Sánchez Oms, A. (2012). El proceso de superación profesional para el entrenador de futbol, basado en competencias profesionales específicas. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. 16, (165). https://www.efdeportes.com/efd165/superacion-profesional-para-el-entrenador-de-futbol.htm

Martín-Rodríguez, A. E. & Trejo-del-Pino, F. C. (2018). Impacto social del proceso de superación del entrenador de Béisbol como profesional de la Cultura Física. Revista Arrancada de la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, 18(33), enero-junio, 2018. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/247

Negret Fuentes, J. (2016). Formación ciudadana, cultura física y deporte: estrategia para una formación de calidad. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1), 4-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142016000100001

Pupo-Gé, N. & Montenegro-Moracén, E. I. (2018). La superación profesional del entrenador de fútbol para la aplicación de la estadística. Revista Arrancada de la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Vol. 18, núm. 33, enero-junio, 2018. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/239

Saja, J.M.; López, A. D. & Rodríguez Laxague, I. (2014). Programa de capacitación para entrenadores deportivos: Orientación en futbol infantil en el club barrial Corazones de el Retiro. IX Congreso Argentino y IV Latinoamericano de Educación Física y Ciencia.

Sucerquia Vega, E.A.; Londoño Cano, R.A.; Jaramillo López, C.M. & De Carvalho Borba, M. (2016). La educación a distancia virtual: desarrollo y características en cursos de matemáticas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 48, 33-55. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/760/1286.

Vázquez, E. B. (2020). La natación artística cubana. Editorial Universitaria (Cuba). https://books.google.com.cu/books/about /La_nataci%C3%B3n_art%C3%ADstica_cubana.html?id=YZb6DwAAQBAJ&redir_esc=y

Vergara Izquierdo, R., Garbey Pascual, A. & Fuentes Duany, N. (2019). Estrategia de superación para mejorar el desempeño del entrenador de futbol sala. Revista Ciencia y Actividad Física 5(2), 54-106. https://redib.org/Record/oai_articulo3224672-estrategia-de-superaci%C3%B3n-para-el-mejorar-el-desempe%C3%B1o-profesional-del-entrenador-de-futbol-sala

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.