Perception of central and peripheral distance in athletes of the national table tennis team
Main Article Content
Abstract
This paper research perception studies in athletes from the national table tennis team. Its objective was to propose perceptual-visual exercises to improve the perception of central and peripheral distance in said team, based on the detection of the difficulties presented in the game in the qualifying controls, 2019. The need to carry out studies that explore the perception of central and peripheral distance in the field of sports psychology reveals the importance and topicality of the subject, due to the contribution of this component of the psychoregulatory system of motor actions, to the performance of athletes during the training and competition process. Theoretical level methods such as analysis-synthesis, as well as observation, interview and Vera and Saínz de la Torre test from the empirical level were used to determine the perception of distance adjusted to the specific characteristics of table tennis and tennis, also the specialist criteria method was used. The main results allowed to verify an inadequate level of development of the perception of distance, in relation to optical motor calculations, central-peripheral vision and unbalanced movements in displacements. In addition, there are difficulties in coordination and reactions that affect the precision, power and placement of the shots. Perceptual-visual exercises were developed to improve the perception of central and peripheral distance in the national table tennis team, which were valued as very adequate by specialists.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Antón, J. (1994). Balonmano. Metodología y alto rendimiento. Barcelona. Paidotribo.
Cajigal, O., Bode, A., Martínez, R., y Hernández, R. (2016). Programa de Preparación del Deportista de Tenis de Mesa. Editorial Deportes.
Da Silva, J. Aznar-Casanova, Pinto-Ribeiro Filho,Nilton, y Santillán, J. E. (2006). Acerca da métrica da percepção do espaço visual. Arquivos
Brasileiros de Oftalmologia, 69(1), pp. 127-135. https://www.scielo.br/j/abo/a/wCvm5BLbMBGvdpzWWZrqwPQ/abstract/?lang=pt
Gibson Jame J. (1979) The Ecological Approach to visual Perception Psychology Press. Pp. 332. https://books.google.com.cu/books/about/The_Ecological_Approach_to_Visual_Percep.html?id=DrhCCWmJpWUC&redir_esc=y
Hernández, R. O., González, S., y León, L.L. 2012). El entrenamiento perceptivo visual y el tenis de mesa, una intervención desde la psicología del deporte. Revista digital, Efdeportes.com, 17(174). https://www.efdeportes.com/efd174/el-entrenamiento-perceptivo-visual-y-el-tenis-de-mesa.htm
Lalama, G. A. (2011). Uso del sistema de entrenamiento visual eyeport TM para potenciar el desempeño visual en jugadores infantiles de tenis de mesa. Ciencia y tecnología para la salud visual y ocular, 9(2), pp. 45-53. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-653280
Martin, C. y Diéguez, X. (2012) Relación entre la percepción de la distancia y la concentración de la atención en la actividad deportiva. Criterios para su desarrollo. Revista Digital Efdeportes.com. 17 (173). https://www.efdeportes.com/efd173/percepcion-de-la-distancia-y-concentracion.htm
Martínez, R. (2020). El desarrollo de la percepción en el tenis. Coaching and Sports. Science Review, 28 (80), pp. 17-20. https://www.researchgate.net/publication/341271082
Molodzoff, P. (2008). Manual de Entrenamiento Avanzado de la Federación Internacional de Tenis de Mesa (Nivel 2). ITAG.
Pérez, M. L., y Fleitas, I. (2020). Las percepciones especializadas en la iniciación deportiva de Gimnasia Rítmica: juegos para su entrenamiento. Revista OLIMPIA, 17. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1849
Plou, P. (1994). La importancia del sistema visual en la práctica deportiva. Centro de Optometría Internacional.
Russell, L., González, M., Sagarra, A. y Díaz, P.L. (2008). Selección de las invariantes de contenido psicológico a entrenar en el boxeo escolar cubano. EfDeportes. Revista digital, 13(119). https://www.efdeportes.com/efd119/boxeo-escolar-cubano.htm
Sáez-Gallego, N. M., Vila, S., Abellán, J., y Contreras, O. R. (2018). El entrenamiento perceptivo de bloqueadoras juveniles de voleibol. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.69.009
Saínz de la Torre, N. (2010). Psicología de la Educación Física y el Deporte Escolar. Editorial Deportes. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/741378.pdf
Santillán, J. y BarrazaII, J. (2020). Estimación de la percepción de distancia durante la locomoción. Psicología en Pesquisa, 14(3). http://dx.doi.org/10.34019/1982-1247.2020.v14.30415
Sovero, J. G. (2017). Psicología de la percepción y la atención. Universidad a Distancia de Madrid. UDIMA. https://www.udima.es/es/psicologia-percepcion-atencion.html
Vera, Y. y Saínz de la Torre, N. (2006). Percepción de distancia de jugadores de baloncesto y su repercusión en la ejecución de pases en dirección diagonal al punto central de la visión. Material docente en soporte digital. Facultad de Cultura Física, Matanzas.