Evaluation of physical condition in populations aged 6 to 14 years from Mexico and Cuba

Main Article Content

Hermenegildo José Pila Hernández
Leidys Escalante Candeaux
Edita Madelin Aguilar Rodríguez
María Magdalena Deschapelles Brunét

Abstract

The present study constitutes a transcendent work in the area of knowledge of physical condition and represents the result of research carried out in the Republic of Cuba and in the United Mexican States in response to the request of both countries. It was designed statistically, to represent official and highly reliable data, with the objective of knowing the state of the physical condition of the two nations and thus evaluating the effect of the Physical Education programs that are applied. It was had the support of sports and physical culture organizations when forming the studies, carefully treated in the sample design, for this it was had a team of specialist statisticians who were in charge of processing the information. The data from this study was considered limited for publication and will be released once declassified. The same methodologies were used in its application, which is valuable information for the improvement of plans and programs in the field of the Bachelor's Degree in Physical Culture and information is provided that, in comparison, calls for reflection by specialists. of Physical Education, to continue the improvement of these specialties, in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pila Hernández, H. J., Escalante Candeaux, L., Aguilar Rodríguez, E. M., & Deschapelles Brunét, M. M. (2024). Evaluation of physical condition in populations aged 6 to 14 years from Mexico and Cuba. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1461. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1461
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Hermenegildo José Pila Hernández, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD). La Habana, Cuba.

Dr.C.; Profesor titular, Consultante y de Mérito

Leidys Escalante Candeaux, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD). La Habana, Cuba.

Dr.C.; Decana de la Facultad 1; Profesor Asistente

Edita Madelin Aguilar Rodríguez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD). La Habana, Cuba.

Dr.C; Profesora Titular; Presidenta de la Comisión Nacional de la Carrera Cultura Física

María Magdalena Deschapelles Brunét, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD). La Habana, Cuba.

Dr.C.; Vicedecana de Investigaciones la Facultad 1; Profesor Auxiliar

References

Álvarez, C. V., & Claros, J. A. V. (2016). Efecto de un programa de entrenamiento físico sobre condición física saludable en hipertensos. Revista Brasileira de Geriatría e Gerontología, 19, 277-288. https://doi.org/10.1590/1809-98232016019.140168

Aranda, E. E. C., Morales, P. G. C., & Osorio, R. R. (2018). Manual de pruebas para la evaluación de la forma física. Universidad autónoma de Yucatán, UADY. https://www.deportes.uady.mx/recursos/manualpruebasfisicas.pdf

Candeaux, L. E., Álvarez, M. M., Hernández, H. J. P., & Valdés, A. G. (2019). El adulto mayor practicante sistemático: Pruebas para evaluar su condición física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), Article 3. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/827

Cervantes de la Torre, K., Amador Rodero, E., & Arrázola David, M. (2017). Nivel de actividad física en niños de edades de 6 a 12 años en algunos colegios de Barranquilla-Colombia, en el año 2014-2015. Biociencias, 12(1), 17-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6228794

De la Cruz Sánchez, E., & Pino, J. O. (s. f.). Condición física y salud. Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/6621/1 /CONDICI%c3%93N%20F%c3%8dSICA%20Y%20SALUD.pdf

De León, F. L. (2010). Tema 4o Eso: La condición física y cualidades físicas básicas. Métodos de entrenamiento y efectos sobre la salud. xunta. http://www.edu.xunta.gal/centros/iescastroalobrevilagarcia/system/files/Condici%C3%B3n%20f%C3%ADsica%204%20eso_1.pdf

Guillamón, A. R., Cantó, E. G., & Soto, J. J. P. (2018). Condición física y bienestar emocional en escolares de 7 a 12 años. Acta Colombiana de Psicología, 21(2), 282-300. https://www.redalyc.org/journal/798/79856553013/html/

Huerta Ojeda, Á., Hernández, N., Galdames-Maliqueo, S., & Cancino, J. (2018). EJERCICIO Y CONDICIÓN FÍSICA. 2da Edición. Universidad de Playa Ancha. https://www.researchgate.net/publication/332116711_EJERCICIO_Y_CONDICION_FISICA_2da_Edicion

López de los Mozos-Huertas, J. (2018). Condición física y rendimiento académico. Journal of Sport and Health Research, 10(3), 349-360. http://www.journalshr.com/papers/Vol%2010_N%203/JSHR%20V10_3_3.pdf

Pila, H. J. (2015). Talentos deportivos: Detección, orientación y desarrollo. Universidad Miguel de Cervantes. http://estudios.umc.cl/wp-content/uploads/2017/06/MANUAL-SERIE-4.pdf

Pila, H. J. (2016). Primer Estudio Nacional sobre la Condición Física de la Población Cubana. Editorial Deportes.

Roche, A. F., & Martorell (eds), R. (1988). Anthropometric Standardization Reference Manual. Human Kinetics Books. https://books.google.com.cu/books/about/Anthropometric_Standardization_Reference.html?id=jjGAAAAAMAAJ&redir_esc=y

Rosa-Guillamón, A. (2019). Análisis de la relación entre salud, ejercicio físico y condición física en escolares y adolescentes. Revista Ciencias de la Actividad Física, 20(1), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/5256/525661507008/html/