The improvement of the Physical Culture teacher who serves workers with disabilities

Main Article Content

Julio Torres Torriente
Mayra Amparo Torres Rodríguez
Yolanda Valdés André
Bárbara Tandrón Negrín
Marveris de la Caridad Sarmiento Urrutia

Abstract

Promoting spaces for improvement, for Physical Culture teachers who work in special workshops, constitutes a primary condition for appropriating theoretical-practical knowledge aimed at providing quality service in caring for workers with disabilities. The objective of the article was to diagnose the improvement of Physical Culture teachers who direct professional gymnastics applied to workers with disabilities who attend special workshops in Havana. A non-experimental cross-sectional descriptive study was carried out that favored the identification of the pedagogical and scientific problems of the study process, based on the application of empirical methods such as document review, survey, interview and observation; this allowed to determine the causes of the phenomenon, for its characterization and prognosis. The research made evident the main difficulties in caring for these workers and the need for specialized improvement to expand and improve the knowledge and skills of this professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Torriente, J., Torres Rodríguez, M. A., Valdés André, Y., Tandrón Negrín, B., & Sarmiento Urrutia, M. de la C. (2023). The improvement of the Physical Culture teacher who serves workers with disabilities . PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1457. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1457
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Julio Torres Torriente, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

Máster en Ciencias, Profesor Asistente

Mayra Amparo Torres Rodríguez, Instituto Superior de Ciencias de la Educación “ISCED-HUÍLA”. Angola.

Dr.C; Profesor Titular

Yolanda Valdés André, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" La Habana, Cuba.

Profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física, Máster en Ciencias; Profesor Auxiliar

Bárbara Tandrón Negrín, Instituto Superior de Ciencias de la Educación “ISCED-HUÍLA”. Angola.

Dr.C.; Profesor Titular

Marveris de la Caridad Sarmiento Urrutia, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

Máster en Ciencias, Profesor Auxiliar

References

Asís, R. (2019). La accesibilidad universal desde perspectiva jurídica. Congreso internacional discapacidad, derechos e inclusión Elkartuz. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/37533/accesibilidad_asis_DDI_2019.pdf?sequence=2

Ayuso, S., García, J. y Pérez, I. (2020). Valor social generado por una entidad de integración socio laboral. Revista Española de Discapacidad. 8(2). https://www.cedd.net/redis/index.php/redis/article/view/publicado 2020-12-10

Rodríguez, G., Díaz, D., & López Collazo, Z. (2018). La superación profesional-mover ideas y avanzar más. MES. La Habana, Cuba. https://www.researchgate.net/profile/Zeidy-Lopez-Collazo /publication/325951220_La_superacion_profesional-mover_ideas_y_avanzar_mas/links /5b338787a6fdcc8506d1cf02/La-superacion-profesional-mover-ideas-y-avanzar-mas.pdf

Díaz, D. (2021). Análisis de la situación de discapacidad en Cuba. Contexto que limitan en tiempo de Covid-19. Fundación Friedrich Ebert, 2021. ISBN: 978-9945-9278-6-3. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/fescaribe/17891.pdf

Escalona Rojas, V., Pupo Poey, Y., Ramos Suárez, V., Gutierrez Vera, D., Lazo Pérez, M., & Alonso Ayala, O. (2021). La preparación física profesional para los tecnólogos de rehabilitación en salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 12(1), pp. 51-58. https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2173

Gómez Valdés, A., Roba Lazo, B. D. C., Hernández Mite, K. D., & Escalante Candeaux, L. (2021). Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la formación del profesional de Cultura Física/Inclusion in Physical Education, its perspective from the formation of the Physical Culture professional. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 16(2), 423435. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1052

González Casas, D., & Mercado García, E. (2019). El modelo social como perspectiva de intervención desde el trabajo social en personas con la capacidad modificada. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 7(1), pp. 241-249. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6955459

Jiménez, C. L. y Calderón, M. N. (2017). Estrategia de Superación Profesional para la Formación de la Competencia: procesamiento de la información. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. ISSN: 1989-4155. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/12/superacion-profesional.html

Hinrichsen, F. M., & Aros, A. M. (2022). Actividad física adaptada en el proceso de rehabilitación de personas con discapacidad: Una propuesta desde la perspectiva social. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 20(1), Article 1. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v20i1.47007

Organización Internacional del Trabajo (2011). Discapacidad en el lugar de trabajo: prácticas de las empresas. Ginebra, Suiza: Organización Internacional del Trabajo https://www.ilo.org/public/spanish/dialogue/actemp/downloads/publications /working_paper_n3_sp.pdf

Organización Mundial de la Salud y Banco Mundial (2007). Informe Mundial sobre la Discapacidad. OMS https://www.who.int/iris/bitstream/10665/75356/1/9789240688230_spa.pdf

Pérez Brito, E., Morales Ferrer, A. M., & de la Paz Arencibia, L. (2022). Concepción preliminar de un sistema de superación profesional para profesores de combinados deportivos. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 20(1), pp. 30-48. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/905

Saldarraga, J.A. y Quintero, J. A. (2021). Asistente digital para el apoyo de personas con discapacidad motriz severa y dificultades del habla. Academia Journales. México. https://static1.squarespace.com/static/55564587e4b0d1d3fb1eda6b/t/60a7e0e0aa94945b3ab9faa5/1621614832258/Tomo+10+ -+Trabajos+de+Investigaci%C3%B3n+en+la+Educaci%C3%B3n+Superior+-+Morelia+2021.pdf

Sánchez, I., Ochoa, J. S., Romero, J.S. y Lara, J. A. (2020). Actividades físicas para la salud. Programa de Gimnasia Laboral. Ediciones USTA. Bogotá, D. C. Colombia. ISBN 978-958-782-291-5. https://www.jstor.org/stable/j.ctv15d821h

Sanca, B. Z., Coll Costa, J. de L., Rodríguez García, A. R., Sentmanat Belison, A., & Ramos Quian, Y. (2023). Impacto de los ejercicios físicos en la rehabilitación de pacientes con lesiones medulares cervical incompleta, en Guinea-Bissau. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1), e1375. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1375